توصیه های مراقبت از پوست و مو در فصل تابستان

در قسمت نخست این مطلب در مورد مراقبت از پوست و اینکه چگونه موها را تغذیه کنیم، سخن گفتیم. در این شماره در مورد مراقبت از چشم ها در فصل تابستان، پوست کودکان، روش های درمان آفتاب سوختگی در تابستان و معرفی گونه های مختلف کرم ها و لوسیون ها برایتان نکاتی را بیان خواهیم کرد.
کد خبر: ۴۲۷۹۰
تاریخ انتشار:۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹ - 14 July 2017
عینک آفتابی فراموش نشود

به گزارش روز پلاس، چه در تابستان و چه دیگر فصول سال حتی زمستان، استفاده از عینک آفتابی برای سلامت پوست و چشم، اهمیت بسیار دارد. یکی از روش های ساده برای مراقبت از چشم و پوست در برابر نور آفتاب،  استفاده از عینک آفتابی یا پیشگیری از مواجهه چشم با نور شدید آفتاب به کمک کلاه‌های لبه‌دار و نقاب است. ۱۰ تصور رایج و اشتباه در خرید عینک آفتابی را هم در نظر داشته باشید.

متاسفانه باور عمومی آن است که هر اندازه رنگ شیشه عینک تیره تر باشد، قدرت بیشتری در برابر نور  آفتاب خواهد داشت و برای سلامتی چشم مناسب تر است. اما در واقع، شیشه‌های تیره مناسب افرادی است که چشم‌های حساس به نور دارند یا در فضاهایی که نور خورشید بسیار شدید است، کار می‌کنند.

برای بقیه افراد عینک‌ هایی برای استفاده روزانه با شیشه‌های رنگی نه‌چندان تیره که چشم‌ها از ورای آن دیده شود، مناسب‌ تر است. قهوه‌ای، خاکستری و سبز، رنگ‌ های مناسبی برای شیشه عینک آفتابی است. آکادمی چشم‌پزشکان آمریکا رنگ سبز را برای استفاده روزانه توصیه می‌کند، زیرا کنتراست خوبی ایجاد می‌کند.

البته توجه داشته باشید که رنگ‌های قرمز، نارنجی، آبی و بنفش چندان مناسب نیستند. زیرا سبب پخش شدن رنگ‌ها می‌شوند و نور زیادی را وارد چشم می‌کنند. بهترین نوع قاب نیز انواع بزرگی هستند که دور تا دور چشم را محافظت می‌کنند و کاملا به صورت می‌چسبند. در خرید عینک آفتابی، بیش از زیبایی و قیمت و برند، به خاصیت ها و استانداردهایی که باید داشته باشد توجه کنید تا چشم شما در برابر اشعه ماورا بنفش، آسیب کمتری ببیند.

هنگام خرید عینک آفتابی حتما تست UV را انجام بدهید تا مطمئن شوید، عینکی که خریداری می‌کنید استانداردهای لازم را دارد. مسلما هرچه میزان محافظت عینک از اشعه‌های ماورای بنفش بیشتر باشد، کیفیت عینک بالاتر و قیمت آن احتمالا بیشتر است.

عینک‌های آفتابی که قدرت محافظت‌کنندگی ندارند و صرفا سایه‌ای جلوی چشم محسوب می‌شوند باعث می‌شوند مردمک چشم در مواجهه با نور شدید بازتر شده و میزان نور و اشعه UV بیشتری وارد چشم شود. ۱۸ نمونه از جدید ترین عینک های آفتابی سال ۲۰۱۷ را اینجا ببینید.

مراقبت از پوست و چشم کودکان

در تابستان، مراقبت از چشم و پوست کودکان به واسطه تحرکی که در فضای باز دارند بیشتر می شود. نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که چشم کودکان در برابر اشعه مضر آفتاب، حساس است. تا ۱۲ سالگی، چشم کودکان توانایی فیلتر کردن اشعه UV را ندارد و مواجهه طولانی با نور خورشید می تواند سبب چسبندگی قرنیه و پیرچشمی شود. بنابراین، حتما کودکانی که خارج از منزل بازی می‌کنند حتما باید عینک به چشم بزنند.

کودکان را باید به این کار  عادت دهید و میتوانید با عینک های طبی که قاب های رنگی و فانتزی دارند، آنها را به استفاده از فرهنگ عینک زدن در تابستان، تشویق کنید. قاب عینک کودکان نیز باید انعطاف‌ پذیر و نشکن و شیشه آن از جنس پلی کربنات باشد و به خوبی از اشعه UV محافظت کند.

دسته عینک باید سبک و از جنس الاستومر باشد. استفاده از بند هم برای عینک در کودکان زیر ۳ سال لازم است. هرچه چشم در تماس بیشتری با اشعه UV باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌ های چشمی در سنین بالا بیشتر می‌شود. به همین دلیل لازم است از کودکی مراقب چشمان کودکانمان باشیم. افرادی که در مناطق کویری هستند، برای فرار از آب مروارید در سنین بالا، حتما باید به عینک زدن کودکان و نوجوانان خود توجه بیشتری معطوف دارند.

سلامت پا در فصل تابستان

قلب دوم پا است. هر چقدر پا خنک باشد، احساس آرامش روحی و جسمی بهتری خواهید داشت. استفاده از کفش هایی که سبب جریان هوای خوب بر روی پا می شود و جوراب های غیر پلاستیکی (نخی)، در فصل تابستان در نظر گرفته شود. گیوه پوشی که پوشش سنتی اصیل ایرانی ها است در این فصل بد نیست که وارد فرهنگ پوشش ما شود.

مصرف مواد غذایی شور، ب ه‌ویژه فست‌ فود‌ ها، تغییرات هورمونی و فعالیت بدنی ناکافی، باعث تورم پاها می‌شود. سعی کنید در تابستان تحرکتان را بیشتر کنید و تا جای ممکن کمتر نمک بخورید و پاها را ماساژ دهید. همچنین همانطور که در بخش های بالا گفته شد، بهداشت کفش و جوراب را در نظر داشته باشید تا از عفونت های قارچی رایج در فصل تابستان در امان باشید.

تابستان و اپیلاسیون

توصیه شده است که از تعدد اپیلاسیون در فصل تابستان خودداری شود. در زمستان خانم‌ها بیشتر موهای زائد پا را اصلاح می‌ کنند، اما با گرم شدن هوا بد نیست دنبال اپیلاسیون با موم گرم باشید یا اگر دچار واریس هستید و پوست حساسی دارید، سراغ موم سرد بروید.  قبل از آغاز اپیلاسیون حتما لایه‌ برداری انجام دهید و بدنتان را کیسه بکشید تا از بروز موی زیر پوستی و جوش پیشگیری کنید.

دستگاه‌ های اپیلاتور خانگی مخصوصا انواعی که می‌توانید از آنها زیر دوش استفاده کنید نیز خوب هستند و رویش موها را ۱۰ تا ۱۵ روز به تعویق می‌ اندازند. بعد از اپیلاسیون از مرطوب‌ کننده و چرب‌ کننده‌ های پوست استفاده کنید تا التهاب را کاهش دهد.

اگر در فصل تابستان، مکرر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارید، نکات ۵ گانه زیر را در نظر داشته باشید.

روش های درمان آفتاب سوختگی در تابستان

کمپرس آب سرد: یکی از روش های ساده و ارزان درمان آفتاب سوختگی در فصل تابستان است که برای آسیب های ورزشی به خصوص در فصل تابستان، راهکار مطلوبی است. کافی است، کمی یخ را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و سپس آن را با پارچه‌ ای پوشانده و روی پوست خود قرار دهید، تا زمانی که درد تسکین نیافته می‌توانید این کار را ادامه بدهید. حتی اگر بیرون از خانه هستید، میتوانید از آب سرد یا مغازه هایی که یخ های بسته ای می فروشند استفاده کرده  و این کمپرس را در اختیار داشته باشید.

کرم های آفتاب سوختگی: یکی از راهکارهای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از  پماد یا کرم های مناسب آفتاب سوختگی است که پوست را در برابر اشعه های ماورای بنقش نور خورشید محافظت می کند. اگر توجه کرده باشید، بیشتر آفتاب سوختگی‌ ها باعث می‌شوند که پوست قرمز شود طوری که وقتی به آن دست می‌زنید داغ و دردناک است. از پمادهای درمان سوختگی هم استفاده کنید.

در سوختگی نوع اول فقط لایه بیرونی و سطحی پوست آسیب می‌بیند. معمولاً این آفتاب سوختگی چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب خود را نشان می‌دهد و ممکن است بهبود آن از چند روز تا چند هفته طول بکشد. تماس ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای یک پوست حساس با آفتاب می‌ تواند ایجاد آفتاب سوختگی کند. برای کم کردن درد و احساس ناراحتی استفاده از ژل آلوئه ورا و کرم‌ های مرطوب‌ کننده مناسب است.

پمادهای ساده مخصوص سوختگی نیز بسیار تسکین دهنده اند. صابون و دوش آب گرم ممنوع صابون‌ها می‌توانند وضعیت التهاب و سوختگی پوست را بدتر کنند. بنابراین تا زمانی که آفتاب سوختگی درمان نشده از مصرف صابون برای شست‌ و‌شو در حمام اجتناب کنید.

آب داغ ممنوع: برای رفع آفتاب سوختگی، پوست را در معرض آب داغ قرار ندهید. آب گرم و داغ موقع استحمام نیز باعث بدتر شدن وضعیت سوختگی می‌شوند. پوست آفتاب سوخته را با آب ولرم و کمی سرد بشویید تا باعث التهاب بیشتر آن نشوید. آب سرد تسکین دهنده درد نیز است.

همواره پوست را مرطوب نگه دارید استفاده از کمپرس آب سرد یک درمان موقتی برای کاهش درد ناشی از سوختگی پوست است،اما اگر می‌خواهید مشکل را حل کنید باید با استفاده از کرم‌ های مرطوب‌کننده و روغن‌های مناسب این کار با رطوبت‌رسانی آن را درمان کنید.

روغن های رطوبت رسان: انواع روغن‌های رطوبت رسان مثل روغن کنجد و مرطوب کننده‌ های ساده برای این کار مناسب اند. با رطوبت‌رسانی شما مانع خشکی شدید پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شوید، شاید لازم باشد روزی چند بار با استفاده از روغن و کرم مرطوب‌ کننده پوست را رطوبت‌ رسانی کنید. رطوبت رسانی به پوست ورزشکاران در فصل تابستان بیش از سایر فصول باید مورد توجه آقایان و بانوان ورزشکار قرار بگیرد.

روغن کنجد، در التیام سوختگی‌ها بسیار مؤثر است. خوردنی‌ های مناسب روش دیگر برای تسکین آفتاب سوختگی، استفاده از مواد غذایی ‌ای است که خاصیت ضد التهابی دارند.

نوشیدنی های طبیعی: نوشیدنی های طبیعی در فصل تابستان بسیار است و نیازی به استفاده از نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های مصنوعی شکر دار نیست. نوشیدن چای سبز یا آب انار و حتی آب شاتوت، به تسکین پوست کمک می‌کند. هر دو این مواد خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده دارند و هر دو دارای آنتی اکسیدان‌های قوی هستند و می‌ توانند در تسکین آفتاب سوختگی ناشی از اشعه‌ های UV مؤثر باشند.توجه کنید که بهترین نوشیدنی برای ورزشکارن در تابستان که شادابی پوست را به ارمغان می آورد، فقط آب است.

نکته هایی برای مراقبت از پوست در فصل تابستان

اگر واقعاً نگران وضعیت پوست‌ خود در تابستان هستید باید چند نکته مهم را رعایت کنید.

در  معرض نور خورشید: در معرض نور خورشید تا حد امکان قرار نگیرید. برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست، آفتاب سوختگی، بیماری های ناشی از گرمازدگی و امثالهم، هر چقدر میتوانید خود را از قرار گرفتن از نور شدید آقتاب در فصل تابستان دور کنید. حتی اگر به مقصدهای گرم دنیا سفر می کنید، به این موضوع توجه کنید و به دنبال برنزه شدن زیر آفتاب داغ در سواحل سوزان نباشید.

ماده مغذی فراموش شده: آب! آب و آب. ماد مغذی فراموش‌ شده. زنان در تابستان باید روزانه حدود ۲۷۰۰ میلی‌ لیتر آب بنوشند و مردان هم حدود ۳۷۰۰ میلی‌ لیتر، تا از کم‌ آبی بدن و عوارض آن جلوگیری کنند. با توجه به این‌ که کلسیم بدن به دلیل عرق کردن از دست می‌رود، باید در فصل تابستان حتما از محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر استفاده کنید. تامین کلسیم بدن در فصل تابستان، اهمیت زیادی دارد و برای بهداشت پوست و مو مفید است.

خوردنی های مفید فصل تابستان: با استفاده از مواد غذایی خاصی مثل تمشک، بلوبری، توت‌ فرنگی و انواع توت‌ های دیگر به ترمیم پوست خودتان در فصل تابستان کمک کنید، چون این میو‌ه‌ها سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها و ویتامین C هستند. استفاده از پروتئین، در قالب گوشت بدون چربی، حبوبات، مغزهای خام و دانه‌ها، نیز واقعا حائز اهمیت است و به شادابی و سلامت پوست به خصوص در فصل تابستان کمک شایانی می کند.

برنامه ریزی برای تردد: در ساعت های آفتابی روز یعنی میانه روز از ساعت ۱۲ تا ۴ عصر، از پیاده روی و تردد غیر ضروری پرهیز کنید. حتی الامکان در محیط های مسقف باشید و اگر مجبور به تردد در فضای باز هستید، کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید و با رعایت نکات مراقبت از پوست و مو،‌ در محیط باز قرار بگیرید. این فاصله زمانی برای ورزش تابستانی اصلا مناسب محیط های غیر سربسته نیست.

کرم ضد آفتاب: چه آقایان  و چه بانوان، استفاده از کرم ضد آفتاب را در کشور گرم و نیمه خشک ایران، می بایست در فرهنگ سبک زندگی خود وارد کنند تا از بیماری های پوستی در امان باشند. محصولاتی که قدرت محافظت کنندگی آنها ۱۵ یا بیشتر است، محافظت تقریباً کامل ایجاد می‌کنند. فرهنگ استفاده از کرم ضد آفتاب را در میان اعضای خانواده ترویج دهید و روش استفاده و مراقبت از پوست را با این کرم ها، حتی موارد طبیعی و غیر شیمیایی، آموزش دهید.

آشنایی با کرم ها: با کرم های مختلف مرطوب کننده پوست در فصل تابستان آشنا شوید. کرم‌هایی که قدرت محافظتی کمتری دارند، محافظت نسبی ایجاد می‌کنند و باعث تیره شدن خفیف پوست می‌شوند. برخی از این کرم‌ها در برابر آب و تعریق، مقاوم هستند ولی باید پس از شنا یا مواجهه طولانی مدت دوباره از آنها استفاده کنید. روغن معدنی یا کره کاکائویی باعث محافظت پوست در برابر آفتاب نمی‌شوند.

نکاتی درباره ضد آفتاب: بایستی ضد آفتاب ها را هر ۲ تا ۳ ساعت تمدید کنید. یک بار ضد آفتاب زدن برای چندین ساعت مفید نیست و کارایی ندارد. همچنین بهتر است از لباس‌هایی به رنگ خنثی مثل خرمایی استفاده کنید. ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب رسانی به پوست کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد. مخصوصا هموطنانی که در مناطق جنوبی کشور هستند و مدت زیادی در معرض نور آفتاب قرار دارند.

پرهیز از روشن پوشیدن: برای جلوگیری از مشکلات پوستی، حتی الامکان از رنگ‌های روشن و سفید پرهیز کنید. زیرا آفتاب را روی صورت‌ تان منعکس می‌کنند.

آفتاب گرفتن زیاد ممنوع: تابستان و تبلیغات سولاریوم و آفتاب گرفتن و این موارد! عادت آفتاب گرفتن را ترک کنید. این کار فقط به پوست آسیب می‌رساند؛ راه‌ های بسیار زیادی برای زیباتر دیده شدن هست. ۲۷ درصد سرطان های ایرانیان، سرطان های پوستی است. استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب و برنزه کردن پوست می تواند از علل ابتلا به ملانوم (سرطان سلول های تولیدکننده رنگدانه پوست) باشد. به گفته یک فوق تخصص بیماری های خونی، حمام آفتاب و سولاریم، از عوامل بروز سرطان پوست است

اسکراب ها: اسکراب ها به پوست آسیب رسانده و آن را زبر می کنند. تاثیرات این اسکراب ها کوتاه مدت هست بنابراین تشویق می شوید که به صورت پی در پی از آن استفاده کنید. مفیدترین اسکراب ها آن هایی هستند که حاوی اسید هستند.

استفاده از تونرها: از تونرهای اسیدی استفاده کنید که بافت پوست را یکدست می کند، منافذ پوست را پاک می کند و به مراقبت پوست کمک می کند. تونرهای حاوی سالیسیلیک اسید تهیه کنید. این تونرها برای پوست های چرب مفید و به عنوان آلفاهیدروکسی اسید شناخته شده اند.

عفونت های قارچی: به گفته یک متخصص پوست و مو، بهترین راه برای پیشگیری از عفونت های قارچی به خصوص در فصل تابستان، رعایت بهداشت فردی و عدم تماس با فرد مبتلا است. فردی که دچار عفونت های قارچی می شود بهتر است تا درمان کامل از حضور در محیط هایی مانند استخرها بپرهیزد تا عفونت به دیگران منتقل نشود. خطر ابتلا به یک عفونت قارچی با پوشیدن کفش های تـنگ، رطوبت طولانی مدت پوست یا جراحت های کوچک پوست یا ناخن افزایـش می یابد.

اگر پوست روشن دارید: به گفته مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، افراد با پوست روشن بیشتر دچار آفتاب سوختگی و به دنبال آن قرمزی و تاول در پوست می شوند که زمینه ساز ایجاد سرطان پوست در بزرگسالی است. هم چنین افراد مبتلا به بیماری لوپوس به آفتاب حساسیت دارند و بیماری آنها تشدید می شود پس باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنند.

در تابستان، نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید. به خصوص آبی غنی شده از هیدروژن. حتی الامکان از قرار دادن طولانی مدت: الکل، خمیر دندان، لوسیون بدن، وازلین، جوش شیرین و شکر بر روی پوست صورت خودداری کنید که آسیب پذیری و حساسیت این قسمت از پوست بدن را افزایش می دهد.

بهداشت نیوز
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

فیلم/تصویری دیده نشده از حمله نا موفق ریز پرنده ها به تاسیسات اصفهان

ویدیو طنز/تصاویر لحظه درگیری پدافند با ریز پرنده رژیم صهیونیستی

عکس/ تمسخر رژیم‌ صهیونیستی توسط کاربران عرب‌ در حاشیه حادثه اصفهان

بمب‌افکن استراتژیک روسیه سقوط کرد

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

طنز/ اولین عکس از محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

حمله جعلی با عکس جعلی!

امیرعبداللهیان:اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد،پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود/ امیدواریم اسرائیل «خطای فاحش قبلی» را تکرار نکند

فرود مشکوک بالگردهای آمریکایی در دیرالزور سوریه

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران