گزارش/

صرفا جهت اطلاع/ ظریف در کلاب هاوس: تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم/ هدف از ساخت گاندو زدن من بود/ احمدی نژاد باعث امنیتی سازی ایران شد/ توافق اخیر با آژانس، خلاف مصوبه مجلس و برای دفع شر است/ اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟

آنچه در ادامه میخوانید گزیده ای از اظهارات ظریف است که صرفا جهت اطلاع از کلیات مطالب مطرح شده در این نشست جمع آوری شده است.
کد خبر: ۲۸۲۴۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲ - 06 June 2023
صرفا جهت اطلاع/ ظریف در کلاب هاوس: تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم/ هدف از ساخت گاندو زدن من بود/ احمدی نژاد باعث امنیتی سازی ایران شد/ اختلاف من و علیرضا اکبری از CTBT شروع شد/ مذاکرات مسقط تابوشکنی بود


به گزارش روزپلاس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق که به نظر میرسد این روزها فعالیت های رسانه ای خود را از سر گرفته است در نشستی مجازی در کلاب هاوس با عنوان "ناگفته های برجام" شرکت کرد.

آنچه در ادامه میخوانید گزیده ای از اظهارات ظریف است که صرفا جهت اطلاع از کلیات مطالب مطرح شده در این نشست جمع آوری شده است:


من نماینده ایران در کنفرانس بن بودم؛ اما بدون شهید سلیمانی نمی شد آن حضور فعال را در کنفرانس بن مربوط به افغانستان داشت. [در اوائل دهه 2000] کلمه به کلمه بحث ها و مذاکرات در افغانستان  با سردار سلیمانی هماهنگ می کردم.


چه شد که بوش گفت محور شرارت؟ در ژانویه 2002، دو هفته قبل از سخنرانی بوش، یک کشتی حامل سلاح برای عرفات در کرانه باختری توسط اسرائیل کشف شد؛ این کشتی کارن ای نام داشت و مدعی شدند که برای ایران است؛ این واقعه باعث امنیتی سازی مجددی از سوی اسرائیل شد.

اروپایی ها توانستند بعد از ترامپ اجماع امنیتی علیه ترامپ شکل دهند، اما علیه ایران شکل نگرفت.

تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ ایشان هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند و هر موقع می‌خواستند نظر نمی دادند. رهبری در هر مورد مخالف بود می گفت و ما حتی در مواردی که توان پیگیری مطالبه ای را نداشتیم، اول به ایشان اطلاع می دادیم و پس از کسب مجوز اقدام می کردیم.


سلاح هسته ای کمکی به امنیت ایران نمیکند 

ما هیچ بمب هسته ای نداریمT جمهوری اسلامی بر اساس فتوای رهبری دنبال سلاح هسته ای نبوده حالا امکان دارد در جهت دانش سلاح بوده که برای تولید به هیچ عنوان نبوده است. اگر نگرانی اسرائیل از داشتن سلاح هسته ای در ایران بود باید موافق برجام میبود چون برجام مهمترین سند برای جلوگیری ایران به دست یابی سلاح هسته ای بود.

 اما بفرمائید چرا اسرائیل مخالف برجام بود؟ حداقل ده سال اسرائیل میتوانست خیال انها از سلاح هسته ای ایران راحت باشد مگر نمیگفتند ما 6 ماه تا دستیابی بمب اتم فاصله داریم؟ چون پروژه انها امنیتی سازی برای ایران بود بنابراین تهدید به دارا بودن سلاح هسته ای بازی در زمین اسرائیل برای امنیتی سازی پرونده ایران است

جلیلی در جلساتی که قرار بود برای منافع مردم ایران مذاکره درباره چه چیزهایی صحبت میکرد؟

ظریف: در دستور کار مذاکرات آقای جلیلی از دزدی دریایی تا بحرین و سوریه وجود داشت در صورتیکه ما اجازه نداشتیم این موارد را بیان کنیم و راجع به موردی غیر از مسئله هسته‌ای صحبت کنیم. کلی طول می‌کشید راجع به زمان و مکان به توافق برسند. از مدیریت جهان تا سومالی مطرح می‌کردند. در مذاکرات هسته‌ای نیز دنبال اقناع طرف مقابل بودند، نه پیدا نقاط مشترک به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسیدند.

واکنش ظریف به ادعای حمایت علیرضا اکبری از برجام

اختلاف من و اکبری از CTBT شروع شد؛ او به شدت در وزارت دفاع آن زمان علیه CTBT صحبت و فضاسازی کرد. من موافق اعدام هیچ کسی نیستم و ارزوی میکنم ایشان مورد شفاعت و رحمت خداوند قرار گیرند. اکبری گفت من سردمدار مخالفت با CTBT بودم؛ پایه ریزی دعوای هسته ای از همین موضوع شروع شد


اقای طائب رئیس سابق اطلاعات سپاه با ساختن گاندو هدفش زدن من بود 

در ایران نسبت به نایاک حساس بودند و می‌گفتند منتقد سیاست‌های حقوق بشری ایران هستند. آقای طائب خیال می‌کرد من نایاک را تاسیس کردم و مخالف آن‌ها بود. گروه‌هایی بودند که به آن‌ها کمک می‌شد اما نایاک پولی دریافت نمی‌کرد. همکاری من با نایاک در حد ارایه اطلاعات بود.  در ایران نسبت به نایاک حساس بودند و می‌گفتند منتقد سیاست‌های حقوق بشری ایران هستند. آقای طائب خیال می‌کرد من نایاک را تاسیس کردم و مخالف آن‌ها بود. 

 آقای خاتمی همیشه می‌گفتند تندروها همیشه مانند کره به هم می‌رسند. همه مخالف سازش و مصالحه هستند. با معتدلین بد هستند و با کنشگران مرزی مشکل دارند به همین دلیل از هر دو طرف نایاک را می‌زنند

مذاکرات مسقط تابوشکنی بود که توسط برادر عزیزم دکتر صالحی انجام گرفت که علی رغم کارشکنی شدید جلیلی و مخالفت احمدی نژاد برگزار شد.


مذاکرات را در سطح وزرا انجام دادیم تا بعدا نگویند رییس ما نپذیرفت

مذاکرات ۱+۵ تا زمانیکه من مسئولیت را بر عهده گرفتم با معاونین وزارت خارجه صورت می‌گرفت اما از نظر پرستیژی و مذاکراتی برای ما خوب نبود لذا اولین شرط من برای خانم اشتون این بود که وزیر مقابل من باشد. زیرا وقتی طرف مقابل معاون بود، می توانست بعدا بگوید رییس من موافقت نکرد. برای همین طرف ما وزرا شدند و بیشترین زمان حضور وزیر خارجه آمریکا در یک مذاکره مربوط به مذاکرات برجام بود.

روس ها قبلا توافق موقت و توافق گام به گام را پیشنهاد داده بودند.


آن هایی که ادعا می کنند ما همیشه غنی سازی را داشتیم  تیترهای کیهان را بخوانند

آقای شریعتمداری پس از مذاکرات دور دوم ژنو که حق غنی‌سازی را گرفتیم تیتر می‌زد که از کجا معلوم غنی سازی انجام شود؟ الان می‌گوید از قبل حق غنی‌سازی داشتیم! در دور دوم مذاکرات ژنو، علیرغم عصبانیت فرانسوی‌ها آن را به نتیجه رساندیم. در ان توافق ما حق غنی‌سازی را گرفتیم. برخی می‌گفتند ما از قبل آن را داشتیم. 

تیترهای کیهان را در ان زمان ببینید می‌گفتند که اطمینان ندارند به این موضوع اما الان می‌گویند ما حق غنی‌سازی را از قبل داشتیم!


الحمدلله مداح ها و حاج محمود کریمی اینقدر انگلیسی شان خوب شده که می توانند بگویند ظریف زبان انگلیسی بلد نیست.


هرکس بگوید در روابط بین الملل می توان تضمین گرفت، عوام است.


دوستان [منتقد برجام] عاشق ترامپ هستند و دوست داشتند او پیروز شود.


دکتر صالحی بحث فنی مذاکرات را بسیار خوب مذاکره کرد؛ ثابت هم شد.


اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ 

اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ پاره کنید و دفنش کنید. ما دو سال است کاره‌ای نیستیم هنوز دوستان به دنبال همان برجام هستند. می گویند یک دیوانه ای یک سنگی انداخته در چاه که صد عاقل نمی توانند درش بیاورند
اگر اینطور است چرا این عاقل های شما همچنان دنبال همان برجام هستند؟

در زمان مذاکرات، سعودی موفق شد برجام را برای شش ماه به تاخیر بیاندازد.


‏فرق لیفت و ساسپنشن را از آقای [پیروز] مجتهدزاده بپرسید که فکر می‌کنند لیفت یعنی آسانسور‏.


‏ما نمی‌گفتیم موشک نسازید، اما آن شعاری را که روی موشک نوشته بودند، نمی‌دانیم با چه کسی هماهنگ کرده بودند. ما بین میدان و دیپلماسی هماهنگی داشتیم اما برداشتند شعار روی موشک نوشتند و به امنیتی سازی ما کمک کردند.



سردار سلیمانی از روس ها و امریکایی ها انتقاد داشت.


 آنچه در برجام انجام دادیم افتخارآمیز بود

 این نشان دهنده کیاست مذاکره کنندگانی مانند دکتر صالحی است‌ ظرف چند هفته بدون نقض برجام اورانیوم را غنی‌سازی کردیم‌.  ما چهار سال است پس از خروج آمریکا هیچ تعهد برجامی را انجام ندادیم و نتوانستند هیچ کاری انجام دهند‌.


ظریف: ما از داخل تحت فشار بودیم

من را به عنوان وزیر خارجه قبول نداشتند و حرف‌های وزیر خارجه اسرائیل و آمریکا را باور می‌کردند.

عربستان تلاش زیادی برای شکست برجام انجام داد و از آذر ۹۳ تا تیر ۹۴ آن را به تاخیر انداخت. آمریکایی‌ها هم از تمام فرصت‌ها تلاش کرد تا مواضع حداکثری بگیرد. اینگونه نیست که فکر کنید امریکایی‌ها مذاکره کنندگان خوبی هستند. 

آمریکا ابر قدرت نیست و اگر هر کاری می‌‌خواستند انجام دهند با استناد به ان از بذجام خارج می‌شدند‌. از هر فرصتی برای امتیاز گرفتن استفاده کردند اما ما حضور داشتیم و اجازه ندادیم. ما در برجام اجازه ندادیم تسلیحات موشکی ممنوع شود‌ اما اجازه ندادیم. هیچ ازمایش موشکی ما غیر قانونی نبود. 

سناتور نزدیک به ترامپ گفت اقای ترامپ شما را به oval Office ( دفتر رییس جمهور امریکا) دعوت کرده. وقتی به تهران منتقل کردم و گفتم در صورت عدم موفقیت مجازات را می‌پذیرم، پیام به مراحل عالی نرسید و در سطوح پایین رد شد.


توافق اخیر با آژانس، خلاف مصوبه مجلس و برای دفع شر است

اتفاقاتی اخیر در چارچوب توافق با آژانس و برخلاف مصوبه مجلس است؛ این اقدامات برای دفع شر انجام می شود، درحالیکه «ما به ازا» باید بگیرند


عضویت ایران در شانگهای در دولت قبل صورت گرفت

تاجیکستان مخالف عضویت ایران در پیمان شانگهای بود که در اردیبهشت ۱۴۰۰ نظر این کشور جلب شد و نامه عضویت ایران صادر شد ولی اولین جلسه رسمی پیمان شانگهای در شهریور بود که در این جلسه موضوع را اعلام کردند، حالا عده ای دستاوردسازی می کنند.


در حال تکمیل ...
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
0
سلام جناب ظریف مسائلی را بیان می کنند که کلی گویی و به نفع خود است گویا با دسته کورها هم بازی هستند! ایشان به عنوان یک مذاکره کننده ارشد نمی دانست در توافقنامه ها همیشه باید اقدامات دو طرفه باشد نه یک طرف همه تعهدات خود را کاملا انجام داده بعد منتظر بماند که طرف مقابل کاری بکنند؟! عجیب است یاد قبایل سرخپوست آمریکایی افتادم!
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

آغاز دومین فروش فوق العاده ایران خودرو/قیمت کارخانه افزایش می‌یابد؟

هشدار رئیسی به اسرائیل/ خطای اسرائیل در تعرض به خاک ایران، چیزی از این رژیم باقی نمی‌گذارد

ملک سلمان در بیمارستان بستری شد

رهبر انقلاب: هدف از تحریم‌، در تنگنا گذاشتن ایران اسلامی است /توقعات آمریکا تمامی ندارد، تبعیت محض می‌خواهند

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

نمایش حقوق بشری آمریکا و تحریم ارتش «نتزاه یهودا» رژیم صهیونیستی/ از «گردانِ آزار» و ضد زن رژیم اسرائیل چه می‌دانید؟

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرد

تصویب چند طرح ضد ایرانی توسط سنای آمریکا؛ از تحریم خریداران نفتی تا منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران

نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود/ آمریکا آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند

خاندوزی: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی را تا ۱۴۰۲ به صفر رساندیم/ پروژه‌های ناتمام را خاتمه می‌دهیم

نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم/ همایون اسعدیان: با شما قطع همکاری می‌کنم/ فرحبخش: برو سرامیکت را بفروش!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

چرایی واکنش ها به توئیت عضو دفتر رهبرانقلاب / تلاش عده ای برای کاستن اعتبار خبری دفتر رهبر انقلاب با تئوری «فقط پشت بلندگو»؟!

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

شکایت تریدرهای رمزارز از اپل؛ قاضی پرونده را رد کرد

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

نقد و سیاست