نقد نوشته ماهنامه فیلم امروز درباره سریال رهایم کن/ فعلاً رهایش نکنید تا ببینیم چه می‌شود!

نخستین چیزی که در مواجهه با رهایم کن باعث مقاومت برای تماشا می‌شود، عنوانش است که آدم را یاد داستان‌های عامه‌پسند فهیمه رحیمی و نسرین ثامنی می‌اندازد.
کد خبر: ۲۷۹۱۴۷
تاریخ انتشار:۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ - 26 March 2023
نقد نوشته ماهنامه فیلم امروز درباره سریال رهایم کن/ فعلاً رهایش نکنید تا ببینیم چه می‌شود!


به گزارش روزپلاس، نخستین چیزی که در مواجهه با رهایم کن باعث مقاومت برای تماشا می‌شود، عنوانش است که آدم را یاد داستان‌های عامه‌پسند فهیمه رحیمی و نسرین ثامنی می‌اندازد. البته شاید خود سازندگان سریال هم با نظر به وجوه عامه‌پسند و برای جلب طیف بیشتری از مخاطبان، به این عنوان رسیده باشند و آن را در پیوند با عناصر عاشقانه اثر بدانند. کمااینکه کارنامه سینمایی شهرام شاه‌حسینی هم، همین مسیر سینمای عامه‌پسند را در کمدی‌ها و آثار دیگرش دنبال کرده و نام‌هایی چون کلاغ پر، هفته‌ای یک بار آدم باش و فیلم‌هایی چون زن‌ها فرشته‌اند و آقای هفت‌رنگ، نشانه بارز گرایش به سازوکار سینمای سرگرم‌کننده تجاری است که اتفاقاً از منظری مثبت، بدون ریاکاری، در همان ویترین کار، تکلیفش را با مخاطب مشخص می‌کند.

با این سابقه، انتخاب نام رهایم کن چندان هم غریب و دور از انتظار نیست اما وقتی ترکیب بازیگران سریال، به‌خصوص نام‌هایی چون محسن تنابنده و هوتن شکیبا را می‌بینیم که در این چند سال اخیر در هر کاری حاضر نشده‌اند و می‌توان به کیفیت و استاندارد نقش‌ها و آثارشان اعتماد کرد، آن گاه عنوان «رهایم کن» کمی ایجاد دافعه می‌کند و نشانه‌های عامه‌پسندانه‌اش با کارنامه بازیگرانش قابل جمع نیست. سریال قبلی کارگردان، می‌خواهم زنده بمانم، در کنار مقبولیت عام، در قصه‌پردازی و ساختار و کارگردانی هم قابل توجه بود و چه بسا به طیف‌های نخبه‌تری از مخاطبان هم نظر داشت و حتی موفق به پیگیری و رضایت آنها هم شد.

ضمن این که آن سریال در کارنامه خود شاه‌حسینی هم هوای تازهای به نظر می‌رسید و شاید بجز استثنایی چون خانه دختر چند سروگردن از آثار تلویزیونی و سینمایی‌اش بالاتر بود. بنابراین انتظار می‌رفت سریال تازه شاه‌حسینی که با تکیه بر موفقیت می‌خواهم زنده بمانم ساخته شده، نشانه‌ای از مسیر تازه سازنده‌اش در فیلمسازی داشته باشد که چنین نشد. در ۳ قسمت اول با سریالی روبه‌روییم که با وجود نوشتن از روی دست می‌خواهم زنده بمانم در روایت تاریخی و مربوط به دهه‌های گذشته، قصه و مثلث عاشقانه، ترکیب آن با مسائل و دستمایه‌های سیاسی و اجتماعی و خرده‌داستان‌های مکمل در راستای قصه اصلی، هنوز نتوانسته کشش و هیجان لازم را داشته باشد و موفقیت آن سریال را تکرار کند.


نقد نوشته ماهنامه فیلم امروز درباره سریال رهایم کن/ فعلاً رهایش نکنید تا ببینیم چه می‌شود!

هدی زین العابدین و محسن تنابنده در سریال رهایم کنحجم، هیجان، التهاب و مهم‌تر از همه پیوستگی اتفاقات و هماهنگی مؤثر خط اصلی قصه با شخصیت‌ها و روایت‌های فرعی در همان قسمت اول می‌خواهم زنده بمانم را به یاد بیاورید تا متوجه ناکامی روایت سریال رهایم کن در همین قسمت‌های ابتدایی شوید. اگر بحث مقایسه را هم در نظر نگیریم و هویت مستقلی برای این سریال تازه قائل باشیم، هنوز با کاشت‌هایی در فیلمنامه مواجهیم که بذر خوب و ثمربخشی به نظر نمی‌رسند.

وقتی ترکیب بازیگران سریال، به‌خصوص نام‌هایی چون محسن تنابنده و هوتن شکیبا را می‌بینیم که در این چند سال اخیر در هر کاری حاضر نشده‌اند و می‌توان به کیفیت و استاندارد نقش‌ها و آثارشان اعتماد کرد، آن گاه عنوان «رهایم کن» کمی ایجاد دافعه می‌کند و نشانه‌های عامه‌پسندانه‌اش با کارنامه بازیگرانش قابل جمع نیست

رهایم کن ظاهراً می‌خواسته شروع کوبنده و نفسگیری داشته باشد و با اشک و التماس نغمه (آزاده صمدی) به حاتم (محسن تنابنده) که او را شبانه از خانه نراند و آواره نکند، مخاطب را احساساتی و با داستان درگیر کند و برای پیگیری ماجرا دنبال خود بکشاند اما تا پایان قسمت سوم و حتی بعد از مواجهه دوباره حاتم و نغمه – که به دلیل رابطه با مردی ثروتمند و صاحب نفوذ تغییرات بنیادینی کرده و انگار آدم دیگری شده- به دلیل رانده شدن نغمه از خانه اشاره نمی‌شود. حتی احتمال خیانت زن و توضیح حاتم به برادرش هاتف (هوتن شکیبا) و خواهرش افسانه (مونا احمدی) که نغمه قصد خفه کردن پسرشان راما -که دچار سندروم داون است- را داشت هم دلیل قطعی تصمیم حاتم به نظر نمی‌رسد و مخاطب انتظار شفافیت کاملی برای فهم ماجرا و پیگیری ادامه قصه را دارد.

خرده داستان‌ها هنوز چفت‌وبست و ربط اصلی با درام محوری و قوام و جذابیت لازم برای همراه کردن تماشاگر را ندارند و تا اینجای قصه چندان به کار کشف دلیل تصمیم حاتم و پایان رابطه او و همسرش نیامده‌اند، چه یونس (یوسف تیموری) به عنوان فردی مبارز و عضو تشکیلاتی ضد حکومت پهلوی که هدف و انگیزه تصمیم و اقداماتش در مختصات خود قصه مشخص نیست و با یک دیالوگ «آدما حق انتخاب دارن» رفع‌ورجوع می‌شود و به علت همین پشتوانه سست و شخصیت‌پردازی ناکافی، حتی مرگش هم تأثیر لازم را ندارد و چه افسانه که ماجرای شیفتگی‌اش به خواننده‌ای مشهور و محبوب و جفا و آزاری که از او می‌بیند، بیشتر درس عبرتی است که فعلاً ارتباط مؤثر و دراماتیکی با خط اصلی قصه ندارد، مگر این که بعدها عقوبت این عشق یک‌طرفه تأثیری در داستان اصلی داشته باشد.

غلظت برخی دیالوگ‌ها هم محسوس است و شاید بتوان آنها را در خوانش و در قالب متن و کتاب پذیرفت اما در اجرا هم کار بازیگر را برای بیان بدون شعار سخت می‌کند و هم باورپذیر نیست؛ مثل دیالوگی که قرار است پیغام یونس به خواهرش مارال (هدی زین‌العابدین) از طریق هاتف باشد: «نترس! به دلت گوش کن. دلت اشتباه نمیکنه. همه آدما درست و غلط رو می‌دونن ولی برنده اونیه که حرف دل خودشو گوش بده.» یا دیالوگ افسانه فریب خورده به حاتم، آن هم درست وقتی که از قصد برادر برای کشتن خودش آگاه است: «کاش می‌شد جای این همه فاصله که اسمشو گذاشتن احترام، بیام بغلت کنم. پای انتخابی وایسادم که اختیارش دست خودم بوده.» یا دیالوگ نغمه به حاتم: «از اون شب که تو جاده ولم کردی، قلبمو گذاشتم زیر پام تا قدم بلند شه بتونم از چاهی که توش منو انداختی دربیام.»

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

رسوایی های جو بایدن/ به اسرائیل گفتم به حیفا حمله نکنید!

خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟

دروغ‌های شاخدار صهیونیستها/ هاگاری یا «گوبلز اسرائیل»؟

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد/ تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم/ به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم

رئال مادرید از منچسترسیتی انتقام گرفت و حریف بایرن شد/ رستگاری در ضربات پنالتی

محدودیت پروازی به فرودگاه‌های دبی و شارجه

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان/ محموداف چرا باخت؟

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

آخرین اخبار