تهران به تراموا تجهیز می شود

اولین ترامواها با نیروی اسب حرکت می کردند که بعدها انرژی برق جای آن را گرفت و هم اکنون سیستم حمل و نقل شهر بوداپست در مجارستان با تراموا است که در هر 60 ثانیه یک بار برای جابه جایی مسافران به ایستگاه می رسد.
کد خبر: ۲۷۷۹۳
تاریخ انتشار:۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ - 21 February 2017
به گزارش روز پلاس، قطارهای سبک شهری یا همان ال‌آرتی که اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران دیروز اعلام کرد با موافقت اعضای شورا، در حال بررسی هستند که در تهران راه‌اندازی شود، از سال 1804 در بریتانیا مشغول جابه‌جایی مسافران بوده است. این قطارها که به تراموا هم معروف هستند، نوعی قطار سبک است که با برق کار می‌کند. البته ال‌‌‌آر‌تی با شکلی شبیه شکل امروزی و با استفاده از نیروی برق، از سال 1885 در لندن شروع به کار کرد.

شیوه‌های زیادی در گذر زمان روی شکل و نوع حرکت تراموا‌ها اعمال شد، ولی درنهایت امروز تراموا در هر شهری که وجود دارد به وسیله برق کار می‌کند و روی یک ریل سبک در حرکت است. تراموا‌ها معمولا برای جابه‌جایی مسافران در داخل شهر است ولی در برخی کشورها تراموا‌ها مسافران بین شهری را نیز جابه‌جا می‌کنند.

ترامواها معمولا سبک‌تر از قطارهای معمولی یا متروها هستند و طبیعتا تعداد مسافرانی که می‌توانند جابه‌جا کنند نیز کمتر از قطارهای دیگر است. ترامواها معمولا به وسیله پانتوگراف از برق استفاده می‌کند ولی ترامواهای بین شهری با سوخت دیزلی نیز وجود دارد. هر واگن تراموا دارای یک موتور محرک جداگانه است و همه موتور‌ها به برق اصلی تراموا که در بالای قطار قرار گرفته متصل است که 750 ولتاژ برق مستقیم را از خود عبور می‌دهد.

اگرچه برخی مسئولان شهری در تهران تراموا را یک قطار تزئینی و مناسب برای جابه‌جا کردن گردشگران می‌دانند اما بد نیست بدانید تراموا بر دو نوع شهری و گردشگری وجود دارد.

اولین تراموا در سال 1804 در سوانسی بریتانیا ساخته شد که این تراموا به چندین اسب بسته می‌شد و اسب‌ها این تراموا‌ها را می‌کشیدند. کمی بعد ریل ساخته و قرار گرفتن تراموا در ریل باعث شد حیوانات راحت‌تر بتوانند تراموا‌ها را بکشند و تراموا سرعت بیشتری را تجربه کرد.

تراموای برقی برای اولین بار در سال 1885 در انگلیس ساخته شد و در 10 سال بعد کمپانی اشکودا متعلق به کشور چکسلواکی، تراموای برقی تولید کرد که بهترین و پرمصرف‌ترین ترامواهای جهان شد و هنوز در بیشتر کشورها مورد استفاده است. شلوغ‌ترین تراموای اروپا در بوداپست است. در پایتخت مجارستان هر 60 ثانیه یک بار یک تراموا برای جابه‌جایی مسافران به ایستگاه می‌رسد.

طول و عرض ترامواها در سراسر جهان با هم تفاوت زیادی ندارد ولی استاندارد هم نیست. در بیشتر کشورها تراموای ساخت کمپانی اشکودا مورد استفاده قرار می‌گیرد که طول هر واگن 66 فوت (20 متر و 13 سانتی متر) و عرض آن 8/53 فوت (دو متر و 6 سانتی متر) است. هر واگن از تراموای مسافربری اشکودا 157 نفر ظرفیت دارد و بیشترین سرعتی که می‌تواند داشته باشد 70 کیلومتر در ساعت است. ترامواهای گردشگری اما نه‌تنها کوچک‌تر هستند و ظرفیت کمتری هم دارند بلکه نهایت سرعت‌شان به 48 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این تراموا‌ها یک واگن بیشتر ندارد و 15 متر طول آن است.

ترامواها یا LRT یکی از بهترین وسایل حمل‌ونقل شهری است که علاوه‌بر اینکه می‌تواند تا حدود زیادی به کم شدن ترافیک کمک کند؛ وسیله‌ای مناسب برای کاهش آلودگی هوا نیز هست.

ایران
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا + جدول

مربی لهستانی از حضور در ایران گفت؛ «خوردن بهترین هندوانه و سخت بیدار شدن در صبح!»

سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت/ می‌توانیم همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم

کاسبی ربوی و ربا خواری/ صدی و سه‌ونیم!

با حقوق پایه چند متر خانه در تهران می‌توان خرید؟

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی این بار در تگزاس/ اعتراضات دانشجویان با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد

صحبت‌های مجدی حسینی؛ انتقاد عوام فریبانه و دیگر هیچ/ خودت چه کار کرده‌ای ؟

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

تاثیر امواج تلفن همراه بر سلامت

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

دلزدگی جنسی یا کسالت جنسی چیست؟

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

چرایی واکنش ها به توئیت عضو دفتر رهبرانقلاب / تلاش عده ای برای کاستن اعتبار خبری دفتر رهبر انقلاب با تئوری «فقط پشت بلندگو»؟!

نگاهی دیگر به «گناه فرشته»/ قد بکش از پشت «نقاب»

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

شکایت تریدرهای رمزارز از اپل؛ قاضی پرونده را رد کرد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

نقد و سیاست