علت تسکین دردها با نوشتن چیست؟

اگر یک روانشناس یا روان‌درمانگر به شما بگوید نوشتن بخش زیادی از آلام و دردهایتان را کم خواهد کرد، با این گفته مانند نکته‌های دیگری برخورد نکنید که در کانال‌های تلگرامی با موضوع زندگی بهتر در تلگرام می‌بینید، موضوع خیلی جدی‌تر از اینهاست.
کد خبر: ۲۶۶۳۵
تاریخ انتشار:۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ - 13 February 2017
به گزارش روز پلاس، صادق هدایت کتاب محبوبی دارد به اسم بوف کور که در آن مردی برای سایه‌اش می‌نویسد، چون باوجود سرگذشت تیره‌وتارش، فهمیده در زندگی زخم‌هایی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می‌خورد و می‌تراشد؛ زخم‌هایی که باوجود عمومی بودن خیلی کم بیان می‌شوند و در صورت بیان شدن خیلی بد تفسیر می‌شوند. زخم‌هایی که هر مسکنی برایشان موقتی است و درمانی به نام فراموشی ندارند.

این شخص به حضور سایه‌اش آگاه است و می‌داند بخشی از وجود چندگانه‌اش همیشه در خفاست. سایه‌ای که از او روی می‌پوشاند و مخفی می‌شود، اما هیچ‌وقت نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. بنابراین در صحنه‌ اعتراف به اعمالش، نگران قضاوت دیگران نیست. اذعان می‌کند که همه‌ نوشتار روایت اوست برای خودش، تا شاید بتواند از خلال آن مسبب هر بخش از اعمال و رفتارهایش را بشناسد. خودش را به سایه‌اش بشناساند و سایه را نیز از محل اختفا بیرون بکشد و با او چهره به چهره شود.اثر صادق هدایت از این منظر شباهتی فنی و محتوایی با نی‌نامه مثنوی معنوی دارد. 
هدایت در چند جمله‌ نخست مانند مولانا سر ضمیرش را آشکار می‌کند، اگرچه ادامه‌ اثر با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم که تفاسیر بسیاری را می‌طلبد. مولانا نیز از زبان نی، مخاطب را به گوش فرا دادن به شرح‌حال خویش فرامی‌خواند. او بر این باور است که باوجود ذکر مکرر درونیاتش در جمع خوشحال و بدحال آدم‌ها، کسی قادر به درک و دریافت اسرار ضمیر او نشده است و قضاوت سطحی و خام دیگران او را می‌آزارد.درنهایت تلاش هر دو در ارائه شکل دیگری از درونیاتشان بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. 

به این دلیل روشن که هر دو اثر توانسته‌اند در جذب همدلانه موفق شوند و به آثاری ماندگار در ادبیات جهان بدل شوند؛ اگرچه مولانا همانند هدایت روی از جامعه برنمی‌تابد و باوجود شکایت از کسانی که فقط به‌ظاهر گفته‌های او توجه می‌کنند و از ظن خویش،او و افکارش را داوری می‌کنند، 

به همگان توصیه و اعلام می‌کند که  
هرکسی کو دور ماند از اصل خویش
بازجوید روزگار وصل خویش

حال فرض کنیم که ما به‌جای آن شخصی هستیم که در کتاب هدایت یا مولانا پس از تکاپوی بسیار به دنبال همقدمی و همنفسی، به سایه خودمان رسیده‌ایم که جلوی چراغ به دیوار افتاده است و انگار هر چه ما می‌نویسیم او می‌بلعد، فرض کنیم ما هم موفق شده‌ایم آدم‌ها و قضاوت‌ها و داوری‌هایشان را رها کنیم و آینه‌ای در برابر چهره‌ درونی خویش بگذاریم، فرض کنیم توانسته‌ایم نقاب‌ها و پرده‌ها را کنار بزنیم و فارغ از ارزش‌گذاری‌های گوناگون همه چیزهایی را که در پس ذهنمان مخفی یا در ضمیرمان مدفون کرده‌ایم، بازخوانی کنیم یا گردوغبار از سر و روی خواسته‌هایی بزداییم که مدت‌هاست از برنامه زندگی حذفشان کرده‌ایم و باوجود علاقه بسیار براثر تنبلی یا به‌اجبار شیوه زندگی سراغی از آ‌ها نگرفته‌ایم.

اینها بخشی از روان ما را تشکیل می‌دهند که در روانشناسی یونگ به آن سایه می‌گویند. یونگ می‌گوید:«سایه، آن کسی است که شما نمی‌خواهید باشید.»در باور یونگ سایه بعد و جنبه‌ای از ناخودآگاه شخصیت انسان است. بعدی که بخش خودآگاه قادر به شناسایی آن نیست. سایه انسان اغلب حامل نکات منفی و بد است و به این دلیل که انسان همیشه به رد یا چشم‌پوشی از جنبه‌های نامطلوب شخصیت خود تمایل دارد، در بخش ناخودآگاه قرار می‌گیرد.ازآنجا که سایه همه ضمیر ناخودآگاه انسان است، یعنی همه چیزهایی که در بخش خودآگاه کامل یک فرد نیست، بنابراین سایه می‌تواند حامل نکات مثبت پنهان مانده از خودآگاه انسان هم باشد.

به باور یونگ، سایه به این دلیل که مخزن تاریکی‌های انسان است، مسند و نشیمنگاه خلاقیت انسان هم هست. درهرصورت سایه نشان‌دهنده روح واقعی زندگی آدمی است، نه خردمندی بی‌روح و کاذب او.هرچه سایه از زندگی آگاهانه فرد دورتر باشد، متراکم‌تر و تاریک‌تر و سیاه‌تر است. 

مخزن عظیم و دربسته خواسته‌ها و آمال و آرزوها و غرایز و امیال که هر چه نادیده‌تر گرفته شوند خطرناک‌تر می‌شوند و وقتی به مرز انفجار می‌رسند و انسان بالاخره با چهره‌ ناشناخته و مدفون خویش روبه‌رو می‌شود، متحیر می‌ماند که خود واقعی‌اش کیست و می‌بیند که منشأ و مبدأ اعمالی که از او سرزده‌اند را هیچ نمی‌شناسد.بنابراین اگر این بار از روانکاو یا روانشناسی شنیدید که برای کاستن از آلام و دردهایتان به نوشتن متوسل شوید، این حرف را کاملاً جدی بگیرید.

نوشتن وسیله مطمئنی است که سایه شما می‌تواند با آن با شما حرف بزند و خودش را آشکار کند. نترسید! هرکسی که شروع به نوشتن می‌کند به‌طور حتم تبدیل به هدایت یا مولانا نمی‌شود. هرچند، خدا را چه دیده‌اید شاید هم بشود. چون هر کاری که بگویید از سایه انسان برمی‌آید.

روزنامه ایران
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

فیلم/تصویری دیده نشده از حمله نا موفق ریز پرنده ها به تاسیسات اصفهان

عکس/ تمسخر رژیم‌ صهیونیستی توسط کاربران عرب‌ در حاشیه حادثه اصفهان

ویدیو طنز/تصاویر لحظه درگیری پدافند با ریز پرنده رژیم صهیونیستی

بمب‌افکن استراتژیک روسیه سقوط کرد

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

حمله جعلی با عکس جعلی!

طنز/ اولین عکس از محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

امیرعبداللهیان:اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد،پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود/ امیدواریم اسرائیل «خطای فاحش قبلی» را تکرار نکند

فرود مشکوک بالگردهای آمریکایی در دیرالزور سوریه

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران