گزارش/

سوء‌استفاده دوباره ضد انقلاب از یک مسأله داخلی/ لزوم چاره‌اندیشی برای بسترهای خلاف امنیت/ از دروغ مجازی تا اغتشاش‌خیابانی

در چند روز گذشته شایعات و دروغ‌های متعددی با هدف حمله به افکار عمومی و روان مردم ایران ساخته و پرداخته شد.
کد خبر: ۲۶۵۵۶۹
تاریخ انتشار:۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ - 21 September 2022
سوء‌استفاده دوباره ضد انقلاب از یک مسأله داخلی/ لزوم چاره‌اندیشی برای بسترهای خلاف امنیت/ از دروغ مجازی تا اغتشاش‌خیابانی



به گزارش روزپلاس؛ 5 روز از فوت مهسا امینی می‌گذرد و در چند روز گذشته یکی از موضوعاتی بوده که در صدر اخبار رسانه‌های رسمی و فضای مجازی قرار گرفته است. مهسا امینی روز سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه به همراه تعدادی از افراد توسط مأموران پلیس امنیت اخلاقی تهران به علت پوشش نامناسب برای اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شد و آنطور که دوربین‌های مدار بسته نیروی انتظامی گواهی می‌دهند، در حالی که در سالن اجتماعات به سر می‌برد، به طور ناگهانی بیهوش و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد اما اقدامات پزشکی نتوانست مانع جان دادن وی شود. 

در پی این اتفاق، رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با خانواده مرحومه امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه‌های مسؤول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شده و هیچ حقی ضایع نشود. 

همچنین حجت‌الاسلام اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا نیز در جلسه اخیر شورای عالی قوه ‌قضائیه  اعلام کرد: به مراجع قضایی دستور داده‌ام بررسی‌های همه‌جانبه پیرامون موضوع جان ‌باختن مرحومه مهسا امینی از مقطع و محلی که وی را هدایت کردند، انجام گیرد و دوربین‌های عمومی و خصوصی نیز به طور دقیق بررسی شوند. 

وی افزود: در تماسی که با رئیس سازمان پزشکی قانونی داشتم تاکید کردم که موضوع جان ‌باختن مرحومه امینی را با دقت و وسواس بررسی کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به کمیسیون امور داخلی مجلس دستور داد تا با حداکثر دقت و موشکافی کامل همه زوایای پرونده درگذشت مهسا امینی را در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع نمایندگان و مردم برسانند. علاوه بر روسای قوای سه‌گانه، مقامات مختلف کشوری نیز بنا بر وظیفه‌ای که به آنها محول شده، در حال پیگیری دقیق حادثه رخ داده برای مهسا امینی هستند. 

روز گذشته نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان اظهار کرد: بنده در منزل خانم مرحومه مهسا امینی حضور یافته و مراتب تأثر و تسلیت خود را خدمت خانواده آن مرحومه ابراز کردم. وی گفت: به عنوان نماینده ولی‌فقیه به خانواده مرحومه خانم مهسا امینی اطمینان دادم همه نهادها برای دفاع از حقوقی که از خانم امینی تضییع‌ شده، اقدام خواهند کرد و هیچ حقی از خانواده مرحومه امینی نادیده گرفته نخواهد شد. بر همین اساس باید گفت که رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشور به صورت جدی پیگیر دلایل اتفاق تلخی که برای مهسا امینی افتاد هستند و اینطور نبوده که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند. 
 
باز هم اصلاح‌طلبان، باز هم دروغ

در پی فوت مهسا امینی، چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب که مدت‌هاست در حوزه سیاسی کشور بلاموضوع شده‌اند، همراه با جریان ضدانقلاب خارج‌نشین خط دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی را در پیش گرفتند که نتیجه‌ای جز انحراف و جریحه‌دار شدن کاذب افکار عمومی و همچنین اهانت به ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی نداشت. بلافاصله پس از فوت مهسا امینی، رسانه‌های ضدایرانی که عمدتا از پول نفت سعودی‌ها ارتزاق می‌کنند با طرح این شایعه که ضرب و شتم مرحومه امینی از سوی نیروهای انتظامی باعث ضربه مغزی و در نهایت منجر به مرگ او شده است، در صدد موج‌سواری بر خون امینی برآمدند؛ شایعه‌ای که همان ابتدا از سوی فرماندهی نیروی انتظامی پاسخ داده شد. 

طبق تصاویر دوربین‌های مداربسته از مرکز امنیت اخلاقی که نیروی انتظامی آن را منتشر کرد، مرحومه امینی با حالت عادی در مرکز پلیس حضور پیدا کرده و حالت ایشان که در دوربین‌ها ثبت شده نشانه‌ای دال بر ضرب‌و‌جرح و درگیری در خودروی ون ندارد. در زمان انتقال خانم امینی به مرکز امنیت اخلاقی نیز هیچ مشاجره و مقاومتی صورت نگرفته است. در این بین برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز فرصت را غنیمت شمردند تا با دروغ‌پردازی، از آب گل‌آلود فوت مهسا امینی ماهیگیری کنند. روزنامه شرق از جمله رسانه‌های دوم خردادی بود که در روزهای اخیر بارها اقدام به دروغ‌پردازی‌های بی‌اساس کرد. 

این روزنامه با انتشار فیلمی، مدعی شد پرستاران بیمارستان کسری در حال وداع با پیکر مرحومه امینی هستند اما چیزی نگذشت که مشخص شد فیلم مورد ادعای شرق، مربوط به بیماری است که در ارومیه دچار مرگ مغزی شده بود و اعضای بدنش را اهدا کردند. این روزنامه اصلاح‌طلب در دروغی دیگر، مدعی فیلتر شدن سیستم پیامکی هنگام ارسال نام مهسا امینی شد و خبر این ادعا را به‌ گونه‌ای تنظیم کرد که اینطور به نظر برسد اصل ماجرا واقعیت دارد اما به دستور وزارت ارتباطات نبوده است. 

شرق در خبر خود مدعی شده بود: «رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در ابتدای امر و در جریان گفت‌وگوی خود با خبرنگار شرق از موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد. اما چند دقیقه بعد، در تماس با خبرنگار شرق اظهار کرد: وزارت ارتباطات دستوری در این زمینه نداده است. او همچنین تاکید کرد: وزارت ارتباطات همچنین دستوری برای فیلتر پیامک‌هایی که در آن نام مهسا امینی وجود دارد هم دریافت نکرده است».

خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تکذیب ادعای شرق، اظهار داشت: «آنچه روزنامه شرق به نقل از بنده بیان کرده صحیح نیست و خبر از ابتدا اشتباه منتشر شده و بعد از چند ساعت بخشی از خبر را اصلاح کردند که متأسفانه همین موضوع مورد سوءاستفاده رسانه‌های معاند خارجی قرار گرفت». 

دروغ‌پردازی‌های شرق به اینجا ختم نشد و روز گذشته شبکه مجازی این روزنامه همراه با یکی دیگر از رسانه‌های اصلاح‌طلب، مدعی شدند کلاس‌های دانشگاه تهران غیرحضوری شده است. شرق و امتداد در خبری نوشتند: «دانشگاه تهران به دانشجویان اعلام کرده کلاس‌های حضوری از هفته سوم مهرماه آغاز می‌شود و کلاس‌ها در 2 هفته ابتدایی مهر مجازی است. این در حالی است که پیک کرونا فروکش کرده و تعداد مبتلایان و قربانیان نیز رو به کاهش است». 

در پی این شایعه روزنامه شرق نیز دانشگاه تهران با صدور اطلاعیه‌ای برگزاری غیرحضوری کلاس‌های درس خود را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: «آموزش در دانشگاه تهران به صورت حضوری آغاز شده و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی ادامه دارد و هیچ‌گونه تغییری در این برنامه‌ریزی اتفاق نیفتاده است».
 
چرا با شایعه‌ساز‌ها برخورد نمی‌شود؟

در چند روز گذشته شایعات و دروغ‌های متعددی با هدف حمله به افکار عمومی و روان مردم ایران ساخته و پرداخته شد. دروغ‌هایی از قبیل اینکه ضرب‌و‌جرح نیروی پلیس عامل فوت مرحومه امینی بوده یا اینکه عبارت مهسا امینی در سیستم پیامکی اپراتورها فیلتر شده است. همچنین در دروغ دیگری از شبکه سعودی اینترنشنال نیز شاهد بودیم که این شبکه وابسته به سعودی با انتشار تصاویری از سی‌تی‌اسکن، مدعی شد سی‌تی‌اسکن مرحومه امینی نشانگر شکستگی جمجمه، خونریزی و ادم مغزی است. 

به گزارش فارس، «متخصصان معتقدند بررسی‌های سی‌تی‌اسکن بیمارستان نشان می‌دهد هیچ شواهدی از ضربه به سر و خونریزی در تصاویر منتشره از سوی اینترنشنال به چشم نمی‌خورد». این طبیعی است که شبکه‌های ضدایرانی خارج‌نشین مثل بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و منوتو که رسالتی جز جنگ با روان مردم ایران ندارند، بخواهند از شرایط پیش‌آمده در کشور و با دروغ‌سازی‌های متعدد، اهداف خود را پیش ببرند. اما این حجم بالا از اکاذیب و شایعاتی که در چند روز گذشته از سوی برخی رسانه‌های داخلی ساخته و پرداخته شده و بی‌سابقه هم نبوده است، بیانگر این است که در چند روز گذشته نظارت درستی بر فضای مجازی و رسانه‌ای کشور نبوده و برخورد درخوری با شایعه‌پردازها نشده است. 

عدم نظارت صحیح بر فضای مجازی و عدم برخورد با دروغ‌پردازان، باعث شده در روزهای اخیر شاهد حجم بالایی از محتوا باشیم که از سوی جریان ضدانقلاب صرفا در راستای اهانت به مقدسات و ارزش‌های جامعه دینی ایران و همچنین مقامات کشور تولید شده است. البته آنطور که پیداست، دستگاه قضا قصد دارد با افرادی که اقدام به دروغ‌پردازی می‌کنند، برخورد کند. چنانکه رئیس‌کل دادگستری استان تهران اعلام کرده است در کنار رسیدگی به ماجرای مرگ مهسا امینی به موضوع دروغ‌پردازی‌ها درباره این واقعه نیز با جدیت رسیدگی می‌شود. 
 
باز هم پای معاندان در کار است

این دروغ‌پردازی‌ها یک روی سکه ماجرای فوت مهسا امینی است. روی دیگر سکه حضور خیابانی آشوبگرانی است که به بهانه موضوع فوت مرحومه امینی این بار با شعارهای تجزیه‌طلبانه به میدان آمدند. احزاب تروریستی کومله و دموکرات کردستان که دست‌شان به خون جوانان بسیاری آلوده است و هدفی جز تجزیه ایران ندارند، در حالی که سال‌ها در پستوها به سر می‌بردند، به بهانه فوت مرحومه امینی ظاهر شده و در گفت‌وگوهای متعدد با رسانه‌های ضدایرانی از لزوم تجزیه ایران سخن می‌گویند. 

عبدالله مهتدی و سلام قادری از رهبران گروه تروریستی کومله هستند که در روزهای اخیر روی آنتن شبکه سعودی ایران اینترنشنال و بی‌بی‌‌سی فارسی آمدند و از اهداف ضدایرانی خود صحبت کردند. مهتدی، دبیرکل حزب تروریست کومله در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی صراحتاً اعلام کرد اتفاقاتی که در برخی از شهرهای کردستان افتاد از قبل برنامه‌ریزی شده بود. وی به بی‌بی‌سی گفت: «تفاوت اساسی این حرکت با اعتراضات گذشته این است که این حرکت، آگاهانه، رهبری شده و سازمان داده شده بود و روز و ساعت آن هم معین بوده است». همچنین در برخی از تصاویری که از آشوب‌های کردستان منتشر شده، افرادی قابل مشاهده هستند که با پرچم گروه تجزیه‌طلب حزب دموکرات در حال تردد در خیابان‌ها هستند. 

در فیلم دیگری از این آشوب‌ها که مربوط به بوکان است، چند آشوبگر ضمن پرتاب سنگ به سوی نیروهای حافظ امنیت، فریاد زنده باد کومله سر می‌دهند. برخی شهرهای دیگر کشور از جمله تهران نیز شاهد تجمع محدود آشوبگرانی بود که به بهانه فوت مرحومه امینی، اقدام به آتش زدن اموال عمومی و سر دادن شعارهای هنجارشکنانه کردند. 

اما هیچ کدام از این اقدامات به اندازه پایین کشیدن پرچم مقدس کشورمان و آتش زدن آن در برخی از شهرها، ناگوار و ناراحت‌کننده نبود. افراد آشوب‌طلب و هنجارشکن با اهانت به پرچم ایران نشان دادند دغدغه‌شان نه مهسا امینی، که براندازی جمهوری اسلامی و قطعه قطعه دیدن سرزمینی به نام ایران است. در همین رابطه محسن منصوری، استاندار تهران در حساب توئیتر خود با اشاره به اتفاقات اخیر تهران، نوشت: «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات تهران کاملا سازماندهی شده، آموزش‌دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند. آتش ‌زدن پرچم، ریختن گازوییل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و... کار مردم عادی نیست».

محسن منصوری همچنین اعلام کرد: بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی، در مسائل اخیر تهران، ردپای مداخله برخی سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود. در بازداشت‌های شب گذشته تجمعات تهران، تبعه‌هایی از ۳ کشور خارجی دستگیر شدند.
 
پدر مهسا امینی: سوءاستفاده‌کنندگان دلسوز ما نیستند

امجد امینی، پدر مهسا امینی روز گذشته، با اشاره به پیگیری حادثه رخ داده برای مرحومه امینی، اظهار داشت: مسؤولان کشوری قول پیگیری و بررسی علت فوت دخترم را به ما داده‌اند تا جایی که آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی که با خودم داشتند، گفتند که موضوع به‌جد بررسی می‌شود و این قوت قلب و امیدی برای‌مان شده است. وی تأکید کرد: کسانی که از موضوع مرگ مهسا دنبال سوءاستفاده هستند، هیچ ارتباطی با ما ندارند و ما نیز کاری به آنان نداریم، آنها دلسوز ما نیستند، آن چیزی که واقعیت داشته خودم در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ام، فقط درخواست‌مان بررسی علت مرگ دخترم و برخورد با بانیان این حادثه بوده و این تنها آرزوی‌مان است. 



وطن امروز
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

رسوایی های جو بایدن/ به اسرائیل گفتم به حیفا حمله نکنید!

خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟

دروغ‌های شاخدار صهیونیستها/ هاگاری یا «گوبلز اسرائیل»؟

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد/ تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

رئال مادرید از منچسترسیتی انتقام گرفت و حریف بایرن شد/ رستگاری در ضربات پنالتی

بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم/ به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم

محدودیت پروازی به فرودگاه‌های دبی و شارجه

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت

جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران