رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید

پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما به‌صورت مستقیم به گفتگو با دانشجویان دانشگاه شریف نشست.
کد خبر: ۲۵۲۶۹۵
تاریخ انتشار:۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴ - 24 May 2022

 
رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید


به گزارش روزپلاس،  پیمان‌ جبلی رییس سازمان صداوسیما سه‌شنبه ۳ خرداد ماه با حضور در دانشگاه شریف به صورت رودررو به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.

در ابتدا قرار بود این مراسم پنج سخنرانی از سوی انجمن‌های دانشجویی شامل بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل، جامعه دانشجویی، جنبش دانشجویی عدالت‌خواه و انجمن اسلامی داشته باشد که در این مراسم انجمن اسلامی دانشجویان از سخنرانی انصراف داد.

همچنین قابل ذکر است که بسیج دانشجویی دانشگاه شریف اجرای این مراسم را برعهده داشت.

دانشجویان به تدریج وارد سالن می‌شدند که در این میان تعداد بسیار اندکی دختر مشاهده می‌شد و اغلب جمعیت در سالن را پسران دانشجو تشکیل داده بودند. در دست برخی دانشجویان شعارهایی از جمله صدا و سیما را آزاد کنید، نه به اشرافیت در فیلم و سریال و… دیده می‌شد. همچنین چند پلاکارد مختلف با جملاتی مانند پس عادل کو؟ به حضور نداشتن عادل فرودسی پور در صداوسیما واکنش نشان داده‌ بودند.

این مراسم راس ساعت ۱۳:۴۷ با حضور حسین قرایی روابط عمومی صداوسیما، رسول جلیلی رییس دانشگاه شریف، مصطفی تقوی معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از دانشجویان در دانشکده مدیریت دانشگاه شریف آغاز شد.

رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید


سیدمحمدامین سپیده‌دم عضو بسیج دانشجویی اجرای این مراسم را برعهده داشت و در ابتدا گفت: خوشحالیم که آقای جبلی سنت حضور نداشتن مسئولان صداوسیما و سایر مسئولان ارشد کشور در دانشگاه را شکستند و امیدوارم این رویه ادامه‌دار باشد.

ادامه مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران همراه بود.

جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف اولین سخنران مراسم بود. او طی سخنانی عنوان کرد: آقای جبلی به تعبیر خودشان در این دوران جدید مدیریت صدلوسیما پس از دانشگاه صداوسیما در ۲۶ آذر که حرف های تندی زدند، اینجا اولین دانشگاهی است که حضور دارند.

او خطاب به دانشجویان بیان کرد: از شما حرف تحولی می‌خواهند و امیدواریم که ندای تحول شریفی شما، آقای جبلی را تهییج کند که سال های بعد هم در خدمتشان باشیم.

او افزود: قرار است در دوران جدید مدیریتی و دهه آغاز قرن ۱۴ شعار «شریف برای زندگی» را محقق کنیم. «شریف برای زندگی» یعنی پس از دانشگاه شما باید زندکی کنید. زندگی فقط درس خواندن نیست. پس از درس و اواخر کارشناسی باید فکر باقی مولفه های زندگی باشید. یکی از این مولفه ها کار است که باید گلیم زندگی خود را پس از دانشگاه از آب بیرون بکشید و دست دیگران را با کارآفرینی بگیرید.

رییس دانشگاه شریف افزود: وجه دیگر «شریف برای زندگی» این است که باید در سطح ملی و بین المللی تاثیرگذار باشید. حضور شما در این جلسات تکمله درستان است و اگر کسی برای این جلسه کلاس خود را عقب انداخته کار بدی نکرده است. سیاسی و دغدغه مند و اجتماعی بار آمدن شما بخشی از شعار شریف برای زندگی است. امیدوارم شریفیان در این جلسات درس های بیشتری از زندگی یاد بگیرند‌.

سپس مجری برنامه اعلام کرد که انجمن اسلامی دانشجویان از سخنرانی در این مراسم انصراف داده‌ است.

علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد

در ادامه مراسم نماینده انجمن اسلامی مستقل عنوان کرد: «ضمن سلام و ادب و احترام خدمت حاضرین محترم، حضور جناب آقای جبلی، ریاست محترم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را در دانشگاه شریف خیر مقدم عرض می‌کنم. در سالیان گذشته، درخواست‌های جنبش دانشجویی برای حضور رئیس یا نمایندگان صدا و سیما برای حضور در جمع دانشجویان و انجام بدیهی‌ترین وظیفه خود و پاسخ به پرسش‌های آن‌ها تماما بی نتیجه ماند؛ امید است این حضور، آغاز تغییر در این روند باشد.

ریاست محترم صداوسیمای ملی!
اکنون که با شما سخن می‌گوییم، مخاطبین صدا و سیما در کمترین تعداد خود در دهه‌های گذشته قرار دارد. پیشرفت تکنولوژی و گسترش دسترسی‌های مردم به ابزارهای ارتباطی، پلتفرم‌های اینترنتی و محتوای رسانه‌ای تولیدی در کل دنیا، انحصار صوتی و تصویری صدا و سیما را شکسته و آن‌ها را از اجبار به تماشای تولیدات رادیو و تلویزیون معاف کرده است.
نسل جدید جوانان و نوجوانان این سرزمین، بسیار کمتر از گذشته با تولیدات صدا و سیما ارتباط برقرار می‌کنند و گزینه‌های متنوع‌تری را برای جایگزین کردن آن پیش رو دارند.

جناب آقای جبلی!
عدم درک مخاطب و وجود برنامه های بی شمار ضعیف و ناکارآمد سازمان از یک سو و عدم کنش مناسب با اندک خروجی های عمیق و ریشه دار از سوی دیگر، مردم را بیش از پیش از صداو سیما ناامید کرده است.
با قیچی کردن سر و دست تولیدات رسانه‌ای فرهنگ ‌های دیگر، نمی‌توان آن‌ها را بومی‌سازی کرد و تغییری در روح آن‌ها داد. خروجیِ کپی‌برداریِ صرف و بدون شناخت از چنین برنامه‌هایی، با آن نگاهی که دین و فرهنگ این ملت به انسان دارد، در تعارض کامل قرار دارد.
با تذکر و تاکید بر دلسوزانه بودن نقدهای مطرح شده، راه اصلاح سازمان را در سه امر می‌دانیم:
۱) بازگشت به مردم
انقلابی که اساسش مردم بوده‌اند و حاکمیتی که بنایش جمهوریت است، باید حضور نظر مردم در یکایک ارکانش متبلور باشد.
این سخن درست است که صدا و سیما نباید در برابر سخن‌ها منفعل بوده و بلندگوی صرف باشد، ولی اولا قرار نیست این فعالیت، جلوی انعطاف آن در برابر پوشش خواست مردم را بگیرد ؛ و دوما چگونگی این فعالیت مهم‌تر از چیستی آن است. روش‌ها و فرمهای نادرست ارائه محتوا، گاها بسیار مخرب‌تر از عدم انجام آن است. کم نیستند مثال‌هایی از این دست در برنامه‌های مختلف سازمان…
آقای دکتر جبلی! علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. چرا آنقدر صبر و تامل در پوشش صدای مردم شود تا آن‌ها که دشمنی‌شان با این ملت را ثابت نموده‌اند، مدعی العموم شوند؟
باور کنید انعکاس نقد و اعتراض مردم، در «برهه‌های ناتمام حساس کنونی»، نمایش تزلزل و ضعف نیست؛ که نمایش مردم سالاری انقلاب مردم و تحکیم آن است.
بیایید مردم را همیشه ببینیم و بشنویم، نه فقط آنگاه که به حضورشان نیاز داریم…
بیایید صدای آن‌ها را قبل از آنکه تبدیل به فریاد شود، بشنویم و منعکس کنیم…
۲) شفافیت
شفافیت حلقه مفقوده حکمرانی کشور در تمام دوران‌ها، مصداق پیشگیری قبل از درمان و عامل تشخیص تعارض منافع است. سال‌هاست که جنبش دانشجویی مطالبه گر تحقق این اتفاق در تمامی نهادهای حاکمیت بوده و هر بار که از هرکدام از آنها دعوت شده که ساز و کارهای اداری و مالی خود را شفاف کنند، مدعی می‌شوند تا زمانی که الباقی پیش قدم نشوند، اقدام به شفافیت نخواهند کرد. لزا در اینجا از شما درخواست میکنیم، این حلقه باطل را شکسته و اگر ادعای تحول در صدا و سیما را دارید در این امر پیش قدم شوید.

۳) فرصت برابر به همه‌ی اندیشه‌ها
همانگونه که عنوان کردیم، صدا و سیما باید تریبون تمامی آحاد ملت باشد. کلیه‌ی مکاتب فکری و احزابی که حدود شرعی، اخلاقی و عرفی جامعه را زیر پا نگذارند، باید امکان بیان آزادانه‌ی اندیشه‌ی خود را داشته باشند و قضاوت آن‌ها با مردم باشد. بیایید اجازه دهیم تمام اندیشه‌ها به طور برابر و بدون هزینه با هم به گفت‌وگو بنشینند و ایدئولوژی انقلاب اسلامی برتری خود را در این میدان ثابت کند.در پایان شما را به سعه صدر، تحمل و احترام به خواسته عموم مردم توصیه کرده و آرزوی توفیق خدمت برایتان داریم.»


رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید


در این مسیر سخت، از ناهمواری‌ها نترسید

در ادامه مراسم نماینده بسیج دانشجویی طی سخنانی گفت: « بسمه تعالی. عرض سلام و خیر مقدم خدمت ریاست محترم سازمان صداوسیما جناب آقای دکتر جبلی و همه دانشجویان عزیز که امروز به دعوت بسیج دانشجویی، در این جلسه صمیمی شرکت کردند. امید است که با همکاری هم، بتوانیم فضای سیاسی دانشگاه را زنده کرده و امکان گفتگو برای اصلاح و بهبود وضع کنونی را فراهم آوریم.
امروز و از این تریبون به دنبال گفتن جملات حاشیه‌دار و تشویق گرفتن صرف از سالن نیستیم. به دنبال پروموت رسانه‌ای و دیده شدن بدون ارائه محتوای کارشناسی و رو به جلو نیستیم. هدف اصلی امروز ما ارائه تحلیل بسیج دانشجویی از آسیب‌ها و راهکارهای کارآمد پیش‌روی رسانه ملی ماست.
بیننده و مخاطب همه دارایی و هدف وجودی رسانه ملی است. باید همه هم و غم ارکان مختلف سازمان، افزایش کمی بیننده و توسعه دایره اثرگذاری خود باشد. در ذیل چند عنوان، آسیب‌شناسی و راهکارهای خود برای بهبود این کلان هدف را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

الف ) ساختار سازمانی

امروز صداوسیما دارای یک ساختار غیر چابک و عریض و طویل است. ساختاری که اهداف اساسی سازمان را به نحو مطلوبی برآورده نمی‌کند. ۳۶۰۰۰ نیرو و ۲۰ شبکه تلویزیونی سراسری، ۱۱ شبکه برون‌مرزی، ۳۰ شبکه استانی و ۱۵ شبکه سراسری رادیویی، سازمانی در حد یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های کشور را شکل داده است.
موازی‌کاری، شلختگی سازمانی و عدم وجود یک مدیریت جامع و منسجم در حوزه‌های تولید محتوا و تخاطب با بیننده، بهره‌وری این سرمایه انسانی عظیم را به طور جدی به چالش کشیده است تا جایی که در برخی رخدادها، این سازمان عریض و طویل مخاطب را به یک کانال تلگرامی نیز می‌بازد.
عدم وجود شبکه‌های جامع، مدیریت جزیره‌ای و تقسیم غیراصولی محتوا در بین شبکه‌های موجود، باعث به‌وجود آمدن تعداد زیادی شبکه کم‌مخاطب گشته است. مضاف بر این، موازی‌کاری بین همین شبکه‌های باعث هدررفت سرمایه، نیروی انسانی و از دست دادن زمان می‌شود. نتیجه نهایی آن است که پیام مورد نظر سازمان به طور جامع و دقیق به مخاطب منتقل نمی‌گردد و رسانه ملی رفته‌رفته مرجعیت خود برای مخاطب را، از دست رفته می‌بیند. برای مثال وجود همزمان شبکه تلویزیونی سلامت، رادیو سلامت و بخش فضای مجازی سلامت ، آن هم بدون یک مدیریت واحد در سازمان صداوسیما مؤید گزاره فوق است.
راهکار ما در این زمینه شکل‌گیری شبکه‌های جامع موضوع محور در سازمان برای بهینه‌سازی مسیر تولید و انتقال محتوا به مخاطب است. از بین بردن رقابت مخرب بین شبکه‌های تلویزیونی و برطرف کردن تناقض بین شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و تطابق بخشی بین این شبکه‌ها با فضای مجازی به هم‌افزایی و هم‌آوایی سازمان کمک می‌کند. آقای جبلی! امروزه در عرصه رسانه، فرماندهی واحد نه یک انتخاب که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. موازی‌کاری‌ها را کم، هم‌افزایی‌ها را تام و فاصله تصمیم تا اقدام را به غایت کوتاه کنید.

ب) تأمین مالی

بی‌شک وابستگی در تامین مالی، یکی از ابزارهای کنترلی هر پدیده می‌باشد. صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و وابستگی بیش از حد آن به بودجه دولتی زمینه را برای دخالت‌های نابه‌جا و ورودهای مخرب نهادهای مختلف ایجاد می‌کند. برای مثال عدم تخصیص چندماهه بودجه در دولت گذشته در پی نقد طرح تحول نظام سلامت در برنامه ثریا، مصداق بارز این اعمال قدرت مخرب است.
آزادگی رسانه در بیان حقایق و نقد کاستی‌ها از مهم‌ترین پارامترهای جذب و حفظ بیننده است. این مهم جز با استقلال نسبی مالی محقق نمی‌شود. حرکت به سمت استقلال مالی در رسانه ملی نیازمند عزم و اراده جدی و بازآرایی رویکردهای تامین مالی است.
سامان بخشی به نظام تبلیغات در رسانه ملی با این گستره عظیم مخاطب، ایجاد ساختارهای مناسب برای فروش تولیدات متنوع رسانه‌ای و ایجاد بسترهای سهامداری و سرمایه‌گذاری، پیشنهادات ما برای طی این مسیر پیچیده و دشوار به سمت استقلال مالی است.

ج) فضای سیاسی :
در فضای سیاسی، صداوسیما باید صدا و سیمای مردم را نمایندگی کند. یعنی تلویزیون، قاب تمام نمای مردم، رادیو طنین نوای مردم باشد. روزهای ابتدایی تصدی شما بر سازمان، نویدبخش تحقق راستین این مهم بود اما رفته رفته به نظر می‌رسد فشارهای متعدد شما را نیز به سمت محافظه‌کاری رانده است. پیمان جبلی مطلوب ما پیمان جبلی اعتراضات زاینده‌رود، حاضر در کف صحنه پمپ بنزین‌ها در حمله سایبری دشمن است، نه گزارش‌های سخیفی، همچون گزارش یارانه‌ای اخیر،که حال مردم را در این روزهای سخت خراب‌تر می‌کند. رسانه ملی باید در خط مقدم بیان مطالبات واقعی مردم و پیگیری آن‌ها تا حصول نتیجه باشد. امید واقعی در جامعه وقتی ایجاد می‌شود که مردم حس کنند از بسترهای موجود در داخل نظام که صدا وسیما مصداق آن است، صدای مشکلات خود را می‌شنوند و در جهت رفع آن‌ها تلاش صورت می‌گیرد.

د) آزاد اندیشی:
اندیشه حق جز در بستر مناظره و آزاداندیشی بدون سانسور، ظهور نمی‌کند. صداوسیما به عنوان دانشگاه عمومی برای اثرگذاری بر فکر مردم، وظیفه دارد بر روی مسائل اندیشه‌ای واقعی مردم گفتگو شکل دهد نه اینکه با داشتن بلک‌لیست‌های متعدد، چهره‌های اندیشه‌‌ای را به بهانه‌های واهی حتی از حضور در برنامه‌های دوطرفه نیز منع کند. آقای جبلی به طور خاص، ما از شما خواهان بازگشت حبیب رحیم‌پور با برنامه زاویه به صداوسیما هستیم.

ه) دنیای مجازی
برنامه سازمان در مواجهه با رشد روزافزون رسانه‌های اینترنتی و خصوصی مانند VOD ها نامشخص است. نگاه رقیب محور به این رسانه‌ها و حدود تنظیم گری سازمان محل پرسش جدی است. برنامه مشخص شما در پنج سال آینده در این زمینه، ورود جدی و رقابت با آن‌ها یا حضور در نقش تنظیم‌گر و سیاست‌گذار می‌باشد؟
در فضای مجازی نیز علی‌رغم وجود ساختارهایی در سازمان، رویکرد مشخصی در این حیطه از سازمان به چشم نمی‌خورد و متاسفانه سازمان هم‌چنان مهاجر این فضا می‌باشد نه یک شهروند کنش‌گر و فعال.

و) مدیریت سلبریتی
یک چالش بزرگ سازمان صداوسیما، نظام تربیت و مدیریت چهره‌ها وسلبریتی‌هاست. چهره‌هایی که خود سازمان آن‌ها را از گمنامی به شهرت می‌رساند و به وسیله آنتن تلویزیون به جامعه معرفی می‌کند، پس از زمان کوتاهی غالبا به بحران‌هایی برای آن تبدیل شده و حاشیه‌ساز می‌شوند.
سازمان نه تنها در مواجهه با سلبریتی‌های بی‌مایه کاملا منفعل است و به سکوی پرتابی برای انداختن آن‌ها در آغوش شبکه‌های فارسی زبان خارجی تبدیل شده است، بلکه در این بین حتی با چهره‌های محجوب و وطن‌دوستی هم‌چون عادل فردوسی‌پور را نیز به بدترین شکل تعامل می‌کند

ز) پرورش نیروی انسانی
سطح هر سازمانی را نیروهای آن تعیین می‌کند. انحصار جذب سازمان در دانشگاه صداوسیما که در شرایط کنونی به علت شرایط آموزشی و … پذیرای نخبه‌های ایران ما نیست، باعث شده است نیروهایی که توان رقم زدن تفاوت‌ها را دارا هستند، به طور معمول به سازمان وارد نشوند و از سوی دیگر، اطمینان خاطر اشتباهی به دانشجویان دانشگاه صداوسیما از جذب و حضور در سازمان داده می‌شود. حرکت به سمت جذب نخبه‌ها از دانشگاه‌های بزرگ کشور می‌تواند باعث رشد سریع و پله‌ای صداوسیما باشد.

و در پایان
آقای جبلی، جریان دانشجویی به عنوان یک جریان اجتماعی فعال و زنده در کشور، از هرگونه اقدام تحولی شما در سازمان صداوسیما حمایت می‌کند و حاضر است به عنوان یک سرمایه در خدمت اصلاح رسانه ملی قرار گیرد. در این مسیر سخت، از ناهمواری‌ها نترسیدو استوار قدم بردارید.»




رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید

مرد باشید و مسئولیت پذیر باشید

در ادامه سعید خلیفه نماینده جنبش دانشجویان عدالتخواه دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی گفت: «سلام علیکم، در ابتدا از اینکه در این نزدیک به نه ماه ریاست بر سازمان صداوسیما دومین بار است که پای صحبت منتقدین آن سازمان می‌نشینید، تشکر می‌کنیم.
مشکل اول ما در رابطه با مسئولین نشنیدن حرف‌ها و انتقادات است که الحمدلله شما در این رابطه فعلا خوب عمل کردید اما مشکل دوم چگونگی پیاده سازی و عملی شدن این انتقادات است که باید برای تحقق آن سازوکاری اندیشید.
در ادامه نیز به انتقادات از عملکرد نه ماهه شما خواهیم پرداخت و پس از آن پیشنهاداتی را مطرح خواهیم کرد
۱- صدا و سیما به مثابه تریبون نظام یا تریبون دولت: حضرتعالی فرمودید ما روابط عمومی نظامیم اما باید بدانید در تعریف رهبری نظام دو بخش دارد یکی نظام امت و امامت و دیگری نظام دیوانسالاری. تا زمانی که این دو بر هم مطبق اند مشکلی نیست، اما زمانی مساله آغاز می‌شود که بین این دو مفهوم تعارض شکل میگیرد و شما در این دوگانه قطعا باید سمت نظام امت امامت که برای رهبری اصل است بایستید. اما با رویکردی که شما در پیش گرفته اید بیم آن میرود که به جای آنکه صدای مستضعفان باشید، عملا روابط عمومی نظام دیوانسالاری بشوید.
اقای جبلی بدانید که اگر بخواهید رویه‌های گذشته سازمان را متوقف نکنید، عملا تفاوتی با اسلاف خود نخواهید داشت
۲- خبر و ما ادراک الخبر : در ابتدای دوره جدید، روزنه های امیدی دیده شد که گویی قرار است بساط رویکرد امنیتی و نگاه تهدید محور و ضد عدالت به مردم و مسائل کشور تمام شود، برای مثال از حرکت های روبه جلو معاونت سیاسی به پوشش مناسب اعتراضات مردم اصفهان، پرداختن به مساله ساحل‌خواری، و پرداختن به اسناد بالادستی و بندهای معطل مانده و مغفول در نظام، مساله قطع شدن کارت سوخت ها و… اشاره کرد
اما رفته رفته گویا رویه قبلی دوباره حاکم شد.
متاسفاته امروز در نوبرانه ترین حرکت، شاهد رویکرد صداوسیما در ماجرای حذف ارز ترجیحی بودیم. آن موقع که این تصمیم گرفته نشد بود و می‌گفتیم این حرکت اشتباه است و بگذارید منتقدین حرف شان را بزنند که نگذاشتید و صبح تا شب در حال ریپورتاژ برای این طرح بودید بعد که اجرا شد، باز به جای آن که به دولت کمک کنید و ایرادات طرح را نشان دهید و روابط عمومی نظام که مردم مهم ترین بخش آن است باشید، روابط عمومی دولت شدید.
یک سوال ساده شما همین گزارشات ۲۰ و سی را قبول دارید و تحول از نظر شما این است؟ حتما خودتان این گزارش را دیده اید که سه خانم را برای خرید به فروشگاه برده اند و با خنده میگویند، عه چقدر خوب با یارانه دولت چقدر پول اضافه اوردیم
یا مرد ابرومندی را بیاورید و بنده خدا بگوید چرا یارانه را قطع کردید بعد در تلویزیون ضجه بزند و راست راست به او بگویند دروغ میگویی؟ یا از سوپر مارکت ها فیلم بگیرید که همه آمده اند حساب دفتری شان را صاف کرده اند؟ همین؟ این بود تحول؟ این بود هویت و عدالت؟
آقای جبلی این دست اتفاقات آن هم در مهم تربن مسائلی که به زندگی و سفره مردم گره خورده است، نه تنها بی اعتمادی موجود به سازمان را افزایش میدهد بلکه به مردم احساس تحمیق و تحقیر می‌دهد که با هیچ یک از رویکرد هایی که در سخن آن ها را بر زبان آورده اید همخوانی ندارد.
امیدواریم بعد از انکه ایرادات کار معلوم شد حضرتعالی و معاونت سیاسی‌تان که قطعا دخیل در این موضوع هستید، مرد باشید و مسئولیت پذیر باشید
اقای جبلی این بازگشت های به عقب از دو حال خارج نیست، یا ترساندنتان یا توجیه شدید که قرار نیست رویه عوض شود و صداوسیما مردمی و ملی شود بلکه همان نگاه های بسته امنیتی و تهدید محور که هم و غم خود را در پیش بردن کشور منهای مردم دارد. بدانید این رویکردها دقیقا مطلوب همان کسانی ست که نمیخواستند شما روی کار باشید و منتظرند با این کارها مردم به شما بدبین بشوند و آن روز روز عروسی آن هایی است که سالها بر این سازمان چنبره زده بودند
۳-سند تحول و انتشار آن: اولا خوشحالیم که ضرورت وجود یک سند تحول که بتواند راهبری سازمان را عهده دار باشد را متوجه هستید و به آن توجه داشتید. اما در جلسه گذشته هم گفتیم اولا لازم است این سند انتشار عمومی یابد تا مردم و منتقدین در مورد آن نظر بدهند که بنظر میرسد ۹ ماه زمان کافی برای این امر بوده باشد و ما همچنان منتظر آن هستیم و دوما این که مهم ترین ویژگی سند این است که باید قابل سنجش و زمانمند باشد تا بتوان با یک رصد دائمی آن را مطالبه کرد و به سرنوشت سایر اسناد بدل نشود که در گوشه ای خاک میخورند. لطفا صریح و شفاف با ذکر زمان بگویید سند کی نهایی و منتشرخواهد شد؟
۴-شفافیت: یک گلایه اینکه از شما و سازمان انتظار میرفت که زودتر از بقیه سازمان ها شفافیت را در پیش بگیرید ولی خب این اتفاق نیفتاد، امیدواریم در ۱۰ خرداد همان شفافیتی که برای بقیه هست شامل صداوسیما هم بشود. اما مطالبه اصلی ما این است که قراداد ها و دستمزدها و مخصوصا بخش بازگانی شفاف بشود. لطفا در همین جلسه تعیین نمایید این اتفاق چه زمانی می افتد مخصوصا الان که دوباره بحث برنامه های نجومی حتی در شبکه های کم مخاطب هم دوباره مطرح شده است.
۵-رویکرد اقتصادی: اینکه سازمان به ایده تامین مالی و اهمیت آن و اهمیت بخش اقتصادی رسیده است بسیار ارزشمند است و قابل تقدیر اما باز به دلیل اینکه طرح ها مشخص نیست بیم آن میرود که مسائل مهم در آن دیده نشود و با تغییراتی جزئی و اندک، به سبک و سیاق سابق به تامین مالی سازمان پرداخته شود
ما درک میکنیم که سازمان نباید همانند گذشته دائما کاشه گدایی بگیرد بلکه باید درآمد زا و روبه جلو حرکت کند اما نه به شیوه فرهنگ فروشی از طریق تبلیغات
اقای جبلی برنامه تان برای تحقق این امر چیست؟
۶-در به همان پاشنه سلبریتی ها میچرخد: درحالی که امید بود این رویه سلبریتی محوری تغییر کند متاسفانه این اتفاق نیفتاده است
در برنامه های نوروز سلبریتی ها بشدت پرکار شده و دائم از این استودیو به آن استودیو در حال رفت و آمد بودند. مجری معروفی که افراد برنامه های شبکه خانگی اش را می آورد چه توجیهی می تواند برای شما و سازمان داشته باشد؟
متوجه هستیم که احتمالا این برنامه ها از قبل برنامه ریزی شده است اما این رفتارها دیگر قابل توجیه نیست و باید ترمز این رویه ها کشیده شود و الا تحول چیزی در حد حرف باقی نخواهد ماند و خودتان بهتر میدانید که با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود
۷-کندی تغییرات: سوال است که چرا تغییراتی که از ماه اول بایداتفاق می افتاد و پیش میرفت این همه زمان برد؟ بیم آن میرود در بقیه تغییرات نیز خیلی با آرامش رفتار شود درحالی که باید بدانید عقب ماندگی سازمان فراوان، و فرصت شما اندک است. برای مثال این کندی سبب شد گل آنتن که ماه رمضان و نوروز از دست برود
انتصابات خوبی همچون معاونت سیما صورت گرفته است اما هنوز بسیاری از تغییرات باقی مانده است، به ویژه این بلاتکلیفی در استان ها موج میزند.
تغییرات صرفا با چالش کندی مواجه نبوده و بعضا حتی با چالش عدم تغییر مواجه هستیم
به طور مثال هنوز عدم تغییر مدیر مهم ترین شبکه سوال برانگیز است، بگوید برای باقی ماندن ایشان، چه عملکرد ویژه و تحولخواهانه ای وجود داشته است؟ مگر عملکردی جز آزمون و خطا داشته اند؟ طبیعی که است بین این همه وقت و پول بالاخره کار خوب هم در میاید اما در نهایت کارنامه ایشان چیزی جز هد رفت مال و وقت مردم نبوده است
تازه این امر فارغ از محتواهای زرد و اشتباه و ذائقه سازی های غلط است که انقدر زیاد بوده که از دست در رفته است. از سریالها گرفته تا برنامه های دیگر.
مثلا برنامه بدون توقف را از یک برنامه مکتبی انقلابی تبدیل کردند به تریبون رفع شبهات اصولگرایی و تریبون افراد جناح اصولگرا
خب چرا باید مدیر شبکه ۳ اقای فروغی که کارنامه قطعا ناموفق اگر نگوییم بد دارد سرجایش بماند؟
۸-مسئله مهم دیگر قانون صداوسیما است که از مطالبات قدیمی رهبری نیز بوده است و بسیاری از مشکلات سازمان به این مساله مربوط است، آیا قرار نیست کاری برایش بکنید؟»


رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید

نگرانیم که عمو پورنگ هم نتواند در مدار ها حرکت کند

در ادامه حسین نیکدل نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به سخنرانی پرداخت و گفت: «بسمه تعالی خیر مقدم عرض میکنم خدمت آقای جبلی و همراهان ان شا الله چنین جلساتی همیشگی باشه و نظراتی که داده میشه در حد نظر نمونه و در تصمیماتتون دیده بشه.  صبحتم رو شروع میکنم با عرض تسلیت به مردم ایران بابت جان باختن عده ای از هموطنانمون در حادثه مترو پل آبادان که قلب همه ما رو جریحه دار کرده . امید واریم این موضوعات خیلی سریع بهش رسیدگی بشه و با مسببانش برخورد جدی بشه.همچنین تسلیت عرض میکنم شهادت مدافع حرم شهید صیاد خدایی، که شناسایی و برخورد سخت با عامران و عاملان اون خواسته قلبی همه ماست.
خیلی زود میرم سر اصل مطلب. این روز ها همه چیز در دنیا به سرعت تغییر میکند یکی از وجوه این تغییرات رسانه است.  اکنون چند سالی هست در جهان شاهد این هستیم که رسانه های broadcast مثل رادیو و تلویزیون و ماهواره دارند جای خودشون رو به رسانه های broadband مثل رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی میدن. این روند روی کشور ما هم اثر ویژه ای گذاشته به طوری که صدا و سیما که هیچ ، حتی ماهواره هم بین مردم جایگاه سابق رو نداره و جای خودش رو به امثال اینستاگرام و یوتیوب دادن.
این حالت گذار و این بلوغ رسانه ای در کشور ما به بد ترین نحو ممکن جلو میرود و صدا وسیما بزرگترین مانع آن است. ساترا ، سازمانی که زیر نظر صدا و سیما کار میکند، معنای تنظیم گری را عوض کرده و فقط برای شرکت هایی که وارد این حوزه میشوند مانع میتراشد و در تلاش است انحصار کامل را برای صدا و سیما حفظ کند. در مورد خود صدا و سیما ، ما در چند سال اخیر شاهد روند هایی هستیم که به ما نشان میدهد رسانه ملی رسانه همه نیست و تبدیل به رسانه افراد بسیار خاص اما قدرتمند شده است که قدرتشان بر اراده مردم هم میچربد . قدرت هایی که برای خود در صدا و سیما مدار ترسیم میکنند به شکلی که عادل فردوسی پور که در قلب جوانان جا دارد هم ، از آن مدار ها خارج است و به راحتی کنار گذاشته میشود.
این گونه روند ها تنها شکاف بین مردم و صدا و سیما و به طبع آن حاکمیت را زیاد میکند که تاریخ نشان داده در نهایت دود آن به چشم همان اقلیت هایی میرود که مدار ها را تعیین میکنند.
صدا و سیما حتی نمیتواند فرزند های خود که در صدا و سیما بزرگ شده اند و در دل مردم جا باز کرده اند را برای خود نگه دارد. عادل فردوسی پور ،محمد رضا حیاتی، رضا عطاران، ایرج طهماسب همگی فرزندان صدا وسیما بودند که به دلیل اعمال سلیقه کنار گذاشته شدند.

آقای جبلی، در این ۲۴۲ روزی که با تیم جدید ریاست صدا و سیما را بر عهده دارید، تلاش هایی برای اصلاح برخی روند ها مشاهده میشود که به هیچ وجه آن را کافی نمیدانیم و همچنان اقلیت های قدرتمند را سوار بر صدا و سیما میدانیم.
در مورد اعلام اخبار روند صدا و سیما تا کنون صرفا ماله کشی برای حاکمیت بوده است. روندی که نشانه های تغییر آن در اخبار بعضی شبکه ها دیده میشود . حال سوال اینجاست چرا کوچکترین تغییری در روند اخبار ۲۰:۳۰ مشاهده نمیشود؟
آیا موضوعی خاص در مورد ۲۰:۳۰ وجود دارد که حتی کور سوی امیدی در آن مشاهده نمیشود.  آقای جبلی تغییر مدیران شبکه ها رویکرد اصلاح طلبانه شما را نشان میدهد اما سوال اینجاست که آیا عدم تغییر ریاست شبکه ۳ نظر شما بوده یا به دلیل شائبه هایی که از گذشته در مورد ایشان تغییر نکرده اند ؟  آقای جبلی ، چنین نشانه هایی ما را از تغییر ساختاری ناامید میکند. ساختاری که تا کنون یکی از نتایجش عدم صداقت صدا و سیما با مردم بوده است.  آقای جبلی ما اکنون سوال داریم که آیا اگر دوباره اتفاقی مانند هواپیمای اوکراینی رخ دهد صدا و سیما چه میکند ؟ آیا این بار راه صداقت را در پیش میگیرد یا مانند دفعه قبل ۳ روز بی وقفه دروغ میگوید ؟ امروز همچنان همه ما نگرانیم که عمو پورنگ هم نتواند در مدار ها حرکت کند و تنها محتوای ارزشمند صداوسیما در زمینه کودک نیز از بازی حذف شود . در آن صورت بچه هایمان فقط میتوانند شاهد کودکانی در تلویزیون باشند که لباس نظامی پوشیده اند و سرود سلام فرمانده را میخوانند.
آقای جبلی ، تولید محتوای مناسب برای کودک و نوجوان ، در بلند مدت مهمترین وظیفه صدا و سیما است وظیفه ای که حس میشود در انجام آن کوتاهی صورت میگیرد .
کودک همان اندازه که از مدرسه و خانواده خود اثر میگیرد از برنامه تلویزیون نیز اثر میگیرد در نتیجه صدا و سیما نقش بسیار مهمی در تربیت کودک دارد و باید اولیت خود را تربیت اخلاقی و روحی و رفتاری کودک قرار دهد.
برنامه کودک در جایگاهی قرار دارد که میتواند به کودک آموزش دهدکه اولین و بهترین مامن تو خانواده است. اگر کودکان به این باور برسند که خانواده بهترین و قابل اعتماد ترین دوست برای آن هاست، بسیاری از ریشه های فساد در جامعه خشکانده خواهد شد. موضوعی که توجه غربی ها را طی سالیان اخیر به خود معطوف کرده که نتیجه آن انیمشن های ارزشمندی با این موضوع است. اما به نظر میرسد شبکه پویا ترجیح میدهد شهر موشکی را بسازد تا کودکان را از خطر مذارکره با آمریکا حفظ کند و رقبای سیاسی خود را بکوبد.


رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید
 

برنامه کودک میتواند برای کودکان رویا بسازد.اهیمت رویا در تربیت صحیح کودک وصف نشدنیست. رویای نقاش شدن ، رویای فوتبالیست شدن، رویای دانشمند شدن و … را با تولید محتوای مناسب میتوان در کودکان به وجود آورد.امروز جامعه ما از نداشتن رویا رنج میبرد . در جامعه ما پول و کسب ثروت مادی جای رویا را گرفته است . و تبدیل به مهم ترین اولویت افراد شده است . برای مثال، عده بسیار زیادی که به دنبال پزشک شدن هستند ، در واقع رویای پزشک بودن و نجات جان انسان را ندارند و تنها برای رسیدن به شغل پول ساز است که به سمت پزشکی حرکت میکنند . در چنین وضعیتی دریغ از یک یک محتوای رویا ساز برای کودک درتلویزیون.

آقای جبلی ، مساله بسیار مهم دیگری که در رابطه با برنامه های کودک و نوجوان وجود دارد مسئله بلوغ است . یک نوجوان در دوران بلوغ با مسائل جدید و بسیار مهمی در زندگی اش مواجه میشود . اگر این نوجوان راه حلی برای بحران های عاطفی ، اخلاقی و فکری اش در تلویزیون نیابد که با وضع امروز تلویزیون نمیابد خود به دنبال جواب آن ها میرود.
امروزه تمام نوجوان ها ، به اینترنت و فیلتر شکن دسترسی دارند و در بهترین حالت پاسخ هایشان را از تتلوها و ساسی مانکن ها میگیرند و مورد تربیت تتلوها قرار میگیرند اتفاقات بد تر را که در این شرایط ممکن است رخ دهد را شرح نمیدهم . که شما بهتر میدانید.

در چنین وضعیتی که چنین اولویت هایی برای مساله کودک و نوجوان وجود دارد ، به نظر میرسد اولیت مهم تر صدا و سیما ،انتقال محتوا ایده اولوژیک با فرم های جذاب کودک پسند به فرزندان ماست که نمود آن پخش شدن هزاران باره سرود سلام فرمانده در تلویزین است .
خوب است صدا و سیما اندکی در اولویت های خود در مورد کودک تجدید نظر کند
البته درک دلیل وجود اولیت های فعلی بسیار ساده است : تولید محتوای تربیت کننده برای کودک بسیار سخت تر از تولید چنین محتوا هایی است. این سختی را که در کنار چابلوسی قرار دهیم نتیجه صرفا تلاش برای ولایت پذیر کردن کودک است نه توجه به نیاز ها و ضروریات تربیتی او.

صبحتم را با یادآوری چند سوال مهم که انتظار داریم جواب دهید .به پایان میرسانم
۱٫ برنامه شما برای مهار ساترا و جلو گیری از مانع تراشی هاش برای بلوغ رسانه ای
ایران چیه ؟
۲٫ اصلاحات شما چرا در برنامه هایی مثل ۲۰:۳۰ و برنامه شبکه ۳ به هیچ وجه اعمال نمیشه آیا مساله خاصی وجود داده ؟
۳ . آیا اصلاحاتی برای سر و سامان بخشیدن به وضعیت برنامه های کودک و نوجوان ونزدیک کردن برنامه های تلویزیون به دغدغه های واقعی کودکان و نوجوانان مد نظر دارید؟
عرضم تمام
در نهایت هم از شما تشکر میکنم که تشریف آوردید و حرف های ما رو شنیدید.
با تشکر.

در ادامه مراسم پیمان جبلی برای سخنرانی روی سن رفت.

پیش از او یکی از دانشجویان شریف پشت تریبون قرار گفت و گفت: به عنوان دانشجو و کسی که کار رسانه کرده انتقاد دانشجویان را شنیدم و اکنون می‌خواهم درباره تغییرات مدیریت آقای جبلی بگویم. تغییرات تدریجی است اما به صورت مثبت درحال انجام است. هنوز برخی مدیران سکان هدایت را برعهده نگرفته اند. اگر انتقادی هست باید به دوره قبلی باشد زیرا هنوز مدیران جدید برنامه‌های خود را عملی نکرده اند.

این‌ صحبت‌ها با انتقاد دانشجویان و همهمه همراه شد.

او ادامه داد: مدیران سابق راننده شخصی داشتند و اکنون مدیران از سرویس‌های خود سازمان استفاده می‌کنند و خیلی از هزینه‌ها حذف شده است.

صداوسیما امانت مردم است که نزد ماست

درنهایت تریبون به جبلی رسید.رییس سازمان صداوسیما از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف دعوت کرد که در سازمان صداوسیما حاضر شوند و درباره تحولات این سازمان گفتگو کنند و از رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف خواست که غیبت دانشجویان را بر دانشجویان ببخشد و به دانشجویان هم قول داد که حتما درباره عادل فردوسی‌پور صحبت کند.

او در ابتدا بیان کرد: بسیار خوشحالم که در جمع شما هستم. افتخارات علمی، تاریخی انقلابی دانشگاه شما را گرامی می‌دارم و یاد جانباختگان هواپیمای اوکراین را که اکثرا دانشجوی شریف بودند زنده می کنم.

جبلی ادامه داد: ۱۶ آذر قرار گذاشتم که در خدمت شما دانشجویان باشم‌ و خواهش کردم محورها و طرح توسعه‌تان را در قالب ‌طرح‌های عملیاتی ارائه کنید ولی از آن روز طرحی به دست من نرسیده است.

رییس صداوسیما بااشاره به اینکه در دانشگاه شریف صحبت کردن با جاهای دیگر فرق دارد، توضیح داد: چشم‌انداز سال ۱۴۰۵ دانشگاه شریف دانشگاهی پیشگام، الگوساز، مرجع و دارای بالاترین اعتبار علمی در کشور است. باید بدانیم نسبت رسانه با دانشگاه و علم‌ چیست. تردیدی نیست که با جنگ‌نرمی مواجه هستیم که قصد نادیده گرفتن و انکار افتخارهای کشور ما را دارد. تنها نه دانشجویان بلکه مسئولان و تمام‌ دستگاه‌های فرهنگی ما تحت الشعاع این‌جنگ نرم هستند و نتوانستیم سهم علم و نخبگان را درست ادا کنیم و بدهکار مردم هستیم زیرا نخبگان از بدنه مردم و جامعه برخاسته‌اند.رهبری هم مدام‌می‌خواهند ما را به این‌ اعتماد به نفس برسانند که ما کشور پیشرفته ای هستیم‌و باید به دانشجویان و نخبگان خود باور داشته باشیم. در نتیجه وقتی شعار خود را عدالت گستری و هویت محوری اعلام کردیم، یکی از مصادیق آن این است که سهم هر بخش به درستی اعطا شود و ما اکنون چقدر به دانشگاه پرداخته ایم؟

جبلی در بخش دیگر صحبت هایش بیان کرد: بارها گفته ام که صداوسیما امانت مردم نزد ماست. وقتی از مردم صحبت می‌کنیم اینگونه نیست که ما نباید سهم دولت را هم پرداخت کنیم و سهم‌ دولت یعنی سهم جمهوریت.

رییس صداوسیما اعلام کرد: در خرداد ماه سند تحول را منتشر خواهیم کرد و علت تاخیر در این امر این است که خواستیم از نظر همه افراد باتجربه، کارشناس و پیشکسوت استفاده کنیم.

جبلی درباره تحول در سازمان صداوسیما توضیح داد: سه تحول برای صداوسیما نسبت به دوره ۲۵ ساله گذشته درنظر داریم. ابن تحول سه محور دارد؛ تقلبل خطوط قرمز به خطوط سبز و قصد داریم به مسائلی که پیشتر مطرح نبود بپردازیم. در برنامه های صداوسیما ابتدا کمیت مطرح بود و بعد کیفیت که باید این مساله بررسی شود نه اینکه فقط آنتن پر شود. این مورد کمی صبر و حوصله می‌خواهد و باید محتوا را جایگزین کمیت کنیم.

او افزود: ما در این سال‌ها تبدیل به نهادی شده ایم که فیلمنامه‌های نوشته شده را بررسی می‌کند و در انتهای این خط تولید ما ننشسته ایم‌ بلکه تولیدکنندگان هستند.

درب صداوسیما روی همه باز است

رییس سازمان صداوسیما تشریح کرد: یکی از تحولاتی که دنبال آن هستیم نقش قرارگاهی و هدایت فرهنگی جامعه است. این حق به قدری سنگین است که همه باید رییس صداوسیما باشند و همه کمک‌ کنند. نگاه قرارگاهی یعنی هرکسی یک قابلیت هایی دارد و تمام این ها باید کنار هم چیده شود تا به نتیجه برسد.

جبلی تاکید کرد: وقتی می گویم درب صداوسیما روی همه باز است این یک شعار نیست بلکه ابراز نیاز است زیرا به تنهایی نمی شود این سازمان را مدیریت کرد.

رییس صداوسیما درباره رسانه های رقیب گفت: دوره ای مدیران قبلی ما گفتند که با هیولایی به نام‌ ماهواره مواجه هستیم که درست هم‌می گفتند اما تصمیم گرفتند آنتن را مستمر پر کنند تا مخاطب سمت ماهواره نرود اما نتیجه آن تولید انبوه بی کیفیت شد.
اگر پیشتر یک سریال پرمخاطب تولید می شد اکنون ما ۴ سریال می سازیم که یکی از آن‌ها این قابلیت را ندارد. او تاکید کرد که از گفتن این ها ابایی ندارد.

جبلی با پذیرفتن افت مخاطب توضیح داد: ارزیابی وضعیت فعلی از نظر محتوا و نفوذ مخاطب این است که درست است ما در کمترین حد از مخاطبان قرار داریم. روز گذشته میزان مخاطبان برخی شبکه‌های انگلیسی را بررسی می‌کردیم و همه سیر نزولی داشتند. تغییر نسل ها روی سلایق تاثیر می گذارد اما تلویزبون حذف شدنی نیست. ما باید شرمنده جامعه باشیم که پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب ما هنوز باید سرمان را پایین بیندازیم و بگوییم که ۶ ماه دیگر فرصت بدهید تا تحول ایجاد کنم. توان‌ ما محدود است و نباید از تحولات بنیادین غافل باشیم هرچند که حق شماست که از ما تحولات زودبازده انتظار داشته باشید.

فردای قیامت باید پاسخگو باشبم که چرا صدای مردم را بازگو نکردیم

رییس سازمان صداوسیما خطاب به دانشجویان گفت: شما دانشجویان ماهی یک بار با معاونان صداوسیما جلسه داشته باشید و جلسه اول هم به اختیار خودتان است که با کدام‌ معاون جلسه داشته باشید. شما دانشجویان هم باید مانند ما شانه زیر بار مسئولیت بدهید. ما به مخاطب و جامعه بدهی داریم زیرا شعار ما از روز اول بازگشت به مردم بود. فردای قیامت باید پاسخگو باشبم که چرا صدای مردم را بازگو نکردیم. البته در اعتراضات اصفهان و… این حق طلبی را مشاهده کردید.

جبلی در بخش دیگر صحبت هایش تشریح کرد: شفافیت درخواست کاملا درستی است و این را پذیرفته‌ایم و هر کاری که لازم باشد انجام می دهیم. بسیاری فسادها که در طول زمان شاهد آن بودیم به دلیل نبود شفافیت است و شما باید این را از ما بخواهید.

این مدیر رسانه افزود: برای اینکه امکان بروز تمام عقاید وجود داشته باشد باید اتفاقاتی در آنتن شبکه ها رخ دهد. اگرچه تغییر مدیران شبکه کند بود اما دقت نظر داشتیم. ملاک‌ما برای انتخاب مدیران، تحول طلبی، دغدغه‌مندی، داشتن دانش رسانه و آگاهی از درد مردم بود.نیت کردیم آنتن دست افراد تازه نفس، کاردان و کارشناس باشد.

جبلی همچنین گفت: من به عنوان رییس صداوسیما در ابتدای کار قول دادم که اولین برنامه ما روی آنتن در نقد صداوسیما خواهد بود اما هنوز هم به عنوان رییس سازمان، دستم به آنتن صداوسیما نرسیده است و بدین معناست که مناسباتی وجود دارد و آسان نیست.
قول می دهم که مردادماه برنامه ای با حضور آقای رحیم‌پور در نقد صداوسیما روی آنتن ببریم.

ما رسانه دولتی نیستیم

او ادامه داد: آفت کار یک مدیر این است که از هدف اصلی خود باز بماند و درگیر تغییر ساختار باشد و تمام تلاش ما این است که تحولات در همین ساختار موجود اتفاق بیفتد زیرا اگر درگیر سیاهچاله ساختار باشیم‌ پس از گذشت چند سال می ببینم که هنوز هیچ کاری نکرده ایم.

رییس صداوسیما عنوان کرد: تمام‌ دولت‌هایی که در چند سال اخیر در کشور وجود داشته همه از صداوسیما ناراضی بودند و این بدان معناست که ما رسانه دولتی نیستیم.

باید قبل از اینکه مطالبات مردم به اعتراضات کف خیابان برسد آن‌ها را پوشش دهیم

جبلی افزود: ما همان صداوسیمایی هستیم که موضوع هک سامانه های سوخت را پوشش داد، همان صداوسیمایی که اعتراضات اصفهان را نشان داد. سر باز به شما بگویم که فشارهایی روی ما هست. روزی ما برای حادثه پلاسکو کل شبکه خبر را معطوف به این حادثه کردیم و دیروز هم برای حادثه متروپل آبادان همین کار را کردیم. به نظر شما ما باید اعتراضات را پوشش دهیم یا قبل از اینکه مطالبات مردم تبدیل به اعتراض شد آن‌ها را نشان دهیم؟ وقتی اعتراض به کف خیابان می رسد مدیریت همه چیز از دست همه در می رود و حتی حرف های منطقی هم که می‌شد در صداوسیما مطرح کرد، دیگر امکان بروز ندارد. ما باید قبل از اینکه مطالبات مردم به اعتراضات کف خیابان برسد آن‌ها را پوشش دهیم.



رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید

 اگر مساله عادل فردوسی پور در دوره من بود تمام تلاشم را می‌کردم که نرود

رییس صداوسیما در ادامه درباره عادل فردوسی پور گفت: مساله عادل فردوسی پور در دوره من اتفاق نیفتاد زیرا اگر بود تمام تلاشم را می‌کردم که ایشان نرود و از ظرفیت او حداکثر استفاده شود. در این سه سال میراث‌دار وضعیتی هستم که همه می‌خواهند من درستش کنم و با یک امضا همه چیز حل شود. ما باید قدر سرمایه‌های خود را بدانیم ولی مطالبه دو طرفه است و فقط بحث اراده ما نیست و او هم باید قوانین این بازی تیمی را بپذیرد. من تمام‌ تلاشم را می‌کنم که هیچ سرمایه‌ای را از دست ندهیم. این مساله فقط درباره آقای فردوسی پور نیست اما اگر به شما بگویم یک چهره برای اجرای یک برنامه چندصد میلیون دستمزد می‌گیرد شما چه فکری نسبت به من می‌کنید که پول بیت‌المال را اینگونه خرج می‌کنیم؟ حال اگر به این افراد بی‌توجهی کنیم از صداوسیما می‌روند و بعد مردم خواستار حضور آن‌ها می شوند.

با خانواده نمی توانید پای برخی آثار پلتفرم ها بنشینید

او در بخش دیگر صحبت هایش عنوان کرد: این یک تصور غلط است که صداوسیما رقیب پلتفرم‌هاست. درباره نظارت بر صوت و محتوای فراگیر نمی توانیم کوتاهی کنیم. حتی خود شما اکنون با خانواده ها نمی توانید پای برخی سریال ها و فیلم‌های پلتفرم ها بنشینید.
اگر ادعای نظارت داریم‌ سلیقه‌ای نیست و این وظیفه را قانون اساسی برعهده ما قرار داده است.

ایرج طهماسب بزرگ شده صداوسیماست

جبلی همچنین به رفتن برخی از چهره ها از صداوسیما پرداخت و گفت: آقای حیاتی همکار ما بودند و ۳۰ سال از نزدبک‌ با او کار کردم و صداوسیما کوچک‌ترین مشکلی با ایشان نداشت. او بازنشسته شده ولی از همین جا از ایشان دعوت می کنم که یک برنامه اجرا کنند. آقای طهماسب بزرگ شده صداوسیماست و کلاه قرمزی برند ثبت شده صداوسیماست. مساله نبود او مربوط به صداوسیما نیست و قرار بود که نوروز برنامه ای داشته باشند که در داخل گروه مشکلی به وجود آمد. هیچ کدام از عزیزان خط خورده صداوسیما نیستند.

ملاک‌ما برای نصب و عزل یک مدیر فقط یک مساله خاص نیست

رییس صداوسیما درباره تغییر مدیران شبکه ها بیان کرد: مدیر شبکه سه، پنج، سلامت و چند شبکه دیگر تغییر نکردند. ملاک‌ما برای نصب و عزل یک مدیر فقط یک مساله خاص مانند فردوسی پور نیست. ما عقد اخوت با هیچ مدیری نبسته ایم و همه حتی خود من در معرض تغییر قرار داریم. به همین مدیران‌ جدید هم گفته ام که کارهایشان باید در راستای تحول باشد.

جبلی با اشاره به زمانی که هواپیمای اوکراینی ساقط شد، گفت: من‌ در زمان هواپیمای اوکراینی در صداوسیما سمتی نداشتم اما سوالم این است که وقتی مسئولان رسمی کشور می‌گویند یک مساله ای وجود ندارد صداوسیما می‌تواند خلاف آن و صحبت‌های رسمی که مطرح می‌شود، چیزی را اعلام کند؟ این مشکل بیشتر از اینکه مربوط به صداوسیما باشد، به نوع اطلاع‌رسانی مسئولان کشور بستگی داشت.

وی ادامه داد: می گویند سرود سلام فرمانده ایدئولوژیک است اما مگر ایدئولوژی بد است؟ حتی در بیانیه اسکار هم ایدئولوژی دیده می شود. اگر عقیده ما دین و انقلاب ماست ایرادی ندارد که در رسانه و جامعه ما ساری و جاری باشد.

تریبون و سخنگوی مردم هم هستیم

جبلی تاکید کرد: ما روابط عمومی هیچ دستگاهی نیستیم اما با افتخار تریبون نظام جمهوری اسلامی هستیم. ما حتی باید تریبون دولت‌ها باشیم و ان‌شاالله تریبون و سخنگوی مردم هم هستیم.

وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره قراردادهای سازمان گفت: قراردادهای ما طبق قانون بارگذاری می‌شود و اگر از این امر جلوگیری شود من برخورد می کنم.


رییس صداوسیما به دانشگاه شریف رفت/ صدای مردم را پیش از اینکه به فریاد تبدیل شود بشنوید

برای «متروپل» شبکه خبر را به خط کردیم، گفتند دیگر بس است!

رییس صداوسیما در بخشی از صحبت های خود افزود: ما برای ما متروپل شبکه خبر را به خط کردیم از همه جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک ساعت و دو ساعت به این موضوع بپردازید و دیگر بس است. ریزه‌کاری‌هایی دارد انعکاس اعتراض که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.

جبلی ادامه داد: صادقانه و سربسته بگویم که اتفاقات خوب و مهمی در این دوره رخ داده است و ما نباید ارتباط خود را با دانشگاه‌ها از دست بدهیم. باید کارگروه دانشگاهی ایجاد شود و صحبت کنیم.

وی درباره گزارش هایی که به تازگی در دفاع از گران شدن و دادن یارانه های جدید به مردم پخش شده است، گفت: در تمام دولت های گذشته همه اقتصاددانان اعلام کردند که ارز ترجیحی باید حذف شود و دولت سیزدهم تصمیم گرفت که این قانون را اعمال کند تا این اقتصاد بیش از این بیمار نشود. ما ناتوانی خود را در مدیریت ارز ترجیحی بررسی کردیم و ما به عنوان رسانه باید این مضرات را در قالب برنامه های مختلف در اختیار مردم قرار دهیم و تصمیم‌ ما این بود برای اجرای طرح ارز ترجیحی به دولت و مردم کمک ‌کنیم. هدف آن‌ گزارش این بود که نشان دهد که حذف طرح ارز ترجیحی برای دهک‌های پایین متفاوت بود و از دوستان‌ هم‌ درخواست کردم که در تهیه گزارش ها دقت کنند و هدف ساده‌سازی مباحث باشد نه توهین.

سپس یکی از دانشجویان پشت تریبون آمد و پرسشی مطرح کرد: چرا صداوسیما در زمان اعتراضات طرف مردم نیست و فقط طرف دولت می‌ایستد؟ مثلا در اعتراضات ارز ترجیحی شما حق دولت را در صداوسیما پرداخت کردید اما حرف مردم را منعکس نکردید.

جبلی در پاسخ بیان کرد: این را می‌پذیرم که سهم‌ انتقادها به این طرح باید بیشتر پوشش داده می‌شد اما دلیلش این است که اگر ما این‌ مساله را به طور کامل مطرح‌‌ نمی‌کردیم برخی مسئولان می‌گفتند صبح جمعه متوجه این موضوع شدیم و ما در برنامه‌های مختلف شبهاتی را مطرح کردیم. جامعه از ما انتظار دارد که تبیین کنیم دولت چه کاری می‌کند و این بستر را فراهم‌‌ کنیم تا دولت درباره آن حرف بزند. ان‌شاالله در ادامه اجرای این طرح حرف منتقدان را هم‌خواهیم‌ شنید.

دانشجویی دیگر پرسشی عنوان کرد: دلیل غیبت فردی انقلابی مانند رائفی پور در صداوسیما چیست؟ جبلی پاسخ داد: هیچ مشکلی وجود ندارد و به زودی ایشان را در یک برنامه کارشناسی می‌بینیم.

در این چند سال به هر قیمتی آنتن سیما را پر کردیم!

سپس دانشجویی دیگر پشت تریبون حاضر شد و درباره محتوای آثار صداوسیما، پخش موسیقی و مساله حجاب گفت: دقیقا فرق صداوسیما با شبکه‌های ماهواره‌ای چیست وقتی هردو برای جلب نظر مخاطب به یکسری عناصر پناه می برند و برنامه شما برای مقابله با این ناهنجاری‌ها چیست؟ جبلی در قبال این سوال گفت: اعتراف کنم که برخی ناهنجاری‌ها در محتوای برخی آثار وجود دارد، علت آن‌هم این است که در این چند سال به هر قیمتی آنتن سیما را پر کردیم. مشکل از برنامه ساز نیست مگر ما چقدر می‌توانیم‌ محتوای فاخر تولید کنیم؟
نتیجه این بی توجهی به کیفیت رویگردانی مخاطبان از صداوسیما شد و با این‌شیوه هم مرجعیت و هم‌کیفیت را از دست می دهیم. باید در اینجا مطرح کنیم که توجه به ذائقه مخاطبان به چه قیمت؟

جبلی در پایان این مراسم گفت: از صبر و تحمل دوستان تشکر می‌کم. من این‌ جلسه را جلسه همفکری و درددل می دانم نه توجیه و دفاع کورکورانه از عملکرد خودم. باز هم می‌گویم بار فرهنگی کشور روی دوش یک نفر حمل نمی شود و تمام افرادی که احساس مسئولیت می‌کنند باید در این زمینه فعالیت کنند. از ابتدا هم‌عرض کردم که صداوسیما باید وظیفه تسهیل‌گری داشته باشد.

در پایان این مراسم پیمان جبلی با دانشجویان حاضر عکس دسته‌جمعی گرفت.
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

فیلم/تصویری دیده نشده از حمله نا موفق ریز پرنده ها به تاسیسات اصفهان

رسوایی های جو بایدن/ به اسرائیل گفتم به حیفا حمله نکنید!

خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟

عکس/ تمسخر رژیم‌ صهیونیستی توسط کاربران عرب‌ در حاشیه حادثه اصفهان

ویدیو طنز/تصاویر لحظه درگیری پدافند با ریز پرنده رژیم صهیونیستی

دروغ‌های شاخدار صهیونیستها/ هاگاری یا «گوبلز اسرائیل»؟

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد/ تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم/ به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

آخرین اخبار