بررسی علل و عوامل کمبود اعتماد به نفس/

سوء استفاده منابع قدرت از کمبود اعتماد به نفس افراد

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در بحث‌ها سریعا عقب‌نشینی می‌کنند. آنها توان متقاعد کردن دیگران را در خود نمی‌بینند.
کد خبر: ۲۴۷۲۱۷
تاریخ انتشار:۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵ - 13 April 2022
سوء استفاده منابع قدرت از کمبود اعتماد به نفس افراد


به گزارش روزپلاس؛ افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در بحث‌ها سریعا عقب‌نشینی می‌کنند. آنها توان متقاعد کردن دیگران را در خود نمی‌بینند.

علائم اعتماد به نفس پایین:

1.بیهوده موافقت می‌کنند

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در بحث‌ها سریعا عقب‌نشینی می‌کنند. آنها توان متقاعد کردن دیگران را در خود نمی‌بینند. حتی وقتی که واقعا حق با دیگران نباشد، بیهوده با آنها موافقت می‌کنند تا نیازی به ادامه‌ی بحث پیش نیاید.

2.بیش از حد به سر و وضع‌شان می‌رسند

مرتب بودن، آرایش و پیرایش بسیار پسندیده است. اما اگر اهمیت‌ دادن به سر و وضع بیش از حد طبیعی باشد، یعنی شما از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید.

3.از ابراز نظر و عقیده‌شان می‌ترسند

4.سریع تغییر عقیده می‌دهند . از علائم کمبود اعتماد به نفس، نداشتن نظرات ثابت است. افرادی که در آنها علائم کمبود اعتماد به نفس دیده می‌شود، سریعا و تحت تأثیر عوامل و افراد مختلف نظرشان عوض می‌شود. در حقیقت این افراد، جرئت صراحت و کنترل زندگی خود را ندارند. دمدمی مزاج هستند، مدام شک می‌کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند.

5.زود تسلیم می‌شوند . 

6.مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کنند

علل عدم اعتماد به نفس

بیشترین ویژگیهای شخصیت ما از دوران کودکی شکل میگیرد. بنابراین از جمله عوامل شکل دهنده شخصیت ما بایدها و نبایدها، تایید و یا عدم تایید رفتارهای ما، تنبیه ها و تشویق ها، تحسین و تمجید، تعریف و تحقیر،... می باشد که توسط اطرافیان از جمله خانواده و والدین بر ما اعمال می گردد. بنابراین اعتماد به نفس و یا عدم اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب ریشه در دوران کودکی و تربیت گذشته فرد دارد.

برخی از علل عمده:

1.دادن قدرت و اختیار بیش از حد به افراد

گاهی اوقات، افراد به دلایل مختلفی مانند علاقه ی بیش از حد، قدرت و اختیار زیادی به افراد زندگی خود می دهند. ما به آنها اجازه می دهیم تا به ما بگویند چه کار بکنیم و چه کار نکنیم، و این باعث می شود که ما بیش از حد به آنها اعتماد کنیم. اگر چه اعتماد داشتن ممکن است برای داشتن یک رابطه ی محکم ضروری باشد، اما در صورتی که فرد مورد نظر استفاده ی نادرستی از این اعتماد بکند، این امر می تواند اثرات منفی بر روی شما داشته باشد.

2.احساس گناه برای تصمیمات گذشته

همه ی ما در گذشته اشتباه کرده ایم، در حال حاضر اشتباه می کنیم و این اتفاق در آینده نیز رخ خواهد داد. اما هنگامی که عمیقا به آن فکر می کنید، تمامی اشتباهات صورت گرفته باعث به وجود آمدن یک چیز قدرتمند و مثبت شده اند. حتی بدترین اشتباهاتی که می کنیم نیز باعث گشایش در های یادگیری، درس گرفتن و تغییر می شود. اما هنگامی که بر روی اثرات و نتایج منفی اشتباهات تمرکز می کنید و به خاطر آنها احساس گناه می کنید، باعث به وجود آمدن کمبود اعتماد به نفس در خود می شوید.

3.جامعه و رسانه ها

شکی نیست که افراد، خصوصا در شبکه ها و رسانه های اجتماعی به شدت درگیر زیبایی و لاغری غیر واقعی شده اند و دائما درحال اجرای نمایش در آنها هستند. این امر یک امر همه گیر می باشد که دائما در حال بدتر و وخیم تر شدن می باشد.

طبق مطالعاتی که اخیرا در زمینه ی اثرات شبکه ها و رسانه های اجتماعی صورت گرفته است، ثابت شده که بیش از 70 درصد از زنان و مردان امروزه بر این باور هستند که نمی توانند خود را با آنچه در این شبکه ها می بینند هم سطح و هم تراز بدانند و همین باعث می شود که اعتماد به نفس افراد تا مرز نابودی یپش برود! حتی اگر کمبود اعتماد به نفس بسیاری از افراد به دلایل دیگری به وجود آمده باشد، این شبکه ها قطعا به آن دامن می زنند.

4.اتفاقات ناگوار زندگی

سوء استفاده های جنسی، فیزیکی یا احساسی می توانند بیشترین و مهم ترین نقش را در به وجود آمدن کمبود اعتماد به نفس در افراد داشته باشند. اینکه افراد در شرایط فیزیکی و احساسی خلاف میل خود قرار بگیرند، می تواند باعث شود که آنها به سختی نسبت به دنیا و زندگی خود احساس خوبی داشته باشند و همچنین نتوانند به دیگران، یا حتی به خودشان اعتماد کنند که این امر یکی از دلایل کمبود و عدم اعتماد به نفس می باشد.  گاهی اوقات این حالت پیش می آید که با اینکه افراد در به وجود آمدن چنین شرایطی کوچک ترین تقصیری ندارند، این حس را پیدا می کنند که اتفاق نا گوار پیش آمده تقصیر آنهاست.

5.مقایسه دائمی خود با دیگران

امروزه شرایطی به وجود آمده است که افراد می توانند به راحتی خودشان را با دیگران مقایسه کنند. امکاناتی نظیر شبکه های اجتماعی، تبلیغات سطح شهر و امکانات اینچنینی همگی به این مشکل دامن می زنند.

افراد خصوصا در شبکه های اجتماعی بهترین تصویری که می توانند را از خود به اشتراک می گذارند، و هنگامی که ما با آنها رو به رو می شویم خود را به طرز غلطی با آنها مقایسه می کنیم. به یاد داشته باشید که افراد تنها آن چیزی را به نمایش می گذارند که مایلند دیگران از آنها ببینند. لذا مقایسه ی ما با یک نمایش و سناریو به هیچ وجه کار عاقلانه ای نیست.

این علل و عوامل کمبود اعتماد به نفس،را باید به خوبی بشناسیم و شرایط را در خانواده و جوامع، طوری طراحی کنیم که این کمبود اعتماد به نفس، منجر به سوء استفاده ی مافیا های قدرت از مردم نشود. کسانی که از این کمبود اعتماد به نفس افراد استفاده میکنند تا بتوانند آنها را زیر دست خود کنند و قدرت پرست. در عرصه های مختلف حضور جدی و موثر پیدا نکنند و فقط کارمند ساده منابع قدرت باشند. در جریان های مختلف، حضور مرکزی و جدی نداشته باشند. 

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

چاله یا جای موشک؟ حماقتِ رژیم صهیونیستی

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

وزیر خارجه اردن: اردن خواهان روابط حسنه با ایران است

آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید/ رژیم صهیونیستی و متحدان غربی اش مایل به افشای بسیاری از واقعیت ها نیستند؟

اگر اسراییل باز هم تجاوز کند پاسخش را می‌بیند/ اسرائیل یک خطای احمقانه کرد و جوابش را گرفت

اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی درباره حمله سپاه/ رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار خود ادامه دهد پاسخی حداقل ۱۰ برابری دریافت میکند

الجزایر: صلح و امنیت تنها با احقاق حقوق ملت فلسطین ممکن است

کنعانی: روابط ما با اردن دوستانه است/ زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است/ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز / دلار چند شد؟

گفت‌وگوی سران اردن و آمریکا/ هشدار اردن درباره اقدامات تنش‌زای رژیم صهیونیستی

آمریکا: در هیچ تهاجمی علیه ایران شرکت نمی‌کنیم

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

هفدهمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران ۲۶ فروردین برگزار می‌شود

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

تماس تلفنی اردوغان با رئیسی و تبریک عید فطر

چین از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

حملات بی‌امان حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

یحیی؛ بمب در آستانه انفجار/ قرارداد با گل محمدی برای جنگ با پرسپولیس و استقلال

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

هفدهمین حراج شمش طلا با سهمیه ۳ قطعه برای هر نفر و با همان شرایط قبلی

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

بیانیه ۳۸بندی کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱/ نهادهای حاکمیتی ذی ربط از جمله دستگاه های نظامی امنیتی و دستگاه قضایی مسئولانه عمل کردند

تحریم‌ هواوی چه پیامدهای برای سامسونگ و اندروید داشته است؟

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

هشدار نوروزی پلیس فتا: WiFi رایگان ترفند مجرمان سايبری است