غوغای دکتر استرنج در جهان چند وجهی جنون

پس از سیلی جنجالی در مراسم اسکار روز دوشنبه، نام ویل اسمیت ۲۵ برابر فیلم «کودا» که برنده اسکار شده بود، در گوگل جست‌وجو شد.
کد خبر: ۲۴۶۲۵۹
تاریخ انتشار:۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ - 06 April 2022
به گزارش روزپلاس؛ یکی از فیلم‌های کمیک بوکی جدیدی که انتظار می‌رود در دو ماه پیش‌رو فروش هنگفتی در سطح جهان داشته باشد و غوغای بزرگی را در بهار ۱۴۰۱ به پا کند، نسخه تازه‌ای از سری فیلم‌های دکتر استرنج است. این فیلم که نام کامل آن «دکتر استرنج در جهان چند وجهی جنون» است و از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در امریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای شرقی و استرالیا اکران می‌شود و آغاز نمایش آن در امریکای مرکزی و جنوبی و شمال آفریقا از اوایل خردادماه خواهد بود، قرار بود در اواسط تابستان ۱۴۰۰ در سطح جهان پخش شود اما ادامه یافتن پاندمی کرونا و این نکته که اکران این فیلم در چنان زمانی حتی یک دهم رقم فروشی را نصیب سازندگان فیلم (شرکت‌های مارول و والت دیسنی) نمی‌کرد که آنها می‌خواستند، پخش فیلم را به اواسط بهار  امسال موکول کرد. بهاری که با وجود استمرار ضایعات اُمیکرون در سطح جهان، اوضاع بسیار مساعدتری را در گیشه‌ها برای فیلم‌های پرهزینه گواهی می‌دهد.

غوغای دکتر استرنج در جهان چند وجهی جنون

بودجه تهیه این نسخه تازه دکتر استرنج حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده و بالغ بر ۴۰ میلیون دلار هم برای کارهای تبلیغاتی و تیزرهای معرفی کننده آن روی شبکه‌های مختلف کنار گذاشته شده و طبق برآوردهای هر استودیویی که این گونه آثار را می‌سازد، مادامی که آن فیلم‌ها حداقل یک میلیارد دلار نفروشند، واقعاً سودزا و یک معامله اقتصادی موفق تلقی نخواهند شد.


حرکت «۲۸» به سوی یک میلیارد


«دکتر استرنج در جهان چندوجهی جنون» به واقع دومین قسمت از فیلم‌های کمیک بوکی دکتر استرنج به حساب می‌آید که قسمت نخست و تک اقتباس تصویری تهیه شده از روی آن در سال ۲۰۱۶ با کارگردانی اسکات دریکسون ساخته و عرضه شد و چون هنوز کرونا نیامده و دنیا را به‌هم نریخته بود، فروش زیادی کرد و مارول را که خالق این شخصیت کمیک استریپی است و والت دیسنی را که شریک اقتصادی مارول در ساختن ورسیون‌های سینمایی از روی این گونه کمیک بوک‌ها است، قانع کرد که باید قسمت‌های بعدی آن را هم تهیه کنند و فرانچیز تازه‌ای را شکل دهند.

در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که ساخت نسخه دوم را هم دریکسون برعهده خواهد داشت و سناریو را جید هیلی بارتلت خواهد نوشت اما چیزی به شروع کار تولید نمانده، دریکسون با بیان اینکه بر سر محتوا و روال ساخت فیلم با سران دو کمپانی فوق اختلاف نظر دارد، از این پروژه کنار کشید و از بارتلت هم سلب مسئولیت و پروژه به سم رایمی سپرده شد. رایمی همانی است که سه‌گانه اولیه و اصلی اسپایدرمن را در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ ساخت و کاملاً با فرمول‌های تولید این قبیل کارها آشنا است.

غوغای دکتر استرنج در جهان چند وجهی جنون

رایمی از مایکل والدرون خواست که سناریوی فیلم را بنویسد و با این اتفاقات و ابزار و آدم‌ها بود که تصویربرداری «دکتر استرنج ۲» از نوامبر ۲۰۲۰ شروع و پس از چند تأخیر کرونایی در آوریل ۲۰۲۱ در منطقه سامرست انگلیس تمام شد. هرگونه به این فراز و فرودها نگاه کنیم، «دکتر استرنج در جهان چندوجهی جنون» بیست و هشتمین فیلمی به حساب می‌آید که شرکت بسیار موفق مارول پیرامون کاراکترهای کمیک بوکی خود می‌سازد و تقریباً تمامی آنها حداقل ۷۰۰ میلیون دلار فروخته‌اند و ۱۱ فیلم از این مجموعه از مرز یک میلیارد دلار در گیشه‌ها عبور کرده‌اند و یکی از آنها که قسمت چهارم «اونجرز» است، با ۸۵/۲ میلیارد دلار فروش تبدیل به سودسازترین فیلم تمامی تاریخ شده است.

تصادفی با پیامدهای جادویی

یک بار دیگر ایفای نقش اصلی یعنی دکتر استرنج با بنه‌دیکت کامبرباچ بریتانیایی است که همواره یک بازیگر قوی و صاحب ریشه‌های تئاتری و توانایی‌های هنری فراتر از معمول شناخته شده اما همان طور که بسیاری از بازیگران دارای چنین ریشه‌های غنی به کارهای کمیک استریپی هم کشیده شده‌اند، کامبرباچ هم با دکتر استرنج وارد این وادی شده و اضافه بر دو فیلم متمرکز بر کاراکتر او در فیلم‌های ترکیبی دربردارنده همزمان چند شخصیت کمیک بوکی هم این نقش را ایفا کرده است.

کاراکتری که کامبربچ در این فیلم در قالب او فرو می‌رود، استیفن استرنج نام دارد و او یک جراح سلسله اعصاب و متخصص دردهای عصبی و درمان نورون‌های معیوب است ولی پس از گرفتار شدن در یک سانحه شدید تصادف اتومبیل که به حرفه او به عنوان پزشک حاذق نورون‌ها پایان می‌بخشد، بر اثر فرایندی غریب صاحب توانایی‌ها و مهارت‌های ماوراءالطبیعه‌ای و خارج از موازین علوم شناخته شده می‌شود و کارهایی از جنس سحر و جادو را با سرعت و قدرت هر چه بیشتر به انجام می‌رساند.

غوغای دکتر استرنج در جهان چند وجهی جنون

البته هدف عملیات او، اشرار و مقصد و مقصود وی نجات مظلومان از دست زورورزان است و به این ترتیب او هم به جمع قهرمانان بزرگ خیالی‌ای تعلق دارد که کمپانی‌های مارول یا دی‌سی کمیکز طی ۹۰ سال گذشته پیرامون‌شان داستان‌سازی کرده و ابتدا به صورت مجلدهای مصور و سپس در قالب فیلم‌های سینمایی به بازار روانه کرده‌اند. اطلاق عنوان «دکتر استرنج» (دکتر عجیب) به وی نیز به خاطر قابلیت‌های غریب و بزرگی است که در وی وجود دارد و وصف کوتاه آن را آوردیم.
 
عیبی که آشکار نیست

الیزابت اولسن، چیووتل اژیوفور، بنه‌دیکت وونگ، زوچیتی گومز، مایکل استال بارگ و راشل مک آدامز سایر هنرپیشه‌های عمده نسخه تازه دکتر استرنج هستند و پاتریک استوارت معروف، قدیمی و بریتانیایی نیز که با بازی در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی «سفرهای ستاره‌ای» از اواسط دهه ۱۹۸۰ به بعد مشهورتر شد، در نسخه جدید استرنج حضور دارد اما اصل ماجرا و آنچه فیلم «جهان چند وجهی جنون» را به پرواز درمی‌آورد، همکاری استرنج و یاران اصلی‌اش برای از بین بردن قدرت ویران کننده جدیدی است که در یکی از کهکشان‌های اطراف سر برآورده و نه فقط امنیت کره خاکی بلکه کل منطقه را به خطر انداخته است.

مهم نیست که دشمن تازه حیات و بشریت که استرنج او را موضوع مأموریت تازه خود می‌انگارد، چیست و کیست و این خود استرنج است که با کارهای محیرالعقولش و البته برپایه جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای که تیم اسپشیال افکت این فیلم فراهم آورده‌اند، هر مانع پیش‌رو را درمی‌نوردد و تصاویر حاصل از برخورد نیروهای به اصطلاح خیرخواه او با نیروهای اهریمنی مستقر در فضا به قدری چشمگیر است که هیچ کس در چند و چون قصه کنکاش نمی‌کند و خط و ربط کودکانه آن را یک عیب آشکار نمی‌شمرد.

ترکیبی از ایندیانا جونز و آنتونی بوردانبهترین توصیف را از کاراکتر دکتر استرنج، مایکل والدرون سناریست نسخه جدید آن به دست داده که گفته است: «استرنج ترکیبی از کاراکتر پرطرفدار ایندیانا جونز کاشف گنج‌های کهن و مخلوق سینمایی معروف استیون اسپیلبرگ با آنتونی بوردان است که هوشش همیشه مثال‌زدنی و حلال مشکلات بوده است. به این ترتیب استرنج هم مثل جونز کتک‌کاری (ولی نه فقط با مشت بلکه سلاح‌های لیزری) می‌کند و هم به لطف درایت سرشار بوردانی خود، از حیله‌های متعدد دشمنانش می‌گریزد.»

استرنج که در حدفاصل فیلم‌های اول و دوم خود در اولین نسخه مستقل از روی کاراکتر «لوکی» و فیلم «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» هم مشاهده شده بود، در این ورسیون تازه متمرکز بر خود حالت‌های مختلف منتسب به استرنج را به نمایش می‌گذارد که داستان‌نویسان و خالقان این کاراکتر آن را با اهدای القاب غریب، مدافع قوی و خارق‌العاده نامگذاری و توصیف کرده‌اند. شاید حضور الیزابت اولسن در قالب واندا ماکسیموف (که فیلم «واندا ویژن» محصول ۲۰۲۱ هم متمرکز بر وی بود) از جذابیت‌های ثانویه «استرنج ۲» به حساب ‌آید اما در جهان کمیک بوک‌ها و بویژه در نسخه تازه این دکتر غریب که با بدایع سم رایمی همراه است، عملاً هیچ کس فردی بجز استرنج و شعبده‌های متعدد او را نمی‌بیند.

غوغای دکتر استرنج در جهان چند وجهی جنون

این کمیک بوک‌های محبوب

فیلم‌های کمیک بوکی این روزها بین مخاطبان حسابی طرفدار دارد اما سؤال اینجاست که به چه فیلم‌های کمیک بوکی می‌گویند؟ کتاب‌های مصور یکی از رسانه‌های پرطرفدار، محبوب و سرگرم کننده است. فراگیری این کتاب‌ها به سرعت درحال پیشرفت است. پیشرفت و محبوبیت این کتاب‌ها به سینما هم راه پیدا کرده است و شخصیت‌هایی مثل «لوگان»، «مرد آهنی»، «کاپیتان امریکا» و غیره است.

اهمیت این فیلم‌ها به اندازه‌ای است که بازیگران مطرحی همچون از کریستین بیل، بن افلک و رابرت پتینسون در نقش بتمن، تا رابرت داونی جونیور در نقش مرد آهنی بازی کرده‌اند. این فیلم‌ها که اغلب مجموعه فیلم است براساس محبوب‌ترین شخصیت‌های کمیک ساخته می‌شود و استقبال به اندازه‌ای است که ساخت دنباله این فیلم‌ها قطعی و حتمی است. فیلم‌های کمیک بوکی در صنعت فیلم‌های امریکایی یکی از ارکان پولساز و مهم محسوب می‌شود.

غوغای دکتر استرنج در جهان چند وجهی جنون

نیم نگاه

بهار  با وجود استمرار ضایعات اُمیکرون در سطح جهان، اوضاع بسیار مساعدتری را در گیشه‌ها برای فیلم‌های پرهزینه گواهی می‌دهد. بودجه تهیه این نسخه تازه دکتر استرنج حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده و بالغ بر ۴۰ میلیون دلار هم برای کارهای تبلیغاتی و تیزرهای معرفی کننده آن روی شبکه‌های مختلف کنار گذاشته شده و طبق برآوردهای هر استودیویی که این گونه آثار را می‌سازد، مادامی که آن فیلم‌ها حداقل یک میلیارد دلار نفروشند، واقعاً سودزا و یک معامله اقتصادی موفق تلقی نخواهند شد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

رسوایی های جو بایدن/ به اسرائیل گفتم به حیفا حمله نکنید!

خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟

دروغ‌های شاخدار صهیونیستها/ هاگاری یا «گوبلز اسرائیل»؟

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد/ تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

رئال مادرید از منچسترسیتی انتقام گرفت و حریف بایرن شد/ رستگاری در ضربات پنالتی

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم/ به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم

محدودیت پروازی به فرودگاه‌های دبی و شارجه

خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت

جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان/ محموداف چرا باخت؟

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران