حملات انصارالله حاوی چه پیامی برای ابوظبی است؟

اهمیت عملیات‌های صنعاء علیه ابوظبی علیرغم نشان دادن توانمندی‌های موشکی و پهبادی صنعاء، این موضوع را به مقامات ابوظبی تفهیم کرده، که حیات و ممات موقعیت ترانزیتی و تجاری امارات در عرصه منطقه‌ای و جهانی که امارات همه چیز خود را مرهون آن است، بستگی به آینده کنش گری های آنها در یمن در ذیل همراهی با ائتلاف در نبرد با صنعاء دارد.
کد خبر: ۲۳۸۹۷۴
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ - 08 February 2022
حملات انصارالله حاوی چه پیامی برای ابوظبی است؟

به گزارش روزپلاس، پس از اینکه امارات با حضور در جبهه های نبرد با صنعاء در استان شبوه و در جنوب مأرب به پیوستگی منافعش با ائتلاف تحت رهبری ریاض، اعلام تغییر رویه عملیاتی در یمن را رسانه ای کرد، بلافاصله با هشدارهای دولت نجات ملی در صنعاء با رهبری انصارالله مواجه شد که پایش را از ماجرا بیرون بکشد. بی توجهی امارات به این هشدارها موجب شد تا دو عملیات با نام های«اعصار الیمن ۱ (طوفان یمن ۱) پالایشگاه نفت منطقه المصفح و فرودگاه ابوظبی» و «اعصار الیمن2 (طوفان یمن 2)در عمق خاک عربستان سعودی و امارات«هدف قرار دادن پایگاه هوایی «الظفره، محل استقرار لشکر ۳۸۰ وابسته به نیروی هوایی آمریکا و اسکادران شناسایی ۹۹» و اهداف حساس دیگری در ابوظبی »، «عملیات اعصار الیمن3( طوفان یمن 3) در قلب ابوظبی و دبی» اتفاق بیافتد و در هر سه عملیات بانک اهداف تعیینی مورد حمله موشکی و پهبادی موفق صنعاء قرار بگیرد تا موفقیتی میدانی برای صنعاء در عرصه نبرد رو در رو با امارات را رقم بخورد.

حال خبرها حاکی از آن است که ابوظبی در حال عقب نشینی از موضع قبلی خود است. بطوریکه نیروهای تحت امرش که شامل تیپ العمالقه(غول ها) وابسته به شورای انتقالی جنوب هستند از روزهای گذشته از مواضعشان از جنوب مأرب عقب نشینی کرده اند. این عقب نشینی در شرایطی رخ داده است که انصارالله بطور مستقیم نمایشگاه اکسپو دبی را به عنوان یکی از اهداف عملیاتی خود در آینده معرفی کرده است.

در ارتباط با رویکرد ابوظبی مبنی بر حضور فعال در کنار ریاض در نبرد با صنعاء و سپس عقب نشینی از آن باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

1- هدف ابوظبی از حضور در جبهه های نبرد با صنعاء بعد از گذشت چند سال از جدایی اهدافش از ائتلاف در ذیل تجاوز به یمن و حتی اعلام خروج از این کشور و ادامه اهداف و برنامه هایش از طریق شورای انتقالی جنوب به عنوان نیروی وابسته و تحت الحمایه امارات، اتفاق قرار گرفتن در کنار ائتلاف در استان شبوه و در جنوب مأرب در محورها و جبهه های نبرد با صنعاء به دلیل اهداف عملیاتی و میدانی ابوظبی و تحصیل به برنامه هایش در جنوب یمن رخ داد. در واقع امارات با هدف جلب موافقت ریاض برای تبدیل شورای انتقالی به تنها نیروی میدانی جنوب و برسیمت شناختن آن در کنار تضعیف و یا حذف دولت مستعفی هادی از صحنه میدانی – سیاسی جنوب، ریسک حضور در جبهه هایی مانند شبوه و مأرب و جنگیدن در کنار ریاض علیه صنعاء را پذیرفت.

2- ابوظبی اگرچه در ابتدا فکر می کرد که معادلات در یمن به سود این کشور تمام خواهد شد و این احتمال وجود دارد که با در ضعف قرار گرفتن صنعاء، توجه ریاض را از جنوب به مناطق شمالی و مرکزی بیش از پیش معطوف کند و به فعال مایشاء و میدانی جنوب تبدیل گردد و به اندازه ای نیز به این مهم دست یافت اما هرگز فکر نمی کرد که دامنه و گستره نبرد با صنعاء از مختصات یمن فراتر رود و صنعاء امنیت داخلی این کشور را مورد هدف قرار دهد. در واقع عملیات های سه گانه طوفان یمن(به ویژه طوفان یمن 1 و 2) نشان دادند که ابوظبی آسیب پذیرتر از آن است که ادعای کنش گری منطقه ای آن هم به شکل کلان را داشته باشد. حقیقت امر این است که ابوظبی بیم آن را دارد که این حملات به اهداف تعیینی از سوی صنعاء شدت بیشتری بگیرد و دامنه آن وسیع تر شود. 

3- اهمیت عملیات های صنعاء علیه ابوظبی علیرغم نشان دادن توانمندی های موشکی و پهبادی و حتی عملیاتی صنعاء در طرح ریزی تا آماده سازی و انجام آن، این موضوع را به مقامات ابوظبی تفهیم کرده، که حیات و ممات موقعیت ترانزیتی و تجاری امارات در عرصه منطقه ای و جهانی که امارات همه چیز خود را مرهون آن است، بستگی به آینده کنش گری های آنها در یمن در ذیل همراهی با ائتلاف در نبرد با صنعاء دارد. به بیان روشن تر ابوظبی این مسئله را بخوبی درک کرده که متوقف کردن تاکتیک نبرد با صنعاء که از همان ابتدا بخشی از راهبرد ابوظبی برای سیطره بخشی نفوذش بر جنوب از طریق شورای انتقالی بود در شرایط موجود باید از اولویت های حاکمیتی این کشور باشد.

4- اتفاق خروج نیروی العمالقه از شبوه و مأرب در شرایطی رخ داده که علاوه بر انجام عملیات های صنعاء در خاک امارات و هشدارهای بعدی به آنها، امارات در عرصه سیاسی و دیپلماتیک تلاش های بی وقفه ای جهت محکومیت این عملیات ها و جلب حمایت های بین المللی(آمریکا و اروپا و حتی سازمان ملل) و منطقه ای(گفتگوهای دوجانبه با کشورهای عربی منطقه و چند جانبه در قالب سازمان های منطقه ای مانند اتحادیه عرب) انجام داده اما نتیجه مطلوب هنوز کسب نشده است.

5- نکته پایانی اینکه، تغییر در معادلات یمن که ابتدا با اعلام حضور امارات در کنار سعودی در نبرد با صنعاء در استان شبوه و مأرب کلید خورد و پیش بینی می شد به ضرر صنعاء تمام شود، با اتفاقاتی که در روزهای گذشته رخ داد به نظر می رسد به سود صنعا در جریان است. اگرچه ابوظبی خواستار توقف عملیات ها از سوی صنعاء شده اما نباید فراموش کرد که راه های دیگری که ابوظبی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک رفته است اکنون به نتیجه نرسیده است.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

آغاز دومین فروش فوق العاده ایران خودرو/قیمت کارخانه افزایش می‌یابد؟

هشدار رئیسی به اسرائیل/ خطای اسرائیل در تعرض به خاک ایران، چیزی از این رژیم باقی نمی‌گذارد

ملک سلمان در بیمارستان بستری شد

رهبر انقلاب: هدف از تحریم‌، در تنگنا گذاشتن ایران اسلامی است /توقعات آمریکا تمامی ندارد، تبعیت محض می‌خواهند

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

نمایش حقوق بشری آمریکا و تحریم ارتش «نتزاه یهودا» رژیم صهیونیستی/ از «گردانِ آزار» و ضد زن رژیم اسرائیل چه می‌دانید؟

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرد

تصویب چند طرح ضد ایرانی توسط سنای آمریکا؛ از تحریم خریداران نفتی تا منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران

نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود/ آمریکا آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند

خاندوزی: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی را تا ۱۴۰۲ به صفر رساندیم/ پروژه‌های ناتمام را خاتمه می‌دهیم

نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم/ همایون اسعدیان: با شما قطع همکاری می‌کنم/ فرحبخش: برو سرامیکت را بفروش!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

شکایت تریدرهای رمزارز از اپل؛ قاضی پرونده را رد کرد

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

نقد و سیاست