اعلام زمان آغاز برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه و تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی از اصلی‌ترین اولویت‌های شرکت ملی نفت است، در طرح توسعه فاز ۱۱ اکنون در مرحله حفاری چاه‌ها هستیم.
کد خبر: ۲۳۵۹۹۳
تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ - 18 January 2022
به گزارش روزپلاس؛ محسن خجسته‌مهر با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید گاز، گفت: برنامه بلندمدت شرکت ملی نفت ایران این است که در یک بازه زمانی ۸ تا ۱۰ ساله ظرفیت تولید گاز کشور را ۱.۵ برابر کند، یعنی از ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب برسیم.

وی افزود: این مقدار افزایش تولید متناسب با نیاز کشور در آینده تعیین شده است و واقعا برای تأمین گاز صنایع و توسعه بازارهای صادراتی ایران به این مقدار افزایش تولید گاز نیاز داریم.

نگهداشت تولید در فازهای پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های شرکت نفت برای افزایش تولید گاز، تکمیل پروژه فازهای میدان گازی پارس جنوبی است و طرح‌های این میدان در حال اجراست، همچنین پروژه‌های نگهداشت تولید در فازهای پارس جنوبی نیز به‌طور همزمان در دستور کار قرار گرفته است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: توسعه و تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی از اصلی‌ترین اولویت‌های شرکت ملی نفت است. در طرح توسعه فاز ۱۱ اکنون در مرحله حفاری چاه‌ها هستیم و بخشی از برداشت گاز از این فاز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، البته با بعضی از اقدام‌هایی که انجام شد برداشت گاز از این فاز جلو افتاد.

وی تأکید کرد: در نظر داریم با سازوکاری که طراحی شده بخشی از تولید را به جای برداشت در سال‌های آینده در همین سال ۱۴۰۱ تولید کنیم. اکنون حفاری این فاز سرعت گرفته است و سکو در حال جابه‌جایی و انتقال است و در سال آینده از این فاز تولید خواهیم داشت.

به دنبال تأمین و نصب جکت در میدان گازی فرزاد ب هستیم

معاون وزیر نفت درباره میدان گازی فرزاد الف و ب گفت: میدان گازی فرزاد ب هم‌اکنون دارای یک قرارداد با شرکت داخلی است. برنامه کنونی بر تأمین و نصب جکت در این میدان گازی متمرکز شده است و ما به این کار سرعت داده‌ایم. جکت این میدان اکنون مشخص شده است، برای جابه‌جایی و نصب این جکت به حدود ۶ ماه زمان نیاز است.

خجسته‌مهر افزود: پس از نصب جکت نیز بحث تأمین و ساخت سکوی دریایی و حفاری چاه‌ها مطرح است. به دنبال این هستیم که دکل مورد نیاز برای حفاری را تأمین کنیم. در نتیجه ما به جد پیگیر تولید از این میدان در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.

وی درباره وضع میدان گازی فرزاد الف تصریح کرد: عربستان از میدان فرزاد الف تولید خود را آغاز کرده است، این دو میدان گازی فرزاد گاز و سازندهای خاصی دارند. در فرزاد الف کار توصیف و مباحث مقدماتی را آغاز کرده‌ایم، اما اکنون تمرکز اصلی ما روی میدان فرزاد ب است.

برنامه ما بهره‌برداری از میدان گازی کیش در سال ۱۴۰۲ است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره وضع میدان گازی کیش گفت: در میدان گاز کیش از گذشته ۱۴ حلقه چاه حفاری شده است که البته این چاه‌ها نیاز به اسیدکاری دارند. آماده کردن این چاه‌ها برای تولید سهل‌الوصول است. تصمیم داریم که فاز نخست این میدان به تولید برسد، اما برداش از این میدان به احداث یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری نیاز دارد.

خجسته‌مهر اظهار کرد: کار مربوط به مطالعات مفهومی این میدان آغاز و مصوبه‌های هیئت مدیره آن دریافت شده است. در مجموع برآورد ما این است که در سال ۱۴۰۲ تولید از این میدان آغاز می‌شود.

برآورد برداشت روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس شمالی

وی ادامه داد: میدان گازی پارس شمالی معادل چهار فاز میدان گازی پارس جنوبی است. البته سیال این میدان با میدان پارس جنوبی تفاوت‌هایی دارد. برای تولید از این میدان در حال انجام دو اقدام هستیم. نخست اینکه حفاری چاه را آغاز و یک پیمانکار انتخاب کنیم که تأسیسات پیشین را جمع‌آوری کند. دومین کار هم این است که در حال انتخاب مشاور برای انجام مطالعات مفهومی این میدان هستیم.

معاون وزیر نفت افزود: برآورد ما از برداشت گاز از میدان پارس شمالی روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب است. درباره میدان گازی کیش نیز همین رقم تولید را برآورد می‌کنیم.

جزییات ۱۰ طرح ضربتی تولید روزانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان‌های نفت مرکزی

خجسته‌مهر تأکید کرد: اگر در دولت گذشته طرح‌هایی تدوین شده که روی آن‌ها کار کارشناسی دقیقی انجام شده باشد ما آن‌ها را اجرایی خواهیم کرد. اینطور نیست که اگر در دولت گذشته طرح دقیقی تدوین شده باشد ما بگوییم، چون دولت گذشته طرح را آماده کرده پس ما اجرا نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: یک نمونه از این کار مربوط به ۱۰ طرح ضربتی تولید گاز از میدان‌های نفت مرکزی است. ما اجرای این طرح‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و هم‌اکنون در مرحله دریافت مجوز از شورای اقتصاد است. هیچ اقدام اجرایی درباره این طرح در دولت گذشته نشده است.

وی گفت: اجرای این ۱۰ طرح در دولت سیزدهم سرعت خواهد گرفت و برآوردها از افزایش برداشت گاز از آن حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب در روز است. در میان خود این ۱۰ طرح نیز اولویت‌گذاری شده است تا برای تأمین مالی و اجرا در دستور کار قرار گیرد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تکذیب شد

سهمیه بنزین این خودروها قطع شد + جزییات

روایت آیت‌الله اژه‌ای یک جلسه مهم با رئیس‌جمهور در اواخر سال گذشته در خصوص‌حجاب/ از فراجا خواسته شد وارد میدان شود، اما با صبر و حوصله

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار/ جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی

رئیس جمهور: توسعه روابط ایران و پاکستان مورد تاکید مقامات عالی دو کشور است/ ضرورت تقویت روابط اقتصادی و تجاری

شوک ایران به نتانیاهو /داستان «ریز پرنده‌های» اسرائیل که عمرشان کوتاه بود

جمهوری اسلامی ایران حضور نظامیان خارجی در‌ قفقاز جنوبی را نمی‌پذیرد/ امنیت قفقاز جنوبی بر امنیت تمام منطقه اثرگذار است

رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول 10 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است/ ملت ایران تحریم‌های ظالمانه را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کرد

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از افزایش کسری بودجه آمریکا

معامله انجام شد؛ سرخابی‌ها فروخته شدند

شگفتی بزرگ در جام ملت‌های فوتسال آسیا/ رقیب ایران در مسیر قهرمانی حذف شد

نتانیاهو به تشدید فشار نظامی علیه حماس تهدید کرد

در آغاز سفر دو روزه؛ استقبال رسمی نخست وزیر پاکستان از آیت‌الله رئیسی

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

شکایت تریدرهای رمزارز از اپل؛ قاضی پرونده را رد کرد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت