سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چقدر است؟

آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک درخصوص «تعیین سن فرسودگی انواع خودروها» درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی تصویب شده است.
کد خبر: ۲۲۸۴۶۱
تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ - 01 December 2021
به گزارش روزپلاس؛ در جلسه هیئت وزیران مورخ ۹ خرداد ۱۴۰۰، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک درخصوص «تعیین سن فرسودگی انواع خودروها» با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، به تصویب رسید.

براساس آیین نامه فوق، با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی بجای سن فرسودگی تعیین شده و خودرو‌های مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه‌های تردد هستند.

این امر به نحوی است که مالک وسیله نقلیه جهت اطمینان از صحت عملکرد آن، بایستی در بازه‌های زمانی کوتاه تری اقدام به معاینه فنی و بازرسی خودرو نماید. این خودرو‌ها به علت کارکرد بیشتر و طول عمرشان، عمدتاً دچار پوسیدگی بدنه و ساختار می شوند و ریسک بروز تصادفات در سطح جاده ها و شهر‌ها را به شدت افزایش می‌دهند.

به موجب آیین نامه اجرایی یاد شده، سن مرز فرسودگی برای خودرو‌های شخصی شامل سواری، استیشن (ون) و سواری کار ۱۵ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، ۲ مرتبه (۶ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

برای خودرو‌های عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون) و سواری کار بنزینی و دوگانه سوز، پایه گازسوز و برقی، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۸، ۱۰ و ۱۴ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آن‌ها به ترتیب، ۴ مرتبه (سه ماه یکبار) در سال و ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

سن مرز فرسودگی برای وانت پایه گازسوز و بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی به ترتیب ۱۴ و ۱۳ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال، برای اتوبوس درون شهری دیزلی، پایه گازسوز و برقی (منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) سن مرز فرسودگی به ترتیب ۱۰ و ۲۰ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به این سن، برای اتوبوس‌های دیزلی و پایه گازسوز ۴ مرتبه (۳ ماه یکبار) در سال و برای اتوبوس‌های برقی ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

سن مرز فرسودگی برای مینی بوس و میدل باس درون و برون شهری دیزلی، پایه گازسوز و برقی (منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) به ترتیب ۸، ۱۰ و ۲۰ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن فرسودگی برای هریک از آن‌ها ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال، برای اتوبوس برون شهری و کشنده، کامیون و کامیونت، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۱۰ و ۱۶ سال و تعداد معاینه فنی پس از رسیدن به این سن، به ترتیب برای هریک از آن‌ها ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال خواهد بود.

همچنین برای موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری، بنزینی انژکتوری و برقی، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۵، ۶ و ۱۲ سال و تعداد معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آن‌ها ۲ مرتبه (۶ ماه یکبار) در سال تعیین شد.

برای سواری دولتی نیز سن مرز فرسودگی ۱۳ سال و تعداد معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شده است.

تعداد دفعات معاینه فنی خودرو‌های شخصی مندرج در آیین نامه، ۵ سال پس از گذشتن از سن مرز فرسودگی به ۳ مرتبه در سال (هر ۴ ماه یکبار) افزایش می‌یابد.

همچنین تردد وسایل نقلیه شامل تاکسی‌های بنزینی و دوگانه سوز و موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری با سامانه سوخت رسانی کاربراتوری، در شهر‌های دارای اولویت آلایندگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع می‌باشد و مشمول کلیه محدو یت¬های خودرو فرسوده مندرج در ماده (۸) قانون هوای پاک می‌شوند.

تغییر پلاک انواع وسایل نقلیه عمومی به شخصی به علت کارکرد بالاتر وسایل نقلیه عمومی و افت عملکردی، ایمنی و محیط زیستی آنها، ممنوع است.

در صورت بازسازی اساسی اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی درون شهری طبق دستورالعمل مشترک وزارتخانه‌های کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست، ۵ سال به سن مرز فرسودگی آن‌ها اضافه می‌شود.

تردد خودرو‌های کاربراتوری در محدوده‌های LEZ (ناحیه کم انتشار) و ممنوعه وفق ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در شهر‌های دارای اولویت آلایندگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع است و در صورت تردد این خودرو‌ها در مناطق ممنوع اعلام شده در محدوده کلانشهرها، ۲ میلیون ریال جریمه خواهند شد.

برای خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین، سبک و موتورسیکلت با قوای محرکه ترکیبی (هیبریدی) سن مرز فرسودگی براساس قوه محرکه احتراقی بوده و نسبت به وسایل نقلیه دارای قوای محرکه صرفاً احتراقی، دو سال به " سن مرز فرسودگی" آن‌ها اضافه می‌شود.

در موارد زیر، دو سال به سن مرز فرسودگی اضافه می‌شود:

الف ـ کلیه خودرو‌های دیزلی در صورت نصب پالایش¬گر (فیلتر) دوده استاندارد حداقل یک سال قبل از رسیدن به سن مرز فرسودگی

ب ـ تعویض واکنش ساز (کاتالیست) استاندارد و سامانه (سیستم) آلایندگی اگزوز برای تاکسی‌های بنزینی و دوگانه سوز و پایه گازسوز

همچنین با توجه به پیش بینی‌های انجام شده در آیین نامه مذکور، انتظار می‌رود با افزایش تعداد دفعات معاینه فنی خودرو‌هایی که به سن مرز فرسودگی می‌رسند، به مرور خودرو‌های دارای فناوری‌های قدیمی مانند وسایل نقلیه کاربراتوری، از چرخه مصرف خارج و اسقاط شوند؛ هر چند نتایج مورد انتظار، به صورت تدریجی محقق خواهند شد. از طرفی با افزایش نظارت بر سلامت فنی، ایمنی و آلایندگی خودرو، انتظار می‌رود تلفات انسانی و خسارات مالی ناشی از حوادث رانندگی نیز کاهش یابد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

شوک به گرایی؛ حذف کاپیتان کشتی از المپیک!

مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟

غزلی از رهبر انقلاب/ تورا است معجزه در کف، زساحران نهراس، عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

آغاز دومین فروش فوق العاده ایران خودرو/قیمت کارخانه افزایش می‌یابد؟

تلاشی برای قانونمند کردن تبلیغات مسکن/ اولتیماتوم یک هفته‌ای به دیوار و شیپور

قیمت پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سفیر عربستان: سرکنسول ریاض به‌زودی به مشهد می‌رود/ تصمیم عربستان برای احداث مقر دیپلماتیک در ایران

ترامپ به تقلب انتخاباتی متهم شد/ نگرانی بایدن از نامزدی رابرت کندی

شباهت عجیب خودرو جدید آلفارومئو و ایران‌خودرو/ کی از کی کپی کرده؟ + عکس

ایران با ۳۱ سهمیه المپیک در مسیر پاریس/ ۷ رشته همچنان در انتظار

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ امروز

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

تحقق عدالت فرهنگی با جدیت دنبال می‌شود/ سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

شکایت تریدرهای رمزارز از اپل؛ قاضی پرونده را رد کرد

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

نقد و سیاست