نگاهی به دستاوردهای «تقریبا هیچ» دولت روحانی در زمینه فضایی/ دولت سیزدهم مصمم به جبران کم‌کاری‌های گذشته است

ماهواره «شریف صدر» به رغم قرارگرفتن روی موشک ماهواره بر و آماده شدن برای پرتاب، پس از هشدار امریکایی‌ها، دوباره به آشیانه برگشت.» به گفته روستا آزاد، نامه و گلایه او به ریاست جمهوری هم این واکنش را در پی داشت که «به شما ارتباطی ندارد.»
کد خبر: ۲۲۷۸۸۴
تاریخ انتشار:۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸ - 28 November 2021
نگاهی به دستاوردهای «تقریبا هیچ» دولت روحانی در زمینه فضایی/ دولت سیزدهم مصمم به جبران کم‌کاری‌های گذشته است

به گزارش روزپلاس؛ شکست دست‌کم سه تلاش برای قراردادن ماهواره‌های ایرانی در مدار زمین در فاصله سال‌های 1392 تا 1400، معنایی جز این ندارد که دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه فضایی «تقریباً هیچ» و چه بسا «کاملاً هیچ» بوده است.
 
در این میان، اگر در سال 99 ماهواره نظامی «نور» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در فضا قرار نمی‌گرفت، چه بسا می‌توان گفت آنچه در 8 سال گذشته رخ داد، تعطیلی کامل صنعت فضایی کشور بوده است. یکی از شواهد این تعطیلی، توقف برگزاری نشست‌های شورای عالی فضایی کشور با حضور رؤسای جمهور است، جلسه‌ای که پس از وقفه‌ای 10 ساله، روز گذشته با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
 
همان‌طور که مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی به «ایرنا» گفت «قرار شد این جلسات به صورت مستمر برگزار شوند تا بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم و محورهایی که در این جلسه مشخص شد را به نتیجه برسانیم.»
 
محورهای مورد اشاره مرتضی براری که در جلسه شورای عالی فضایی مورد تأکید قرار گرفت، از این قرار است: شتاب بخشی به برنامه‌های فضایی کشور، با این هدف که ایران به مدار لئو یعنی در ارتفاع ۵۰۰ تا هزار کیلومتری دست یابد، دیگری دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است، اولویت بعدی، کاربردی کردن صنعت فضایی در کشور و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و استارتاپ‌ها در توسعه فضایی کشور و در نهایت برقراری دیپلماسی فضایی.
 
نکته اینجا است که هدفگذاری‌های این جلسه، مطابق اسناد بالادستی است که در زمینه فعالیت‌های فضایی کشور ترسیم شده بود، اسنادی که دولت‌های یازدهم و دوازدهم انگیزه و علاقه‌ای برای تحقق به آن از خود نشان ندادند. ناظران و تحلیلگران داخلی سه دلیل و نشانه عمده را برای بی‌توجهی دولت وقت به این صنعت راهبردی برمی شمارند؛ تضعیف سازمانی و ساختار اداری و اجرایی فضایی کشور، تخصیص ندادن بودجه‌های لازم برای صنعتی که می‌توان پیشران سایر حوزه‌های خدماتی، علمی و حتی نظامی کشور شود و درنهایت، قرارگرفتن در چرخه یک دیپلماسی نانوشته با طرف‌های غربی که طی آن، تلاش می‌شد تا کندکردن حرکت شتاب‌آمیز فضایی ایران، به اصطلاح مانع بهانه تراشی‌های طرف‌های غربی شود.
 
درباره رویکرد اخیر، یعنی تعریف صنعت فضایی کشور به عنوان یک موضوع سیاست خارجی، دو اتفاق قابل توجه است. یکی گزارشی است که روستا آزاد، رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ارائه داد که طی آن ماهواره «شریف صدر» به رغم قرارگرفتن روی موشک ماهواره بر و آماده شدن برای پرتاب، پس از هشدار امریکایی‌ها، دوباره به آشیانه برگشت.» به گفته روستا آزاد، حتی نامه و گلایه او به ریاست جمهوری هم بی‌نتیجه بود و حتی این واکنش را در پی داشت که «به شما ارتباطی ندارد.»
 
از سوی دیگر، وقتی که شرکت ایتالیایی از پس دادن ماهواره مصباح به ایران، آن هم به بهانه‌های واهی تحریم خودداری کرد، مسئولان وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم این استدلال را پذیرفته و از تلاش‌ها برای بازپس‌گیری ماهواره‌ای که همه تست‌ها و آزمون‌ها را طی کرده بود، خودداری کردند، هرچند پس از لغو تحریم‌ها نیز این ماهواره به بهانه‌های دیگری به ایران بازنگشت و کسی هم در دولت انگیزه‌ای برای بازپس‌گیری این ماهواره نداشت.
 
به هر رو، اینکه امروز حدود 10 ماهواره طراحی شده از سوی دانشمندان و دانشگاه‌های مختلف کشور در نوبت پرتاب به فضا قرار دارند، چیزی جز بیان این واقعیت نیست که صنعت فضایی کشور جزو علاقه‌مندی‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم نبود، آن هم صنعتی که در دوره پیش از آن، فعالیت‌های خود را با شتاب طی می‌کرد و زمینه‌های علمی و فناوری آن در کشور نیز به‌شدت رشد کرده بود.
 
نگاهی به دستاوردهای «تقریبا هیچ» دولت روحانی در زمینه فضایی/ دولت سیزدهم مصمم به جبران کم‌کاری‌های گذشته است
 
به همین دلایل است که امروز جمهوری اسلامی ایران برای رفع برخی از نیازهای خود در حوزه فضای مجازی و اینترنت، به برخی کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی وابسته است. اما مطابق آنچه رئیس جمهور در جلسه روز گذشته شورای عالی فضایی به آن تأکید کرد، یعنی دستیابی به مدار 36 هزار کیلومتری در دوره 10 ساله، می‌توان انتظار داشت که هم کم‌کاری‌ها و چالش سازی‌های عامدانه در صنعت فضایی کشور مرتفع شود و هم گام‌های بلندی برای توسعه این صنعت زیرساختی و تأثیرگذار در حکمرانی کشور برداشته شود.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

فیلم/تصویری دیده نشده از حمله نا موفق ریز پرنده ها به تاسیسات اصفهان

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

عکس/ تمسخر رژیم‌ صهیونیستی توسط کاربران عرب‌ در حاشیه حادثه اصفهان

ویدیو طنز/تصاویر لحظه درگیری پدافند با ریز پرنده رژیم صهیونیستی

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

بمب‌افکن استراتژیک روسیه سقوط کرد

امیرعبداللهیان:اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد،پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود/ امیدواریم اسرائیل «خطای فاحش قبلی» را تکرار نکند

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

جوسازی اسرائیل با چند ریزپرنده؛ در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟/هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

طنز/ اولین عکس از محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

فرود مشکوک بالگردهای آمریکایی در دیرالزور سوریه

حمله جعلی با عکس جعلی!

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران