خطر افول بارعلمی کشور/

بازار داغ صندلی فروشی در دانشگاه‌ها/ مجلس موضوع رخنه در سازمان سنجش را در جلسات تحقیق و تفحص بررسی می کند

این روزها بازار خرید و فروش صندلی های رشته های گوناگون برای داوطلبین داغ شده. کافی است داوطلب این کار غیرقانونی باشید تا درخواست تان در کمترین زمان ممکن تحقق پیدا کند.
کد خبر: ۲۰۹۹۲۳
تاریخ انتشار:۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷ - 04 August 2021
بازار داغ صندلی فروشی در دانشگاه و افزایش مدارک تحصیلی جعلی برای کم سوادان/ مجلس موضوع رخنه در سازمان سنجش را در جلسات تحقیق و تفحص بررسی می کند

به گزارش روزپلاس؛ این روزها بازار خرید و فروش صندلی های رشته های گوناگون برای داوطلبین داغ شده. کافی است داوطلب این کار غیرقانونی باشید تا درخواست تان در کمترین زمان ممکن تحقق پیدا کند.  

بماند که شرایط قبولی در کنکور بخاطر زیاد بودن صندلی ها نسبت به سالهای گذشته آسان تر شده اما واقعیت آن است که سطح سواد پذیرفته شدگان دانشگاه نیز هر سال روند کاهشی داشته. البته که بحث ما افت سواد ورودی های دانشگاه های کشور نیست اما یکی از دلایل افول بار علمى دانشگاه ها و در نتیجه کاهش شدید نخبگان و افزایش انسانهاي با مدرک تحصیلی بالا ولی کم سواد می تواند وجود همین مراکز خرید و فروش صندلی های دانشگاهی باشد. بویژه صندلی های رشته علوم پزشکی که همیشه علاقمندان زیاد و در عین حال ورودی های محدود بخاطر کمبود ظرفیت های دانشگاه های دولتی کشور داشته است.

اکنون با اعلام رتبه های کنکور، کار و کاسبی دلالان فروش صندلی های رشته های دانشگاهی هم آغاز شده است! در همین رابطه فردی بنام صالحی به عنوان فروشنده صندلی های دانشگاه به خبرنگار این رسانه جهت پیگیری معرفی می شود. ولی برای بررسی دقیق تر موضوع کار را به  یکی از داوطلبین کنکور میسپاریم تا چند و چون کار را سوال کند!

صالحی در پاسخ ، ابتدا لیستی از قیمت ها و رشته های قابل پذیرش ارائه میکند. قبولی در دانشگاه آزاد در همه واحد ها به جز اصفهان 200 میلیون تومان،دانشگاه شهید بهشتی 500تومان و دانشگاه دولتی در شهرستان 350 تومان هزینه برمی دارد . طبق گفته ی این فرد شرایط کار به گونه است که داوطلب به عنوان یک دانشجوی عادی می تواند در دانشگاه حاضر شود و از مهرماه در حیاط بهترین دانشگاه دولتی کشور پرسه بزند! درواقع بعنوان قبولی در آزمون تمام کارهایش انجام می شود و در همان دانشگاه برایش پرونده تشکیل و بایگانی می شود.

این مجموعه برای اطمینان خاطر داوطلبان از ده سال سابقه شان در این حوزه سخن می گویند از هدفشان که صرفا به خاطر شرایط سخت دانشگاه ها و دلسوزی برای داوطلبان رقم خورده است تا شاید کمی شرایط برای تحصیل در کشور راحت تر شود! بماند که طبق گفته ی خودشان کار اصلی شان در حوزه فرهنگی است اما در کنار آن به دلالی در این حوزه نیز می پردازند . 

این مجموعه به داوطلب تضمین می دهد که هیچ اتفاقی برای تحصیل دانشجو نمی افتد آنها به کار غیرقانونی خودشان اذعان دارند ولی طبق گفته ی آنها روند کار در سازمان سنجش صددرصد قانونی انجام می شود. طبق اظهارات این فرد در رشته تجربی رزومه را به گونه ای می چینند که به سطح دانشگاه  مورد انتخاب داوطلب بخورد. 

ظاهرا هفتاد درصد رزومه همان است که آموزش و پرورش دارد و صرفا دلالان دلسوز سی درصد رزومه را دستکاری می کنند تا به قول خودشان خیلی به چشم نیاید ولی خب همان سی درصد باعث می شود صندلی دانشگاه دولتی از آن کسی شود که در واقع شایسته تحصیل در دانشگاه آزاد بوده است.  

البته بماند که این خرید و فروش ها مختص رشته پزشکی نیست و در رشته های ریاضی هم صندلی برای داوطلبین توسط این مجموعه پیدا می شود.  طبق گفته ی صالحی، فروشنده صندلی رشته دانشگاهی ابتدا برای انجام معامله ده تومان از داوطلب بیعانه گرفته می شود ولی قبل از آن باید رزومه ی داوطلب ارسال شود تا در صورت تایید شماره کارت به او داده شود و معامله انجام بگیرد.

صالحی در پایان بازارگرمی می کند و می گوید: سریعتر اقدام کنید چراکه قیمت ها هم هر روز متفاوت می شود و این بسته به تقاضای زیاد داوطلبین دارد! طبق گفته ی خود این فروشنده بخاطر تنبلی داوطلبان در سالهای اخیر درآمد زیادی از این طریق کسب کردند! درآمدی میلیاردی که ما حاصلش توهم علم زدگی میان جوانان کشور است که در برخی موارد حتی زحمت جواب دادن به تست های کنکور را هم به خود نداده اند .

با این اوصاف نیاز است دستگاه های نظارتی، سیاستگذاران آموزشی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نگاه ویژه ای بر این موضوع داشته باشند تا بیش از این شاهد بزرگ شدن مجموعه های خرید و فروش صندلی های رشته های دانشگاهی کشور با جیب مردم ساده لوح نباشیم!  

اما علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو به روز پلاس از اقدام فوری مجلس در این رابطه خبر داد و گفت: «مجلس شورای اسلامی از مجموعه ی سازمان سنجش آموزش کشور در حال تحقیق و تفحص است و قطعا این موضوع نفوذ مجموعه های خرید و فروش صندلی های کنکور در جلسات مطرح و بررسی می شود. گاهی متاسفانه مجموعه هایی رخنه می کنند و داوطلبان را به ناحق برصندلی برخی رشته های دانشگاهی می نشانند.»

وی ادامه داد: «سال گذشته مواردی داشتیم که در نهایت با بررسی های تخصصی  و فنی مشخص شد تعداد قابل توجهی از دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی با زدوبند مالی و از مسیر غیرعادی به دانشگاه آمدند البته که در سال دوم تحصیل هم اخراج شدند.» طبق اظهارات این نماینده تعداد قابل توجهی از دانشجویان نیز به امتحان مجدد دعوت شدند چون نمرات کنکورشان با نمرده دیپلم شان متفاوت بوده است.

رییس کمیسیون آموزش ادامه داد:« بعد از امتحان مجدد از برخی دانشجویان مشخص شد درصدها تفاوت چشمگیری با رتبه ی صندلی رشته ی متبوعشان داشته است لذا آنها هم اخراج شدند .اما نکته ای که وجود دارد این است که این دانشجویان از چه کانال هایی وارد دانشگاه می شوند؟ چه کارها و پول هایی گرفته می شود و  چه کسانی این ها را به سیستم وارد می کنند؟ این ها سوال و موضوعاتی است که باید در مجلس بررسی شود. »

منادی سفیدان تاکید کرد: «هر چقدر این مجموعه ها سعی کنند حضور دانشجو را قانونی پیش ببرند اما در یک جا به بن بست می خورند. وقتی رشته ی کنکور با معدل همخوانی نداشته باشد به راحتی دانشجوی متخلف قابل تشخیص و برخورد است به هرحال نمره کنکور با نمره معدل نباید تفاوت قابل توجهی داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد:«درسالهای گذشته مواردی را داشتیم که برخی از سهمیه شهدا در کنکور استفاده کردند و پزشک شدند در نهایت هم در نظام جایگاه بالایی بدست آوردند . اما در برهه ای مشخص شد که در بدو ورود به دانشگاه سهمیه ای جعلی استفاده کردند با این حال مدرک شان غیرقانونی شناخته و لغو شد.»
 
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان با گرفتن مشخصات این مجموعه از اقدام فوری مجلس نسبت به رفتار غیرقانونی مجموعه های خرید و فروش صندلی های کنکور خبر داد. 

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

فیلم/تصویری دیده نشده از حمله نا موفق ریز پرنده ها به تاسیسات اصفهان

عکس/ تمسخر رژیم‌ صهیونیستی توسط کاربران عرب‌ در حاشیه حادثه اصفهان

ویدیو طنز/تصاویر لحظه درگیری پدافند با ریز پرنده رژیم صهیونیستی

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

بمب‌افکن استراتژیک روسیه سقوط کرد

حمله جعلی با عکس جعلی!

طنز/ اولین عکس از محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

امیرعبداللهیان:اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد،پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود/ امیدواریم اسرائیل «خطای فاحش قبلی» را تکرار نکند

فرود مشکوک بالگردهای آمریکایی در دیرالزور سوریه

جوسازی اسرائیل با چند ریزپرنده؛ در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟/هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران