گزارش روزپلاس/

تلاش روحانی برای دستاورد تراشی برجام در روزهای پایان عمر دولت با مقصر خواندن مجلس و ترامپ/ همه مقصرند به جز مقصراصلی/ نایب رییس کمیسیون امنیت در گفتگو با روزپلاس: از سخن رییس‌جمهور بوی عذرخواهی استشمام می شود ولی از بیانش خجالت می کشد

دولت تدبیر و امید در واپسین روزهای حکمرانی اش برگ های تدبیر خود را یکی پس از دیگری رو می کند و آن چیزی نیست جز شانه خالی کردن آقای رییس جمهور از دستاورد نافرجام برجام !
کد خبر: ۲۰۶۷۸۸
تاریخ انتشار:۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰ - 16 July 2021
تلاش روحانی برای دستاورد تراشی برجام در روزهای پایان عمر با مقصر خواندن مجلس و ترامپ/ همه مقصرند به جز مقصراصلی/ نایب رییس کمیسیون امنیت در گفتگو با روزپلاس: از سخن رییس‌جمهور بوی عذرخواهی استشمام می شود ولی از بیانش خجالت می کشد

به گزارش روزپلاس، دولت تدبیر و امید در واپسین روزهای حکمرانی اش برگ های تدبیر خود را یکی پس از دیگری رو می کند و آن چیزی نیست جز شانه خالی کردن آقای رییس جمهور از دستاورد نافرجام برجام !

این روزها سخنان قصاری از روحانی شنیده می شود مبنی براینکه اگر ترامپ نبود مردم می توانستند خدمات 8 ساله دولت را ببینند! و دیگر اینکه اگر مذاکرات وین به نتیجه نمی رسد به خاطر مصوبه آذرماه مجلس شورای اسلامی است.
 
حال سوال ما از آقای رییس جمهور این است که اکنون که ترامپ رفته و شش ماه از آمدن بایدن هم می گذرد پس چرا مذاکرات وین به بن بست خورده؟ مگر نه آنکه ترامپ مقصر شکست برجام است پس چرا دولت جدید آمریکا که تداوم همان سیاست و رویکرد ترامپ است از مواضعش کوتاه نمی آید؟

واقعیت آن است که خوش بینی روحانی نسبت به پایان تحریم ها در این سالها به حدی بود که او تمام تخم مرغ هایش را در سبد برجام چید. دولت در این هشت سال همه اقداماتش را راکد گذاشت، تیم اقتصادی ضعیف و ناکارآمدش را به حال خود رهاکرد و وزارت خارجه را نقطه ی عطف حل همه ی مشکلات دانست تا حدی که منتظر معجزه برجام در اقتصاد ماند. 

روحانی در آن دوران از سر سرخوشی گوشش را بر روی اظهارنظرهای کارشناسانی که با احتمال تغییر ریاست جمهوری آمریکا خروج از برجام را داده بودند، بست و این نوع نگاه ها را زاویه دار وسیاسی قلمداد کرد. 

روحانی برای احیای برجام در این هشت سال الحق و الانصاف که همه تلاشش را کرد؛ عقب نشینی های دیپلماتیک روحانی در این خصوص تاحدی بود که مذاکرات وین را علم کرد تا آخرین تیرش را هم هرچند به درب بسته اما بالاخره بزند. اما حالا بی اثر بودن این مذاکرات برای خود روحانی نیز مشهود است برای همین او به دنبال معرفی مقصران برجام افتاد تا شرایط امروز را از سر خود و دولتمردانش باز کند. البته آقای روحانی صرفا ترامپ را مقصر نمی داند او بارها به منتقدین برجام گلایه و از آنها به عنوان کسانی که اجازه ندادند مردم از ثمرات برجام استفاده و لذت ببرند یاد کرده است و حالا بدنبال آن دست از اتهاماتی که به منتقدین برجام از جانب رییس جمهور داده می شود ؛ مجلس هم مورد عنایت ایشان قرار گرفت.

روحانی در سخنان اخیر خود به در و دیوار بهارستان زد و بهارستان نشینها را مقصر به نتیجه نرساندن مذاکرات وین خواند و همه ی این سخن ها در حالی مطرح می شود که چیزی از عمر دولت باقی نمانده و دولت به جای عذرخواهی از مردم به دنبال بزرگنمایی نگاه منتقدین داخلی و بداقبالی دولتش برای ریاست 4ساله ترامپ افتاده است.

تلاش روحانی برای دستاورد تراشی برجام در روزهای پایان عمر با مقصر خواندن مجلس و ترامپ/ همه مقصرند به جز مقصراصلی/ نایب رییس کمیسیون امنیت در گفتگو با روزپلاس: از سخن رییس‌جمهور بوی عذرخواهی استشمام می شود ولی از بیانش خجالت می کشد

دولت خودش ناکارامدی برجام را قبول دارد

عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با روزپلاس با اشاره به سخنان روحانی برای معرفی مقصران برجام گفت: سخنان این روزهای رییس جمهور ایران بیانگر یک واقعیتی است که دولت خودش هم آن را قبول دارد و آن چیزی جز ناکارآمدی برجام نیست. شاید در پس این سخنان القای این نکته از سوی آقای روحانی برجسته است که می خواهد بگوید برنامه هاو تصمیم گیران و کنش و واکنش هایش نبوده که باعث ناکارآمدی شده بلکه دیگران اسباب این ناکارآمدی را پدید آوردند. 

آقای رییس جمهور در این روزها هم عوامل داخلی یعنی مجلس و هم عامل خارجی ها یعنی ترامپ را مقصر می داند. گویی همه مقصرنند به جز تصمیم گیرنده اجرایی و بالاترین مقام اجرایی کشور! بنابراین جنس سخنان آقای روحانی را برای ثبت در تاریخ می دانیم نه بیان بخشی ازواقعیت موجود به این جهت که در اولین روزهای ورود آقای روحانی به ریاست جمهوری،ایشان معتقد بودند که چون دیگران مذاکره بلد نیستند نتوانستند کشور را رشد دهند اما او اکنون چیز دیگری می گوید. بنابراین ما در روزهای آینده نیز احتمالا حرف های مشابه ای از این دست از ایشان بشنویم، اما واقعیت این است که همگان کمک کنند که آقای رییس جمهور صرفا دوره را به فرد بعدی یعنی منتخب ملت تحویل دهد. باید تاکید کرد که آقای رییسی وارث ناکارآمدهای های دولت فعلی است و باید ثانیه ها را از ابتدا برای مرتفع کردن ناکارآمدی و عدم بهره وری و ناکامی ها مغتنم شمارد.»

وی در ادامه گفت:« آقای رییس جمهور به اصل 60 قانون اساسی تکیه کردند و گفتند مجلس مسبب بخشی از ناکارآمدی هاست در حالیکه دقت نکردند که اصل شصت اجرای امور را به عهده ی رییس جمهور می داند و اصول دیگر قانون اساسی ، قانونگذاری را وظیفه و حق مجلس و نمایندگان می داند بنابراین حرف های آقای روحانی در واپسین روزهای کاری نه با دقت برای قضاوت نخبگان بلکه از سر فرافکنی قلمداد و ارزیابی می شود .

در هر صورت ما نمایندگان نمی خواهیم برای رییس جمهور حاشیه درست شود ما لحظه ها رامغتنم می شماریم و دنبال ایجاد وفاق در کشور هستیم این وفاق در ماه های آینده حادث خواهد شد بنابراین نکته مهم این است که اگر ترامپ و هر کسی دیگر مقصر است رییس جمهور ایران و تیم تصمیم گیرنده در دولت نیز توان این را نداشتند که امروز کارنامه درخشانی از خود ارائه کنند.»

مقتدایی افزود: «مردم ایران کسانیکه با صداقت صحبت میکنند را خواهند بخشید و قطعا کسانی که ناکارآمدی خود را به گردن دیگری ارجاع می دهند مورد لطف و مرحمت مردم قرار نخواهند گرفت. من از سخنان رییس جمهور بوی عذر تقصیر استشمام می کنم اما به نظر می رسد  ایشان خجالت می کشند برای ناکارآمدی به صراحت از مردم عذرخواهی کنند.» 

تلاش روحانی برای دستاورد تراشی برجام در روزهای پایان عمر با مقصر خواندن مجلس و ترامپ/ همه مقصرند به جز مقصراصلی/ نایب رییس کمیسیون امنیت در گفتگو با روزپلاس: از سخن رییس‌جمهور بوی عذرخواهی استشمام می شود ولی از بیانش خجالت می کشد


روحانی به دنبال دستاورد تراشی است


بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران در مجلس نیز در گفت و گو با روزپلاس دستاوردهای برجام را پوچ دانست. وی تاکید کرد: «برجام یک مذاکره ای بود که براساس آن قرار شد کشور ما یک تعهدی رابپذیرید در مقابل طرف مقابل ما نیز تعهداتی بدهد. آژانس انرژی اتمی در این مدت اعلام کرد که ایران 17 بار تعهدات خود را بطور کامل انجام داده است. اما تعهداتی که ما از طرف مقابل طلبکار بودیم دو مطلب عمده بود یکی استفاده از چرخه دلار در دنیا برای جابجا کردن پول، واردات و صادرات بود و دیگری نیز فروش آزاد نفت.»

علیزاده تاکیدکرد: « آقای سیف رییس بانک مرکزی در همین دولت در جمع آمریکایی ها رسما اعلام کردکه دستاورد ایران از برجام تقریبا هیچ بوده، ضمن اینکه آقای تخت روانچی نیز اعلام کرد که تمام هزینه های برجام صرفا برای ایران بوده و ما دستاوردی نداشتیم . خب این اظهاراتی است که از اعضا و مجموعه دولت گفته می شود پس بهتر است که آقای رییس جمهور انقدر خودشان را اذیت نکند . ما الان وضعیتمان به گونه ای است که از کره جنوبی ،ژاپن و خیلی کشورهای دیگر نمی توانیم طلبمان را بگیریم و نمی توانیم پولمان راجابجا کنیم و آنها هم از ترس آمریکا نمی توانند اقدامی کنند.» 

وی ادامه داد: «الان مذاکرات وین برای چه انجام می شود؟ بخاطر اینکه ایران آن حقی که می بایست از برجام بگرید را نگرفته است. آقای رییس جمهور خیلی خوب است که چند تا از دستاوردهای  برجام را بگوید چرا که کلی گویی دردی را دوا نمی کند. آقای بایدن شش ماه از حکومتش میگذرد هیچ فرقی میان بحث هایی که آقای ترامپ و قبل از آن انجام شد، نیست. همه تحریم های امروز نتیجه ی تحریم های آقای اوبامایی ست  که روحانی به او لقب مودب باهوش داده است. 

واقعیت آن است که آقای ترامپ تحریم های اوباما را و آقای بایدن هم تحریم های ترامپ را تداوم می بخشند. لذا آقای روحانی  باید بگوید که برجام چه دستاوردی برای کشور داشته ؟ ما نه می توانیم نفت مان را به راحتی بفروشیم و نه می توانیم پولمان را از کشورها بگیریم ضمن اینکه در چرخه دلار هم هیچ جایی نداریم . به نظر می آید آقای روحانی در روزهای آخر متوجه شده که هیچ دستاوردی ندارد لذا حالا به دنبال دستاورد تراشی افتاده است. انشالله خدا ایشان را هم نجات دهد و این چند روز هم به سلامت برایشان بگذرد. »

اکنون پایان دولت است و قطعا انتظار مردم از روحانی پاسخگویی برای وعده هایی است که نه تنها به بن بست خورده بلکه وضعیت اقتصادی مردم را بدتر کرده است.برجام مانند سرابی بود که عدم توفیق دستگاه دیپلماسی خارجی و عدم توفیق در پاسخگویی به نیازها و مطالبات معیشتی مردم را به همراه داشت. هرچند دولت تدبیرو امید در پایان روزهای کاری اش به دنبال آن بود که بابه نتیجه رساندن مذاکرات وین خاطره خوشی در اذهان مردم باقی بگذارد اما نتیجه ی این سیاست پرهزینه نیز تا این لحظه چیزی جز توهم توافق نبوده است و حالا روحانی برای از سرباز کردن مسئولیت به دنبال معرفی مقصرانی است که روزی این شرایط را برای کشور محتمل می دانستند.

 با این اوصاف مردم در انتظار حل مشکلات بواسطه دولت مردمی هستد تا با مقاومت و تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مهمتر از همه رهنمودهای رهبری از مولفه های قدرت ملی در همه حوزه های داخلی و خارج حمایت کند و دستاوردهای بزرگتر ازبرجام برای کشور رقم بزند.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

شوک به گرایی؛ حذف کاپیتان کشتی از المپیک!

غزلی از رهبر انقلاب/ تورا است معجزه در کف، زساحران نهراس، عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟

قیمت پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تلاشی برای قانونمند کردن تبلیغات مسکن/ اولتیماتوم یک هفته‌ای به دیوار و شیپور

ترامپ به تقلب انتخاباتی متهم شد/ نگرانی بایدن از نامزدی رابرت کندی

برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند/تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل

قیمت جدید سکه، نیم سکه و ربع سکه/ طلای ۱۸ عیار گرمی چند شد؟

سفیر عربستان: سرکنسول ریاض به‌زودی به مشهد می‌رود/ تصمیم عربستان برای احداث مقر دیپلماتیک در ایران

ایران به توافقات بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین دو کشور احترام می گذارد

رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد/ تلاش مشترک برای شکوفایی اقتصادی

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ امروز

ایران با ۳۱ سهمیه المپیک در مسیر پاریس/ ۷ رشته همچنان در انتظار

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

تحقق عدالت فرهنگی با جدیت دنبال می‌شود/ سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

شکایت تریدرهای رمزارز از اپل؛ قاضی پرونده را رد کرد

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت