اختصاصی روزپلاس/

روایت همرزم شهیدسرلشکر خلبان بیرجند بیک محمدی از آخرین ماموریت و لحظه شهادت ایشان

متاسفانه آخرین پروازی که در هواپیمای تک کابین در روزهای پایانی جنگ در بال آن استاد شهیدم داشتم منجر به شهادت آن قهرمان نبردهای هوایی گردید. خدا می داند که لحظه به لحظه پرواز هیچ گاه از یاد و خاطرم نرفته و نمی رود.
کد خبر: ۱۹۰۵۰۹
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ - 28 February 2021
بقایای پیکر مطهر شهید والامقام امیرسرلشکر بیرجند بیک محمدی از خلبانان دوران هشت سال دفاع مقدس پس از 32 سال در خاک عراق و در عمق 4 متری زمین همراه با قطعات جنگنده اف 5 کشف شد.

بر همین اساس خبرنگار روزپلاس گفتگویی با همرزم شهید بیک محمدی به مناسبت بازگشت پیکر مطهر این شهید والامقام بعد از 32 سال به خاک مقدس مهین اسلامی انجام داده که توجه شما را به این گفتگو جلب می نماییم: 

سرتیب دوم خلبان بازنشسته دکتر پرویز رضایی متولد 1335 شهرستان خرم آباد به تاریخ 1354 در نیروی هوایی استخدام و در همان سال به کشور آمریکا اعزام و در سال 1356 فارغ التحصیل دانشکده خلبانی گردیده و سپس به پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول منتقل گردید و مدت 25 سال در آن پایگاه انجام وظیفه نمود. قریب به 3000 ساعت با هواپیمای شکاری اف 5 پرواز نموده و سمت های فرماندهی گردان های شکاری و معاونت عملیات پایگاه را به تدریج داشت. پس از طی دوره عالی استراتژیک در کشور پاکستان، در سمت معاونت آموزش و پژوهش فرمانده کل آجا و سپس معاونت ایمنی و سوانح اداره بازرسی انجام وظیفه نموده و در سال 1385 به افتخار بازنشستگی نائل شد.


در ادامه گفت و گو با امیر سرتیپ رضایی نحوه آشنایی با شهید بیرجند بیک محمدی و جزییاتی از آخرین ماموریت و لحظه شهادت ایشان را میخوانید:

با درود بیکران به ارواح پاک شهدا و با سلام و احترام محضر جانبازان عزیز، آزادگان سرفراز و ایثارگران دلاور هشت سال دفاع مقدس این افتخار آشنایی و دوستی با شهید بیک محمدی در اواخر سال 1362 برایم به وقوع پیوست، زمانی که با تنی چند از خلبانان غیور اف 5 حسب نقل و انتقالات سالیانه منتقل پایگاه دزفول گردیدند. آن موقع ایشان با درجه سرگردی معلم خلبان آموزش رزمی و خلبان آزمایشی اف 5 و سمت ایشان ابتدا جانشین فرمانده گردان و سپس فرمانده گردان 42 شکاری تاکتیکی ما در پایگاه هوایی دزفول بودند.

شهید بیک محمدی در پروازهای آموزشی رزمی جمع شرکت فعال داشت و هر آنچه در چنته داشت به خلبانان جوان تر یاد می داد، در پروازهای عملیاتی خود پیش قدم و جلودار بود، در عین حال که از روحیه شاداب و صمیمی برخوردار بود و بدون هیج اغماضی خطاها را اعلام و تمامی حالات پروازی را تشریح و کنترل نموده و بازخور اشکالات را به طور صحیح اعمال می نمود.

اولین باری که افتخار انجام ماموریت برون مرزی در بال ایشان را داشتم سال 1362 بود که با هواپیمای تک کابین (اف 5 ئی) به عنوان شماره 2 دسته پروازی جهت بمباران کارخانه صنعتی شهر کوت در عراق برنامه شدیم. به یاد دارم به قدری با حوصله و دقیق و کامل پرواز را بیریف کرد که جای هیچ نکته مبهمی در ماموریت باقی نماند و من هم بهترین پروازم را انجام دادم بعد از انجام ماموریت و دی بیریف از نحوه پروازم بسیار خشنود بود. 

همچنین در طول جنگ تحمیلی جمعا این جانب افتخار انجام پنج ماموریت برون مرزی در رکاب ایشان را داشته ام.

متاسفانه آخرین پروازی که در هواپیمای تک کابین در روزهای پایانی جنگ در بال آن استاد شهیدم داشتم منجر به شهادت آن قهرمان نبردهای هوایی گردید. خدا می داند که لحظه به لحظه پرواز هیچ گاه از یاد و خاطرم نرفته و نمی رود. 

در مورخه 1367/3/6 ماموریت بمباران توپخانه دشمن در شرق بصره به ما محول شد.
ایشان که سمت طراح عملیات جنگی قرارگاه را به عهده داشت به صورت داوطلبانه این ماموریت خطیر را خودشان به عهده گرفتند. دسته 2 فروندی پرواز ما پس از انجام بیریف پروازی در ساعت 17:50 دقیقه تیک آف کردیم و پس از طی مسیرهای از پیش تعیین شده به سمت 265 درجه یعنی ضلع آخر حمله گردش نموده  و با ارتفاع بسیار پایین در منطقه کربلای 5 که سراسر منطقه آب فرا گرفته بود به سمت کانال ماهی بصره پرواز نمودیم.

در این حالت که من در سمت چپ ایشان پرواز میکردم شاهد تیراندازی های بسیار زیاد پدافند هوایی دشمن از سمت راست دسته پروازی شدم، که به هدف رسیدیم و عمل بمباران را انجام و اقدام به گردش به سمت راست جهت مراجعت به وطن نمودیم.

از ابتدای گردش با توجه به اینکه من به عنوان شماره 2 دسته پروازی در سمت چپ و به فاصله حدود 200 پایی لیدر قرار داشتم پس از خاتمه گردش متوجه حضور ایشان نشدم، تنهایی عجیبی سراسر وجودم را فراگرفته بود. با مانور جینک اوت خود را از لابه لای دسته های فراوان گلوله های پدافند رهانیدم. هواپیمایم فاقد دستگاه ناوبری (INS) بود و به هر زحمتی بود خود را به پایگاه رساندم.

از طریق رادار به پایگاه اطلاع داده که یک فروند موفق به برگشت از ماموریت گردیده است در عین حال برادران مستقر در برج های دیده بانی جبهه نیز اطلاع داده بودند که دو فروند هواپیمای خودی توپخانه دشمن را بمباران نمودند که منجر به خاموش شدن آتش تهیه آنان گردیده لیکن متاسفانه یکی از هواپیماها هنگام بازگشت مورد هدف قرار گرفته و به داخل آب سقوط می نماید.

نتیجه اینکه احتمالا گلوله های ضد هوایی به کابین خلبان اصابت نموده بود زیرا مبادرت به استفاده از صندلی و چتر نجات برای بیرون آمدن از هواپیما ننموده بودند و چون محل سانحه در داخل خاک عراق بوده امکان دسترسی به محل سانحه از سوی نیروهای خودی وجود نداشت.

لیکن با تلاش های بین المللی انجام شده از سوی عزیزان گروه تفحس شهدا و با استفاده از ابزارهای مخصوص موفق به کشف محل دقیق سانحه و یافتن پیکر مقدس آن شهید والامقام در این ایام فرخنده گردیده اند.


بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تکذیب شد

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

سهمیه بنزین این خودروها قطع شد + جزییات

روایت آیت‌الله اژه‌ای یک جلسه مهم با رئیس‌جمهور در اواخر سال گذشته در خصوص‌حجاب/ از فراجا خواسته شد وارد میدان شود، اما با صبر و حوصله

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار/ جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی

رئیس جمهور: توسعه روابط ایران و پاکستان مورد تاکید مقامات عالی دو کشور است/ ضرورت تقویت روابط اقتصادی و تجاری

جمهوری اسلامی ایران حضور نظامیان خارجی در‌ قفقاز جنوبی را نمی‌پذیرد/ امنیت قفقاز جنوبی بر امنیت تمام منطقه اثرگذار است

شوک ایران به نتانیاهو /داستان «ریز پرنده‌های» اسرائیل که عمرشان کوتاه بود

رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول 10 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است/ ملت ایران تحریم‌های ظالمانه را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کرد

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از افزایش کسری بودجه آمریکا

معامله انجام شد؛ سرخابی‌ها فروخته شدند

شگفتی بزرگ در جام ملت‌های فوتسال آسیا/ رقیب ایران در مسیر قهرمانی حذف شد

نتانیاهو به تشدید فشار نظامی علیه حماس تهدید کرد

در آغاز سفر دو روزه؛ استقبال رسمی نخست وزیر پاکستان از آیت‌الله رئیسی

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

شکایت تریدرهای رمزارز از اپل؛ قاضی پرونده را رد کرد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت