چگونه عمر صفحه کلاچ خودرو را افزایش دهیم؟

وسیله انتقال نیرو به صورت قطع و وصل از موتور به جعبه دنده گیربکس کلاچ محسوب می‌شود و با کلاچ کردن می‌توان ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برای مدت کوتاهی قطع و پس از رها کردن کلاچ، دوباره آن را برقرار کرد.
کد خبر: ۱۷۳۷۷۹
تاریخ انتشار:۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ - 19 September 2020
به گزارش روزپلاس؛ سیستم کلاچ به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مجموعه‌ها در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت، مطرح است و به همین دلیل عملکرد صحیح آن، تاثیر مستقیم در کارکرد خودرو و از جمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوس‌ها و…) دارد.

اصل پایه‌ی کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار می‌توانید به نرمی دنده‌ها را تعویض کرده و مانع از خوردن دنده‌ها به یکدیگر شوید.

اگرچه این‌یک اصل پایه بوده، اما زمان‌هایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمان‌های شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم می‌خورد، اما اگر می‌خواهید قدرت زیادی را به‌یک‌باره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ می‌تواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیک‌ها و ترمز‌ها مصرفی هستند تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمی‌گیرند.

وضعیت دیگری که می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن می‌گذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ می‌دهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده به‌طور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین این پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند، اما باید از انجام آن دوری کنید.

یک دلیل برای قرار دادن پا روی کلاچ می‌تواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما زیادی به پدال‌ها نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه می‌کنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابجا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.

بسیاری از خودرو‌ها دارای مکان‌های استراحت پا هستند که این کار را آسان‌تر می‌کنند، اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را می‌رانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده آل نیست، اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری می‌کند.

- هرچقدر ریگلاژ کلاچ پایین‌تر درگیر شود و زودتر ازاد کند صفحه کلاچ دیرتر تمام می‌شود.

- در سر بالایی‌ها تا حد امکان با بار زیاد حرکت نکنید.

- هرچقدر می‌توانید از وزن خودرو کم کنید به موتور و صفحه کلاچ کمتر فشار وارد می‌شود.

- سیم کلاچ را بصورت دوره‌ای عوض کنید و پدال کلاچ همیشه نرم باشد.

- نشتی‌های دور گیربکس را بگیرید تا باعث چرب شدن فحه کلاچ نشود.

- یکی از نشانه‌های آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند می‌شود.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

آمار شهدای غزه از ۳۴ هزار تن گذشت

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

واریز ۹۱۰ میلیارد تومان سود به حساب ۶۰ هزار سهامدار

فیلم/تصویری دیده نشده از حمله نا موفق ریز پرنده ها به تاسیسات اصفهان

ویدیو طنز/تصاویر لحظه درگیری پدافند با ریز پرنده رژیم صهیونیستی

عکس/ تمسخر رژیم‌ صهیونیستی توسط کاربران عرب‌ در حاشیه حادثه اصفهان

بمب‌افکن استراتژیک روسیه سقوط کرد

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

حمله جعلی با عکس جعلی!

طنز/ اولین عکس از محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

امیرعبداللهیان:اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد،پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود/ امیدواریم اسرائیل «خطای فاحش قبلی» را تکرار نکند

فرود مشکوک بالگردهای آمریکایی در دیرالزور سوریه

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران