مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم/

لابی‌ها برای انتخابات هیئت رئیسه کلید خورد/ غیبت آملی و جنتی

میدان بهارستان در انتظار تشکیل مجلس جدید است و به دلیل کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد خبرنگاران و عکاسان خارجی بسیار کمی برای پوشش خبری این مراسم در صحن علنی حضور یافتند.
کد خبر: ۱۶۰۹۴۰
تاریخ انتشار:۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷ - 27 May 2020
به گزارش روزپلاس؛ درحالی امروز اولین جلسه مجلس یازدهم آغاز می‌شود که پیش از شروع این جلسه شاهد حواشی جالبی بودیم.

میدان بهارستان در انتظار تشکیل مجلس جدید است و دورتادور این میدان مملو از نیروهای انتظامی و امنیتی برای حفظ امنیت این جلسه مهم است.

خبرنگاران و عکاسان داخلی بسیار زیادی برای پوشش خبری مراسم افتتاحیه مجلس ساعت ۷ صبح خود را به خانه ملت رسانده بودند و پس از دریافت کارت‌های ویژه خود، در انتظار باز شدن درب صحن علنی مجلس بودند درحالی‌که تمام راهروهای مجلس مزین به فرش قرمز بود.

از نکات قابل توجه در مراسم افتتاحیه این دوره مجلس شورای اسلامی آن بود که به دلیل بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد خبرنگاران و عکاسان خارجی بسیار کمی برای پوشش خبری این مراسم در صحن علنی مجلس حضور یافته‌اند.

بالاخره ساعت ۷:۴۴ درب صحن علنی بهارستان به روی خبرنگاران و عکاسان باز شد و همه نگاه‌ها به سمت منتخبان مجلس یازدهم خیره شد که اغلب آنان ماسک و دستکش داشتند و به دنبال صندلی‌های خود برای جلوس می‌گشتند.

«علی لاریجانی» که در مجالس هشتم، نهم و دهم همواره بر صندلی ریاست مجلس تکیه می زد، برای اولین بار بعد از 12 سال بر صندلی میهمان تکیه زد.

از دیگر نکات قابل توجه آن بود که فاصله‌هایی بین صندلی منتخبان مجلس برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در نظر گرفته شده بود و یکی از مسئولان اداره جلسه افتتاحیه مجلس، مدام از پشت تریبون اعلام می‌کرد که منتخبان حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنند و فاصله اجتماعی را مد نظر قرار دهند.

از تصاویر جالب توجهی که در مراسم افتتاحیه مورد توجه قرار گرفت، عکس نمایندگان شهید مجلس بود که در جایگاه هیئت رئیسه قرار داده شده بود و همچنین روی میز هر یک از منتخبان جدید ملت، یک جلد قرآن کریم و متن سوگندنامه آنها گذاشته بود و جایگاه هیئت رئیسه هم با رنگ‌های سبز، سفید و قرمز گل‌آرایی شده بود.

ورود میهمانان به هرم سبز بهارستان

اولین میهمانی که خود را به جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم رساند، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی بود که با ورود به صحن علنی با جمعی از منتخبان مجلس یازدهم خوش و بش کرد و سپس روی یکی از صندلی‌هایی که برای میهمانان در جلوی صندلی منتخبان تعبیه شده بود، نشست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ساعت ۸.۱۰ دقیقه به عنوان اولین وزیر وارد خانه ملت شد و پس از وی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور خیلی سریع خود را به صحن مجلس رساند که البته وی یکی از سخنرانان نخستین جلسه مجلس یازدهم است.

سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش هم جزو مسئولانی بود که خیلی سریع خود را به صحن علنی مجلس رساند و پس از وی نیز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان وارد بهارستان شد که دقایقی بعد به سمت سردار اشتری رفت و با وی و همچنین جمعی از منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به گفت‌گو و خوش و بش پرداخت.

ساعت ۸:۳۰ بود که علی لاریجانی رئیس سه دوره مجلس شورای اسلامی به همراه سید حسن خمینی و سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح وارد صحن علنی مجلس شدند.

در ادامه آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه و حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری وارد خانه ملت شدند.

جلسه افتتاحیه مجلس در حالی برگزار شد که آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در آیین افتتاحیه حضور نیافتند.

روحانی وارد مجلس شد

ساعت ۸:۳۲ بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور به همراه محمود واعظی و علوی وزیر اطلاعات وارد صحن علنی مجلس شد که با ورود وی به مجلس، صدای فلش دوربین عکاسان بلند شد.

بالاخره نوای سرود جمهوری اسلامی ایران در خانه ملت طنین‌انداز شد تا جلسه رسمیت پیدا کند.

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم و رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هم وارد بهارستان شد و ناطق نوری هم از دیگر روسای سابق مجلس بود که امروز در صحن علنی مجلس حضور یافت.

در ادامه جلسه، اسامی هیئت رئیسه سنی مجلس یازدهم اعلام شد و بر این اساس سیدرضا تقوی به عنوان رئیس، مصطفی میرسلیم به عنوان نایب رئیس، روح الله نجابت و محسن فتحی به عنوان دبیران هیئت رئیسه سنی مجلس اعلام شدند و رئیس و دبیران هیئت رئیسه در جایگاه خود قرار گرفتند.

ساعت ۸:۴۰ دقیقه بود که اولین زنگ آغاز جلسه مجلس یازدهم توسط ریش سفید بهارستان نواخته شد و سیدرضا تقوی با اعلام اینکه جلسه با حضور ۲۶۸ نفر رسمی است، از دبیر هیئت رئیسه یعنی روح الله نجابت خواست تا اولین دستور جلسه علنی مجلس یازدهم را قرائت کند که وی دستور امروز مجلس را اعلام کرد و سپس آیات ۳۶ تا ۴۲ سوره شوری قرائت شد.

در ادامه جلسه، غلامرضا نوری معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و از محمدعلی رمضانی و فاطمه رهبر دو تن از منتخبان مجلس یازدهم که به دلیل بیماری کرونا  به دیار حق شتافتند یاد کرد و از نکات قابل توجه در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم آن بود که روی دو صندلی سبز بهارستان عکس این دو منتخب مرحوم گذاشته شده بود.

نطق کوبنده «تقوی»

سپس نوبت به نطق رئیس سنی مجلس رسید و در وهله اول سیدرضا تقوی اظهار تاسف کرد که به علت کرونا امکان این فراهم نشد که میهمانان بیشتری در مراسم افتتاحیه ایندوره مجلس حضور یابند.

وی تاکید کرد که مجلس یازدهم می خواهد تحول را از خودش آغاز کند و البته وی گذری هم به مسائل بین المللی زد و گفت نرمش در مقابل غربی ها و آمریکا راه به جایی نمی برد که پس از اظهارات کوبنده رئیس سنی مجلس، منتخبان مجلس شعار الله اکبر و «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

پس از سخنان سیدرضا تقوی، منتخبان مجلس یازدهم چندین بار «احسنت، احسنت» گفتند و به نوعی نطق رئیس سنی مجلس را مورد تایید قرار دادند.

در ادامه رئیس سنی مجلس از حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی درخواست کرد پشت تریبون مجلس قرار گیرد تا متن پیام مقام معظم رهبری به منتخبان مجلس یازدهم را قرائت کند.

سپس نوبت به سخنرانی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور رسید که وی گزارشی درباره روند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داد و تاکید کرد که قانون انتخابات نیاز به بازنگری دارد و لازم است لایحه اصلاح قانون انتخابات در این مجلس بررسی و تصویب شود.

دست برادری روحانی به مجلس یازدهم

ساعت ۹.۴۰ دقیقه بود که نوبت به سخنرانی رئیس جمهور رسید.

روحانی در این سخنرانی تاکید زیادی به همکاری دولت و مجلس کرد و صراحتا گفت که درخواست من این است که در سال پایانی دولت و آغازین مجلس، بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. رئیس جمهور البته گفت منظور ما این نیست که مجلس از وظایف نظارتی خود کوتاه آید اما رابطه دولت و مجلس باید به گونه ای باشد که بتوانیم کشور را در این شرایط سخت  اداره کنیم.

روحانی گفت: دولت دست خود را به سمت نمایندگان مجلس یازدهم دراز می کند و ما از مجلس اخوت می خواهیم.

لابی‌ها برای انتخابات هیئت رئیسه کلید خورد

جلسه افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری بود، که رایزنی ها برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس آغاز شد.

نامزد های نائب رئیسی و دبیری هیئت رئیسه هم زمان با سخنرانی رئیس جمهور رایزنی ها خود را آغاز کردند. از سوی دیگر هم رفت و آمد ها به صندلی محل استقرار محمد باقر قالیباف نامزد ریاست مجلس افزایش یافت.

پس از پایان سخنرانی نیم ساعته روحانی بلافاصله صحن مجلس را در ساعت ۱۰.۱۵ دقیقه ترک کرد این در حالی بود که رئیس سنی مجلس از وی درخواست کرد اجازه دهد مراسم تحلیف نمایندگان انجام شود و سپس مجلس را ترک کند که روحانی به این مساله توجهی نکرد و از مجلس خارج شد.

تحلیف منتخبان با کتب آسمانی

بالاخره مراسم تحلیف نمایندگان مجلس یازدهم برگزار شد و رئیس سنی مجلس پیش از برگزاری این مراسم گفت یک نسخه سوگندنامه در کنار همه منتخبان وجود دارد که منتخبان مسلمان با قران و اقلیت های مذهبی با کتاب آسمانی خود مراسم را به جا آورند.

در ادامه منتخبان مجلس یازدهم از جای خود برخاستند و سوگندنامه را قرائت و سپس به درخواست رئیس سنی مجلس  آن را امضا کردند.

ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه بود که همه  مهمانان افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جلسه مجلس را ترک کردند و رئیس سنی مجلس گفت: منتخبان برای انجام قرعه کشی شعب، روی صندلی های خود بنشینند که بر این اساس ۱۵ شعبه برای بررسی اعتبار نامه منتخبان مجلس تعیین شد.

سیدرضا تقوی پس از اینکه ۱۵ شعبه بررسی اعتبارنامه های منتخبان مشخص شد، خطاب به آنان گفت: ان شاءالله که شعب خود را نوشتید که مدام نیایید بگویید که در کدام شعبه هستید.

رئیس سنی مجلس در ادامه خطاب به منتخبان، گفت: برخی از منتخبان خواستار آن هستند که مجلس فردا جلسه علنی داشته باشد که هرچه سریعتر هیئت رئیسه دائم مشخص شود و بر این اساس رأی استمزاجی می گیریم که اکثر منتخبان قیام کردند و بر این اساس قرار شد که مجلس برای تعیین هیئت رئیسه جلسه علنی داشته باشد.

از دیگر نکات قابل توجه در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آن بود که معمولاً پس از پایان افتتاحیه مجلس، منتخبان در حرم مطهر حضرت امام (ره) حضور می یافتند که امسال به دلیل محدودیت های بهداشتی محقق نشد و بر این اساس منتخبان مجلس یازدهم با حضور در گلزار شهدای گمنام در محوطه مجلس با آرمان های  امام راحل و شهدا تجدید میثاق کردند.
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

چاله یا جای موشک؟ حماقتِ رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه اردن: اردن خواهان روابط حسنه با ایران است

آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید/ رژیم صهیونیستی و متحدان غربی اش مایل به افشای بسیاری از واقعیت ها نیستند؟

اگر اسراییل باز هم تجاوز کند پاسخش را می‌بیند/ اسرائیل یک خطای احمقانه کرد و جوابش را گرفت

اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی درباره حمله سپاه/ رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار خود ادامه دهد پاسخی حداقل ۱۰ برابری دریافت میکند

کنعانی: روابط ما با اردن دوستانه است/ زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است/ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است

الجزایر: صلح و امنیت تنها با احقاق حقوق ملت فلسطین ممکن است

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز / دلار چند شد؟

اولین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران در سال ۱۴۰۳/ متقاضیان چند سکه می توانند سفارش دهند؟

گفت‌وگوی سران اردن و آمریکا/ هشدار اردن درباره اقدامات تنش‌زای رژیم صهیونیستی

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

هفدهمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران ۲۶ فروردین برگزار می‌شود

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

تماس تلفنی اردوغان با رئیسی و تبریک عید فطر

چین از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

حملات بی‌امان حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

یحیی؛ بمب در آستانه انفجار/ قرارداد با گل محمدی برای جنگ با پرسپولیس و استقلال

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

هفدهمین حراج شمش طلا با سهمیه ۳ قطعه برای هر نفر و با همان شرایط قبلی

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

تحریم‌ هواوی چه پیامدهای برای سامسونگ و اندروید داشته است؟

بیانیه ۳۸بندی کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱/ نهادهای حاکمیتی ذی ربط از جمله دستگاه های نظامی امنیتی و دستگاه قضایی مسئولانه عمل کردند

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

هشدار نوروزی پلیس فتا: WiFi رایگان ترفند مجرمان سايبری است