پذیرفتن افزایش سن با مثبت اندیشی

مثبت اندیشی فواید بسیاری دارد که از میان آن می‌توان به کاهش استرس، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش خطرات بیماری‌های قلبی و... اشاره کرد.
کد خبر: ۱۵۳۷۶۴
تاریخ انتشار:۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸ - 25 March 2020
به گزارش روزپلاس، مثبت اندیشی فواید بسیاری دارد که از میان آن می‌توان به کاهش استرس، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش خطرات بیماری‌های قلبی و... اشاره کرد. اما آیا می‌دانستید که مثبت اندیشی علاوه بر تمام این‌ها می‌تواند در افزایش طول عمر شما نیز مؤثر باشد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با مثبت اندیشی به ویژه در سنین بالا و در طول افزایش سن افراد برایتان بگوییم و نتایج و مزایای آن را نیز بررسی کنیم.

به طول عمر خود بیفزایید

به طور کلی می‌توان گفت که مطالعات نشان می‌دهند پذیرش پیری و افزایش سن، آن هم از راه مثبت آن چقدر می‌تواند در طول عمر افراد تأثیرگذار باشد. در سال ۲۰۱۹ مطالعاتی انجام شد که نشان می‌داد تفکر مثبت می‌تواند بین ۱۱ تا ۱۵ درصد عمر افراد را افزایش داده و به احتمال زیاد طول عمر بیش از ۸۵ سال را نیز برایشان به دنبال داشته باشد. این موضوع می‌تواند در کنترل فاکتور‌هایی مثل سن، جنسیت، درآمد، افسردگی، وضعیت بهداشتی و... نیز تأثیرات مثبت خود را داشته باشد.

به افزایش سن خود بیندیشید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در سنین جوانی به پیری خود چشم‌انداز مثبتی دارند می‌توانند به جای پشت سر گذاشتن دوره کهن‌سالی ترسناک و دردناک، لحظات شیرین‌تر و هم‌چنین طول عمر بیشتری را تجربه کنند. دلیل این موضوع نیز آن است که شکل دادن به یک تفکر مثبت و امیدبخش در رابطه با پیری و کهن‌سالی، آن هم در زمانی که هنوز جوان هستید می‌تواند چشم‌اندازی مثبت و در نتیجه آینده روشن‌تر و البته شیرین‌تری را برای شما ایجاد کرده و تأثیر شگرفی در امید به زندگی‌تان از خود به جا بگذارد.

انعطاف‌پذیری خود را تقویت کنید

یافته‌ها حاکی از آن است که افزایش تفکر مثبت در رابطه با افزایش سن و پیری می‌تواند در افزایش و بهبود قدرت انعطاف‌پذیری فرد در طول زندگی نیز تأثیر بسیار زیادی بگذارد، به این صورت که او را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر کرده و آغوشش را برای پذیرش سلامتی هر چه بیشتر باز می‌گذارد. افرادی که چشم‌انداز مثبت‌تری به آینده دارند و در واقع مثبت‌تر به زندگی نگاه می‌کنند به احتمال بسیار بالا استرس کمتری را تجربه می‌کنند و در نتیجه در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن و یا اختلالات کمتری قرار خواهند گرفت.

بصیرت را در افزایش سن خود ببینید

به طور کلی جامعه ما گرایش بیشتری به پذیرش و استقبال از جوانی و زیبایی دارد، این در صورتی است که پیر شدن و افزایش سن، خود دارای نشانه‌هایی است که در بسیاری از مواقع منفی تلقی می‌شوند، چیز‌هایی مانند برخی از ممنوعیت‌های غذایی یا چیز‌هایی شبیه به آن. با این حال به همراه داشتن تجربیات در کنار رشد کامل ذهنی، چیزی است که غالباً در افراد مسن‌تر، بیشتر نمایان خواهند بود و می‌توان در این طیف سنی بینش والاتری را شاهد بود. به همین دلیل هم هست که افراد مسن‌تر عمق زندگی را بیشتر درک می‌کنند و آن را در اولویت زندگی و تفکرات خود قرار می‌دهند.

در نتیجه همین مسئله است که افرادی با سن بالاتر می‌توانند با رعایت یک سبک زندگی ساده و البته سالم‌تر، انرژی و سلامتی خود را افزایش داده و از طول عمر بیشتر و باکیفیت‌تری بهره‌مند شوند. به همین دلیل هم هست که این مسئله را می‌توان یکی از جنبه‌های اصلی مثبت اندیشی در طول افزایش سن دانست.

سایر نشانه‌های افزایش سن سالم

علاوه بر تفکرات مثبت، عوامل دیگری نیز وجود دارند که با قرارگیری در شیوه و سبک زندگی افراد می‌توانند سال‌های بسیاری را به طول عمر آن‌ها بیفزایند که از میان آن‌ها می‌توان به ورزش منظم، حفظ وزن سالم، داشتن یک رژیم غذایی درست و مغذی، عدم مصرف الکل، عدم استعمال دخانیات و... اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تمامی این عوامل در کنار هم می‌توانند افزایش طول عمر حدود ۱۲ تا ۱۴ سال را به دنبال داشته باشند.

با وجودی که مطالعات بسیاری با تمرکز بر روی طولانی‌تر شدن طول عمر انجام می‌گیرد، اما در مواقع کمتری پیش می‌آید که در رابطه با بهبود و یا افزایش کیفیت زندگی نیز صحبت شود. از آن جایی که دنیای روانشناسی دائماً در حال بررسی و کاوش است می‌توان با امید بیشتری در کنار افزایش طول عمر به دنبال رشد و بهبود افکار و احساسات مثبت نیز بود. تمامی این مسائل باعث می‌شوند که شادی و شادابی درون فرد نهادینه شده و از یک زندگی غنی‌تر و به مراتب رضایت‌بخش‌تری لذت ببرد.

چگونه افکار مثبت خود را رشد دهیم؟

روش‌هایی مانند مراقبه، یوگا و تمامی آیین‌های این‌چنینی می‌توانند مثبت اندیشی را در درون شما افزایش دهند. خوشبختانه امروزه امکانات بسیاری آن هم به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارند که می‌توانند خیال شما را راحت‌تر کنند. در اینجا برخی از روش‌های آگاه‌سازی مثبت در زندگی روزمره را برایتان مطرح می‌کنیم:

یک دفترچه شکرگزاری تهیه کنید: مهم نیست که چه دفتری دارید و یا از چه روشی برای شکرگزاری خود استفاده می‌کنید. نوشتن مسائلی که در زندگی خود از بابت آن‌ها شکرگزار هستید می‌تواند به شما احساس آرامش بیشتری داده و در کاهش استرس نیز به شما کمک کند. احتمال این وجود دارد که هر باری که به سراغ این دفترچه می‌آیید به سراغ موضوع متفاوتی بروید، ولی مسئله‌ای که در این زمینه اهمیت می‌یابد آن است که شما بتوانید این روش را استمرار بخشید تا در نهایت با راحتی بیشتری از افکار منفی خود رهایی یابید.

موضوعات و حقایق مثبت را تکرار نمایید: وقتی اتفاقات و حقایق مثبت را دائماً تکرار نمایید می‌توانید با تمام وجودتان آن‌ها را باور کنید، برای مثال به زبان آوردن و تکرار کردن عباراتی مانند اینکه «من هر روز احساس آرامش بیشتری می‌کنم» و یا «من می‌توانم هر کاری را که می‌خواهم انجام دهم» و... مسئله مهم در رابطه با این عبارات آن است که آن‌ها را به واقعیت‌های بنیادی زندگی خود تبدیل کنید. تکرار این جملات و باور به آن‌ها باعث می‌شود که به صورت ناخودآگاه آن‌ها را وارد زندگی‌تان کنید و از شر افکار منفی رهایی یابید.

مراقبه محبت‌آمیز را تمرین کنید: مطالعات نشان داده‌اند که مراقبه مهربانی می‌تواند باعث افزایش نگرش مثبت در افراد شود. در توضیح بیشتر این کار می‌توان گفت که شما باید تمرکز خود را بر روی موضوعات مشترک و البته مثبتی مانند همدلی و محبت حفظ کنید. این مسائل می‌توانند در تأکید و البته تکرار جملاتی مانند «اطرافیانم من را خوشحال می‌کنند» و یا اینکه «شما احساس امنیت پیدا خواهید کرد» برای خودتان و البته اطرافیانتان نمایان شوند. این کار کمک می‌کند که بخش محبت و دلگرمی وجود شما تقویت شده و در نتیجه احساس مثبت بیشتری پیدا کنید.

با افراد مثبت اندیش وقت بگذرانید: همیشه گفته می‌شود که افکار و رفتار‌های شما مجموعه‌ای از رفتار‌ها و افکار اطرافیانتان خواهد بود؛ بنابراین بهتر است که سعی کنید در معاشرت‌های خود به دنبال افراد مثبت نگر باشید. در چنین مواقعی شما می‌توانید تمایل به احساس نشاط، خوشحالی و دلگرمی را بیش از پیش در وجود خود احساس کرده و آن را با اطرافیانتان نیز به اشتراک بگذارید. وقتی در کنار دوستان و خانواده‌تان هستید به احساسات خود توجه کنید. اگر حس می‌کنید که در این زمان افکار و احساسات منفی شما را احاطه می‌کنند وقت آن رسیده که تغییراتی در روابط خود ایجاد کرده و مرز‌هایی را برای خود مشخص نمایید.


بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

آخرین قیمت طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

رسوایی های جو بایدن/ به اسرائیل گفتم به حیفا حمله نکنید!

خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟

دروغ‌های شاخدار صهیونیستها/ هاگاری یا «گوبلز اسرائیل»؟

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد/ تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

واکنش سپاه به ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران

بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم/ به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم

رئال مادرید از منچسترسیتی انتقام گرفت و حریف بایرن شد/ رستگاری در ضربات پنالتی

محدودیت پروازی به فرودگاه‌های دبی و شارجه

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان/ محموداف چرا باخت؟

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

حذف نام ایران از پسوند رسمی باشگاه استقلال

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

بایرن مونیخ با حذف آرسنال به نیمه نهایی رسید

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

آخرین اخبار